Cum pot fi evitate costurile mari ale datelor mobile în roaming și ce poate face un utilizator, în caz de abuz

Cum pot fi evitate costurile mari ale datelor mobile în roaming și ce poate face un utilizator, în caz de abuz

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) readuce în atenția utilizatorilor care călătoresc în străinatate faptul că au dreptul să beneficieze de un „plafon” la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.

Operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună (fără TVA), dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit.

Cum se aplică plafonul

Operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistrează un cost suplimentar de 40 euro, fără TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum și atunci când plafonul a fost atins. În cadrul acestor notificări, furnizorii trebuie să indice și procedura pe care trebuie să o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizării serviciului de acces la internet în roaming. După ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligația sâ sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului în roaming internațional, dacă utilizatorii nu și-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestui serviciu.  

De regulă, operatorii transmit aceste notificări prin SMS, iar, dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de internet în roaming, trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul „DA”.

Unde se aplică plafonul

Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeana (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE, operatorul rețelei din țara vizitată să permită furnizorului de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său. Dacă aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie să fie avertizați în prealabil.

În statele membre ale Spațiului Economic European (SEE), utilizatorii pot folosi resursele naționale incluse în planurile tarifare și în roaming, ceea ce face mai puțin probabiă înregistrarea involuntară a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro.

Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt, de regulă, ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la rețeaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni. Când iși exprimă acordul pentru continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de furnizor că au atins plafonul, utilizatorii iși asumă realizarea unui cost mai mare decat valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lună de facturare.

Atenție la utilizarea serviciului de internet în zonele de graniță dintre țările UE și non-UE

În zonele de graniță este posibilă conectarea automată la o rețea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția. În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA.

Mai multe informații privind utilizarea și costurile serviciului de roaming sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.

Reclamații

Dacă nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deși nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizării serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.

Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

FOTO: EcoAct, un nou proiect inițiat de Interact Botoșani

Luni, 11 Noiembrie 2019
295

Sâmbătă, 9 noiembrie a.c., în municipiul Botoșani a avut loc primul eveniment din cadrul proiectului EcoAct, inițiat de Interact Botoșani.Tinerii voluntari s-au gândit că&n...

Un bătrân a murit pe ambulanță, în drum spre Spitalul „Mavromati”

Luni, 11 Noiembrie 2019
1115

Un bărbat în vârstă de 70 de ani, din municipiul Pașcani, județul Iași, a căzut în fața casei părintești din localitatea Nicșeni, județul Botoșani, și nu s-a mai ridicat...

Fetiță de opt ani trimisă de urgență la Iași, după ce a fost diagnosticată cu un hematom pe creier

Luni, 11 Noiembrie 2019
5873

O fetiţă de doar opt ani a fost transportată în stare gravă la Iaşi, după ce medicii au descoperit un hematom la nivelul creierului.Micuţa, elevă la o şcoală din judeţ, a în...