Marius Girada: "Mă voi lupta cu nasul până în pânzele albe, pentru a învăţa carte!"

Marius Girada: "Mă voi lupta cu nasul până în pânzele albe, pentru a învăţa carte!"
La jumătatea lunii octombrie 2012, la puţin timp după începerea clasei a V-a, Marius Giradă, persoană cu grad înalt de handicap din Dorohoi, primea nefericita veste că nu îşi mai poate continua studiile la Şcoala "Ion Pillat" din Dorohoi, dat fiind că depăşise vârsta de 30 de ani.

În felul acesta, două săptămâni de teste iniţiale trecute cu succes, ca şi decizia favorabilă a unei Comisii ISJ din Botoşani, de la începutul aceleiaşi luni, au fost trecute cu vederea, invocându-se litera legii. De subliniat faptul că Marius Giradă nu a putut să-şi urmeze studiile primare la vârsta la care toţi elevii merg la şcoală, el nefiind în posibilitatea de a-şi folosi mâinile sau de a vorbi articulat, scrie Dorohoi News.

Abia după familiarizarea cu universul informaticii şi după însuşirea utilizării computerului el a găsit o metodă de a tasta cu nasul şi de a citi lecţiile, respectiv de a-şi concepe, astfel, răspunsurile la testele şcolare. Progresele realizate sub îndrumarea doamnei psiho-pedagog Suceveanu l-au încurajat şi motivat să nu se lase bătut, astfel că în urmă cu o lună de zile a adresat o scrisoare Ministerului Educaţiei, în care a cerut găsirea unei soluţii, pentru cazul său, solicitare rămasă, deocamdată, fără răspuns.

De remarcat este faptul că Marius a izbutit performanţa de a parcurge, într-un singur an calendaristic, 2011-2012, clasele a II-a, a III-a şi a IV-a, în acest moment eforturile sale fiind zăgăzuite din cauza prevederilor limitative ale actualei legi a educaţiei. Interesant este faptul că aceeaşi lege prevede faptul că persoanele cu handicap au dreptul la educaţie şi la formare profesională pe durata întregii vieţi, indiferent de vârstă, fără a specifica, însă, şi forma de educaţie (gratuită, privată) la care au dreptul.

Reproducem, mai jos, emoţionanta scrisoare pe care dorohoianul nostru neajutorat a trimis-o Ministerului:

"Către,

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI -

În atenţia Secretarului de Stat pentru Învăţământul Preuniversitar -

Numele meu este Giradă Marius Viorel, locuiesc în oraşul Dorohoi judeţul Botoşani, am 33 de ani şi, din cauza naşterii grele, am un handicap fizic gradul întâi. Pe lângă atacarea mersului, handicapul mi-a atacat mâinile, având mişcări involuntare şi tulburări de limbaj. Poate veţi crede că acest memoriu îl scriu părinţii mei; ei bine, nu, este scris chiar de mine, căci lucrez la P.C. cu nasul, dovadă stând blogul meu: http://vreausalupt.wordpress.com/. Văzând că pot să lucrez singur, la P.C., în anul 2010 am început demersurile pentru a face învăţământ online, dar mi s-a aprobat, după un an, învăţământul la domiciliu. Între timp, am publicat o carte de poezii scrise de mine. Deci, în anul şcolar 2011/2012, am urmat, la domiciliu, clasele I-IV la Şcoala specială "Ion Pillat" din Dorohoi, actual Liceul Tehnologic. După terminarea clasei a IV-a, am fost chemat la Comisia judeţeană pentru evaluare, spunându-mi-se, din start, că s-ar putea să fiu respins, deoarece am depăşit vârsta de 30 de ani.

Până la urmă am fost repartizat tot la Liceul "Ion Pillat", pentru anul şcolar 2012/2013. După două săptămâni în care d-na profesoară mi-a dat teste iniţiale, şcoala a primit dispoziţie de la aceiaşi Comisie că nu mai pot să figurez în această şcoală, invocându-se acelaşi motiv, că am depăşit vârsta de 30 de ani. Desigur că am luat legătura cu reprezentanţii Comisiei şi aceaştia m-au asigurat că o să găsească o soluţie pentru ca să pot continua studiile, dar suntem la jumătatea lunii noiembrie şi n-am primit deocamdată nici un răspuns oficial.

Acum dorinţa şi rugămintea pe care v-o adresez este să pot continua şcoala la Liceul "Ion Pillat" din Dorohoi, deoarece este singura unitate şcoalară din oraş cu învăţământ la domiciliu. Doamna profesoară care mi-a predat până acum este singurul cadru didactic specializat pe acest domeniu şi sunt foarte ataşat de ea, căci m-a ajutat mult, pe toate planurile. În speranţa că veţi găsi o soluţie la problema mea şi veţi da dispoziţii exprese în acest sens, vă mulţumesc anticipat.

Cu consideraţie, Marius"

Între timp, răspunsul de la Minister a sosit, mai scrie Dorohoi News, în el precizându-se că responsabilitatea unei decizii revine în totalitate Inspectoratului Judeţean Botoşani.

Puşi în faţa provocării de a concepe un nou răspuns, oficialii inspectoratului nu au mai invocat litera legii (anume că Marius Giradă a depăşit, de mult, vârsta potrivită studiilor), înştiinţaţi fiind de faptul că persoanelor cu handicap li se facilitează, de către instituţiile statului, posibilitatea de a studia pe durata întregii vieţi. Au găsit însă alte impedimente, precum necesitatea găsirii câte unui profesor pentru fiecare disciplină de învăţământ, începând cu clasa a V-a, profesori care ar trebui să fie plătiţi din fonduri care, deocamdată, nu există, sau necesitatea înfiinţării, în cadrul şcolii "Ion Pillat" din Dorohoi, a unei clase destinate persoanelor cu un grad de handicap asemănător, clasă care nu se poate înfiinţa decât atunci se întrunesc laolaltă un număr satisfăcător de solicitări.

Pe de altă parte, dacă s-ar găsi un profesor dispus să-şi asume, singur, responsabilitatea predării tuturor disciplinelor studiate în clasa a V-a, acesta ar trebui să facă dovada calificării sale la toate aceste discipline, ceea ce este extrem de dificil.

Nici în situaţia în care inspectoratul ar găsi fondurile necesare plăţii individuale a profesorilor, pentru disciplinele în cauză, problema nu ar fi rezolvată, deoarece Marius Giradă nu poate comunica, direct, cu semenii, el având dificultăţi serioase în articularea cuvintelor, nefăcându-se înţeles decât unui cerc intim de apropiaţi.

Numai profesorii cu o pregătire psiho-pedadogică specială şi cu suficient de multă experienţă ar putea să predea materiile ciclului de învăţământ gimnazial unei persoane de acest gen.

Nu este de neglijat nici dificultatea materiei, în ciclul gimnazial superior, care l-ar obliga pe dorohoianul nostru să execute sarcini (inclusiv în faţa computerului) care îi depăşesc, cel puţin în momentul de faţă, limitele (precum apăsarea simultană a mai multor taste, sau trasarea unor linii şi figuri complexe, la geometrie, de exemplu).

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

5 cadre didactice dintr-o localitate din Botoșani s-au specializat în tehnici didactice moderne în Finlanda (Foto)

astăzi, 18:33
25

În perioada 17 – 23.03.2024, 5 cadre didactice de la Scoala Gimnaziala nr. 1 Unteni, judetul Botosani, au participat la cursuri de perfectionare organizate de Asociatia Edu2Grow in Finland...

Amenzi de zeci de mii de lei și 10 permise confiscate de polițiști la Botoșani!

astăzi, 17:56
29

 În ultimele 24 de ore, polițiștii botoșăneni au organizat 4 acțiuni punctuale, în cadrul planului BLOCADA, acționând în sistem integrat, împreună cu jand...

„Un copac pentru viitorul nostru!”- activitate de promovare a împăduririi la școala din Albești! (Foto)

astăzi, 17:21
30

Protejarea mediului înconjurător a fost mereu una dintre grijile elevilor și cadrelor didactice de la Școala Gimnazială nr. 2 din Tudor Vladimirescu, comuna Albești. Având în ve...