Alegeri parlamentare 2016: cum votăm şi ce se întâmplă cu votul nostru!
BOTOSANI

Componenţa următorului Parlament precum şi majoritatea politică ce va forma Guvernul vor fi decise duminică, în cadrul alegerilor parlamentare. Botoşănenii vor avea la dispoziţie 119 nume pentru a trimite în Parlament şase deputaţi şi trei senatori.

Alegeri parlamentare 2016: cum votăm şi ce se întâmplă cu votul nostru!

Duminică suntem cu toţii invitaţi la vot, pentru a ne alege următoarea componenţă a Parlamentului- deputaţi şi senatori. Spre deosebire de alegerile din 2012, când am votat uninominal, la scrutinul din 11 decembrie se vor vota liste de candidaţi propuşi de partide, acest lucru ducând la reducerea numărului parlamentarilor, de la 588 la 466 de aleși. De asemenea, o noutate este şi faptul că românii din afara țării au posibilitatea de a vota prin corespondență.

Cum se va proceda

Pe listele de candidaţi ale Circumscripţiei Electorale nr. 7, a judeţului Botoşani, se regăsesc 119 nume, la care se adaugă lista celor care vor reprezenta minorităţile naţionale. Un singur partid, USR, a venit cu liste incomplete, având un singur candidat pentru Camera Deputaţilor şi un singur candidat pentru Senat. În rest, toate formaţiunile au prezentat liste complete de candidaţi, inclusiv UDMR.

Procesul de votare începe la ora 7. Fiecare alegător are dreptul la un singur vot pentru alegerea Senatului şi la un singur vot pentru alegerea Camerei Deputaţilor. Votul este secret și personal, fiind interzisă votarea în numele altei persoane. De asemenea, este interzisă părăsirea secției de vot cu ştampile sau buletine de vot. Accesul alegătorilor în sala de votare are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor. Înainte de a vota, se va prezenta actul de identitate unei persoane din cadrul secţiei de votare, care se va ocupa de înscrierea CNP-ului în sistemul informatic.

Alegătorii votează separat, în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea "VOTAT" în patrulaterul care cuprinde opțiunea lor. Apoi, buletinul de vot trebuie îndoit și introdus în urnă în așa fel încât să nu fie vizibilă alegerea făcută. În caz contrar, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot. În cabina de vot nu pot intra în același timp două persoane. În principiu, este interzisă prezenţa oricărei alte persoane în cabina de vot, dar, dacă din motive temeinice un alegător nu poate vota singur, acesta poate alege un însoțitor pentru a-l ajuta.

Este interzisă fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot de către alegători în timpul exercitării dreptului de vot. Cei care încalcă această regulă riscă amendă de la 600 lei la 1.000 lei. Dacă ora 21, cea corespunzătoare încheierii procesului de votare, prinde în localul secţiei alegători, aceştia vor avea dreptul să voteze. Dacă se vor găsi în curtea localului ce găzduieşte secţia de votare, nu vor mai avea voie să voteze.

Ce se întâmplă după ora 21

După încheierea votului, la ora 21, preşedinţii secţiilor de votare declară votarea încheiată şi dispun închiderea localului secţiei, apoi vor asigura transmiterea electronică a datelor înscrise în cele două procese verbale, pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat, către Biroul Electoral Central, operaţiune care va fi realizată de către operatorul de calculator, prezent în secţie, prin intermediul aplicaţiei preinstalate pe tablete.

"În secţia de votare trebuie să fie preşedintele secţiei, membrii acesteia şi persoanele care au dreptul să asiste- persoane acreditate, de regulă reprezentanţi ai formaţiunilor politice care participă la alegeri dar nu au reprezentanţi în secţii de votare. Aceştia verifică starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigilează fanta urnei şi sigilează ştampila cu impresiunea Votat. După sigilare, preşedintele Biroului anulează buletinele de vot rămase neîntrebuinţate. Numărul lor se consemnează la rubrica special dedicată din procesul verbal. Apoi se numără toţi alegătrii din listele electorale permanente şi suplimentare care au participat la vot, numărul se trece de asemenea în tabel. Apoi se îndosariază listele suplimentare, în funcţie de ordinea întocmirii lor. Pentru fiecare tip ce alegeri pentru fiecare dintre cele două Camere, se adună buletinele de vot utilizate. Apoi se numără semnăturile de pe listele cu cei care au votat, numărul trebuind să fie identic cu cel al buletinelor din urne. După toate aceste operaţiuni se trece la deschiderea urnelor", explică judecătorul Florin Cotoi, vicepreşedintele Biroului Electoral de Circumscripţie Botoșani.

Deschiderea se face succesiv, a doua urnă urmând să fie deschisă numai după ce buletinele de vot din prima urnă au fost înregistrate, iar rezultatul este consemnat. Preşedintele secţiei de votare va citi cu voce tare denumirea fiecărui competitor electoral votat şi va arăta buletinul de vot celor prezenţi.

"Pe formularul tipizat al Autorităţii Electorale Permanente, un membru al secţiei de votare asistat de cel puţin încă un membru, completează opţiunea ce rezultă din citirea fiecărui buletin de vot. Apoi fiecare buletin este aşezat de preşedinte, ajutat de un alt membru al secţiei, în fiecare pachet separat pentru fiecare competitor electoral. Pentru buletinele de vot nule sau albe precum şi pentru cele contestate se fac pachete separate. Fiecare vot este trecut în acest tabel- formular, iar la finalizarea numărului de voturi numărate, se marchează, astfel încât să nu poată fi adăugate alte voturi", adaugă vicepreşedintele BEC.

De reţinut este faptul că dacă, de exemplu, în urna pentru Camera Deputaţilor se găseşte un buletin de vot pentru Senat, acel vot se ia în considerare, fapt ce duce la modificarea procesului verbal. De asemenea, camera de filmare va fi aşezată în aşa fel, fixă, încât să cuprindă tot ce se întâmplă în respectiva secţie de votare.

Judecătorul Mihaela Ungureanu, preşedintele BEC, spune că practic procedura este la fel ca la alegerile locale din vara acestui an.

"Doar că alegerile acestea sunt primele în care aceste operaţiuni se înregistrează şi pentru că se înregistrează... Înainte, cam pe la ora 20 se apucau să anuleze buletinele neîntrebuinţate, începeau completatrea proceselor verbale. Ei, acum nu mai pot face nimic. Răsturnau urma şi îşi lua fiecare membru al secţiei de votare câte o parte de buletine pe care le numărau şi poate de aceea totul se termina mai repede. Acum totul se face ca la carte", spune Mihaela Ungureanu.

Cum şi când se solicită urna mobilă

La fiecare tur de alegeri s-a vorbit despre urna mobilă, cine o poate solicita, când şi în ce condiţii. Ce se întâmplă acum?

"Urna mobilă se cere pentru invaliditate şi caz de boală. Acolo unde sunt instituţiile medicale de regulă se solicită urna. De exemplu, cei de la Spitalul Judeţean ne-au comunicat că centralizează cererile celor internaţi şi prin înscrisuri pe care le înaintează secţiei de votare, unitatea sanitară va certifica că respectivele persoane sunt internate, fără a fi nevoie de alte cereri", adaugă preşedintele BEC. Cererile pentru urna mobilă se pot depune inclusiv în ziua votului la secţia de votare la care alegătorul care doreşte să voteze este arondat.

Cine votează pe listele suplimentare

Pe listele suplimentare existente în fiecare secţie de vot pot vota doar persoane din circumscripţia electorală 7, adică din judeţul Botoşani. Persoane din alte judeţe nu au voie să voteze în judeţul Botoşani, deoarece, logic, sunt alţi candidaţi. Însă, de exemplu, dacă o bunică din Rădăuţi Prut sau din Santa Mare locuieşte peste iarnă la copiii din municipiul Botoşani, poate vota pe lista suplimentară. Sau există cazuri în care alegători sunt omişi din lista permanentă. De asemenea, tot pe listele suplimentare votează membrii birourilor electorale de la secţii, persoanele care asigură paza, dacă au domiciliul pe raza circumscripţiei, precum şi candidaţii.

"De pildă, un candidat care nu are domiciliul în judeţul Botoşani dar candidează pentru un loc în Parlament aferent judeţului Botoşani poate vota la orice secţie din Circumscripţia 7, dar asta nu înseamnă că poate vota şi aici şi în localitatea de domiciliu. Şi asta pentru că după ce se introduc datele persoanei care votează pe tabletă, automat sunt comunicate la secţia unde este trecut omul respectiv pe lista permanentă iar preşedintele secţiei respective este obligat să-l radieze, să-l taie de pe lista permanentă. Nu mai există posibilitatea ca o persoană să voteze de două ori", spune Florin Cotoi.

Precizări de la Instituţia Prefectului

Prefectul Dan Nechifor a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, că pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne va fi disponibil un tutorial referitor la o simulare a modului de desfășurare a alegerilor din 11 decembrie.

"De asemenea, toți conducătorii unităţilor administrativ- teritoriale de la nivelul județului Botoșani au primit procesele verbale privind componența Birourilor electorale ale secțiilor de votare, au fost finalizate toate sesiunile de instruire ale președinților și locțiitorilor Birourilor electorale și ale operatorilor. Vineri va începe distribuirea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare desfășurării procesului electoral. În cursul zilei de 10 decembrie este planificată o acțiune de verificare a amenajării și dotării corespunzătoare a secțiilor de votare", a declarat Dan Nechifor.


Info Plus: La nivel naţional, în cursa electorală s-au înscris în total, potrivit Biroului Electoral Central, 4.251 de candidați pentru Camera Deputaților și 2.226 pentru Senat. Numărul total de alegători români cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 8 noiembrie, este de 18.297.431.

Potrivit legii, cetăţenii români au drept de vot de la vârsta de 18 ani, dacă această vârstă a fost împlinită până în ziua alegerilor inclusiv. Nu au drept de vot: debilii sau alienaţii mint, persoanele puse sub interdicţie și persoanele cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege, pe durata stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă. Se poate vota cu următoarele documente: cartea de identitate, cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; paşaportul diplomatic; paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu; paşaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare.

Pentru a veni în sprijinul studenților și a elevilor majori care doresc să își exprime votul, Guvernul a dat o Ordonanță de Urgență, prin care aceste persoane să beneficieze de transport gratuit pe calea ferată, din localităţile în care studiază în cele de domiciliu şi retur, în perioada 8-12 decembrie. Călătoria gratuită pe calea ferată se va acorda dus-întors, de la localitatea în care studiază la localitatea de domiciliu, cu tren regio şi interregio, clasa a II-a.

 

Spune-ne opinia ta