Cum pot fi evitate costurile mari ale datelor mobile în roaming și ce poate face un utilizator, în caz de abuz

Autoritatea NaÈ›ională pentru Administrare È™i Reglementare în ComunicaÈ›ii (ANCOM) readuce în atenÈ›ia utilizatorilor care călătoresc în străinatate faptul că au dreptul să beneficieze de un „plafon” la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.

Operatorii au obligaÈ›ia să restricÈ›ioneze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună (fără TVA), dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunÈ›at în mod expres la aplicarea plafonului implicit.

 

Cum se aplică plafonul

Operatorii au obligaÈ›ia să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internaÈ›ional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistrează un cost suplimentar de 40 euro, fără TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum È™i atunci când plafonul a fost atins. În cadrul acestor notificări, furnizorii trebuie să indice È™i procedura pe care trebuie să o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizării serviciului de acces la internet în roaming. După ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligaÈ›ia sâ sisteze imediat furnizarea È™i facturarea internetului în roaming internaÈ›ional, dacă utilizatorii nu È™i-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestui serviciu.  

De regulă, operatorii transmit aceste notificări prin SMS, iar, dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de internet în roaming, trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul „DA”.

Unde se aplică plafonul

Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeana (UE), cât È™i în afara UE, cu condiÈ›ia ca, în afara UE, operatorul reÈ›elei din È›ara vizitată să permită furnizorului de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său. Dacă aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie să fie avertizaÈ›i în prealabil.

În statele membre ale SpaÈ›iului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naÈ›ionale incluse în planurile tarifare È™i în roaming, ceea ce face mai puÈ›in probabiă înregistrarea involuntară a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro.

Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt, de regulă, ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la reÈ›eaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni. Când iÈ™i exprimă acordul pentru continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizaÈ›i de furnizor că au atins plafonul, utilizatorii iÈ™i asumă realizarea unui cost mai mare decat valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lună de facturare.

AtenÈ›ie la utilizarea serviciului de internet în zonele de graniță dintre țările UE È™i non-UE

În zonele de graniță este posibilă conectarea automată la o reÈ›ea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la graniÈ›a cu ElveÈ›ia, se poate conecta automat la o reÈ›ea din ElveÈ›ia. În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din ElveÈ›ia È™i va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o reÈ›ea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA.

Mai multe informaÈ›ii privind utilizarea È™i costurile serviciului de roaming sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.

Reclamații

Dacă nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condiÈ›iile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deÈ™i nu È™i-au exprimat acordul pentru continuarea furnizării serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.

SecÈ›iunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziÈ›ia utilizatorilor informaÈ›ii utile despre serviciile de comunicaÈ›ii electronice (telefonie, internet È™i televiziune) È™i serviciile poÈ™tale, pentru a-i sprijini în alegerea È™i folosirea acestor servicii. InformaÈ›iile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Un botoșănean a ajuns la spital după ce s-a lovit singur la cap, chiar în fața polițiștilor!

Tuesday, 16 December 2025

Un bărbat de 35 de ani, din judeÅ£ul BotoÅŸani, a ajuns la UPU după ce, fiind în stare avansată de ebrietate, s-a dezechilibrat ÅŸi a căzut cu capul de ciment în timpul legitimării de...

Ce salariu primește un îngrijitor de animale din Botoșani, care lucrează la stat!

Tuesday, 16 December 2025

StaÈ›iunea de Cercetare-Dezvoltare pentru CreÈ™terea Ovinelor È™i Caprinelor PopăuÈ›i BotoÈ™ani caută în perioada aceasta un îngrijitor pentru animale. Candidatul care va obÈ›ine postul ...

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii în toate lunile anotimpului rece. Șoferii trebuie să țină cont de un detaliu

Tuesday, 16 December 2025

Legea rutieră din România nu impune montarea anvelopelor de iarnă la o anumită dată, singurul detaliu important fiind legat de prezenÈ›a gheÈ›ii sau a zăpezii pe drumuri. Potrivit clarificÄ...