În 30 ianuarie, în fiecare an, sunt prăznuiÅ£i SfinÅ£ii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul ÅŸi Ioan Gură de Aur. AceÈ™tia au trăit la sfârÅŸitul secolului al IV-lea ÅŸi începutul celui următor ÅŸi au avut o contribuÅ£ie importantă la teologia creÅŸtină, fiind numiÅ£i „Protectori ai învăţământului teologic”.
Ei au lăsat, prin scrierile lor, inegalabile pagini de teologie, încă din primele secole de creÈ™tinism.
Cei trei sunt sărbătoriți și individual pe 1 ianuarie (Vasile cel Mare), 25 ianuarie (Grigorie Teologul) și 27 ianuarie (Ioan Gură de Aur).
Pentru a recunoaÅŸte valoarea teologică a SfinÅ£ilor Trei Ierarhi, prin hotărârea luată la Atena, la primul Congres al Profesorilor de Teologie din anul 1936, SfinÅ£ii Trei Ierarhi au devenit protectori ai institutiilor de învăţământ teologic ortodox din întreaga lume.Sfântul Vasile cel Mare reprezintă simbolul energiei ÅŸi al acÅ£iunii puse în slujba oamenilor; Sfântul Grigore reprezintă simbolul ÅŸtiinÅ£ei teologice ÅŸi al contemplării înalte, fiind primul dintre părinÅ£ii bisericeÅŸti care a folosit termenul de teologie, iar Sfântul Ioan Gură de Aur reprezintă simbolul zelului apostolic prin cuvânt ÅŸi faptă, pentru orientarea oamenilor spre învăţătura lui Iisus.
TradiÈ›ia Bisericii spune că atât de mare era darul teologiei în aceÈ™ti sfinÈ›i, încât ei se individualizau chiar dacă vorbeau despre acelaÈ™i unic Hristos. AÈ™a au apărut unele neînÈ›elegeri, mai puÈ›in creÈ™tine, între creÈ™tini despre care dintre sfinÈ›i este mai mare. Rezolvarea vine în anul 1084 când cei trei sfinÈ›i se arată într-o vedenie Sfântului Ioan Mauropous spunându-i:
„După cum vezi, noi la Dumnezeu una suntem È™i nicio vrajbă nu este între noi. Fiecare din noi, la timpul său, îndemnaÈ›i de Duhul Sfânt, am scris învățături pentru mântuirea oamenilor. Împreunează-ne, dar, făcându-ne praznic la câte trei într-o singură zi, È™i înÈ™tiinÈ›ează cu aceasta pe creÈ™tini, că noi în faÈ›a lui Dumnezeu, una suntem.”
Astfel ajunge ziua de 30 ianuarie, sărbătoare a celor trei.
Vasile cel Mare. Filosofie, medicină, matematică…
Acesta se naÈ™te în jurul anului 330 în una din cele interesante familii ale creÈ™tinismului, o familie ce a dat È™ase sfinÈ›i: Sfânta Macrina cea Bătrână (bunica), Sfânta Emilia (mama), Sfântul Grigorie de Nyssa (frate), Sfântul Petru de Sebaste (frate) È™i Sfânta Macrina cea Tânără (soră).
Tatăl său, retor, îl îndrumă pe drumul cunoaÈ™terii. Marele teolog al Bisericii studiază logica, matematica, gramatica, È™tiinÈ›ele naturii, retorica, filosofia È™i medicina la Cezareea Palestinei, Constantinopol È™i Atena. În 370 este pus arhiepiscop de Constantinopol. Din această poziÈ›ie demonstrează Sfântul Vasile cel Mare înfiinÈ›ează aÈ™a-numitele vasiliade, primele instituÈ›ii de asistență socială din istorie. În urma sa au rămas vaste lucrări de o înaltă teologie, printre care Hexaimeronul, lucrare exegetică referitoare la crearea lumii.
„RaÅ£iunea porneÅŸte de la cunoaÅŸtere pentru a ajunge la credinţă” – Sfântul Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz, Teologul
Născut tot în jurul anului 330, Sfântul Grigorie de Nazianz este cinstit È™i de către Biserica Catolică. Grigorie studiază gramatica în Capadocia, după care îÈ™i continuă studiile în Atena. Ajunge preot, episcope de Sasima È™i îi urmează, ca arhiepiscop, lui Vasile cel Mare, în scaunul Constantinopolului. Prietenia acestuia cu Vasile cel Mare va fi pe deplin sintetizată în cuvintele: „sunt două trupuri, dar un singur suflet”.
Spre bătrâneÈ›e cere voie împăratului È™i se retrage în Nazianz, unde scrie opera teologice, printre care „Cântesc de seară”.
„Cerul este, adesea, mai aproape de noi atunci când ne aplecăm, decât atunci când ne îndreptăm în sus” – Sfântul Grigorie de Nazianz
Ioan Gură de Aur. Retorică, filosofie, drept…
Unul din cei mai mari oratori ai creÈ™tinismului, Sfântul Ioan Hrisostom se distinge prin limpezimea ideilor, dar È™i agresivitatea lor. Născut în Antiohia, în jurul anului 354, Ioan rămâne orfan de tată încă din copilărie. Devine diacon, preot, iar mai apoi arhiepiscop de Constantinopol în 397.
Scrierile acestuia, minunate, dureroase, agresive, sau vindecătoare nu È™i-ai pierdut nicicând valabilitatea, orice cititor al său având senzaÈ›ia că timpul minte È™i că acesta nu a trăit acum aproape două milenii. Printre multiplele opere, se numără È™i un cutremurător Tratat despre PreoÈ›ie în care acesta expune foarte direct durerile, dar È™i bucuriile preoÈ›iei.
„Ai păcătuit? Nu-Å£i cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică ÅŸi spune-I cu pocăinţă lui Dumnezeu: „Am păcătuit” – Sfântul Ioan Gură de Aur
„Se tem de moarte doar cei care nu cred în Înviere” – Sfântul Ioan Gură de Aur
Tradiții și superstiții
CredinÅ£a populară spune că cine munceÅŸte în această zi poate să orbească. Tot acum, tinerele trebuie să postească pentru a avea o căsnicie fericită.
La sate se obiÅŸnuieÅŸte ca în această zi de sărbătoare închinată celor trei sfinÅ£i să se facă praznice de pomenire a morÅ£ilor din familiile credincioÅŸilor, iar fetele tinere se roagă ÅŸi Å£in post o avea o căsnicie fericită.
Tot tradiÅ£ia populară mai spune că cine va lucra în această zi, nu-i va merge bine „în ale casei” ÅŸi poate să orbească.
Se crede că pe 30 ianuarie începe să încolÅ£ească grâul care nu a încolÅ£it din toamnă.
În tradiÅ£ia populară se spune că de astăzi se schimbă vremea. De-acum, se zice că „se strâmbă pârtiile”, iar vremea dă spre primăvară. Dacă streÅŸinile curg, primăvara va fi friguroasă, dacă e ger, vara va fi călduroasă.
În credinÅ£a populară, cei trei ierarhi erau trei doctori vindecători de boli. În ziua în care sunt sărbătoriÅ£i, nu se lucrează, fiind rău de ars, de friguri ÅŸi de pagubă. În această zi trebuie să dăm o lumânare de pomană, pentru ca întreaga viaţă să fie luminată. Fetele fac vrăji pentru a li se arăta ursitul, nu lucrează ÅŸi se mănâncă doar pâine ÅŸi sare.
Se mai spune că aceasta este o sărbătoare a reconcilierii – rudele se împacă după lungi dispute, iar proiectele comune concepute în această zi vor aduce prosperitate.
În schimb, nu se fac alte treburi casnice – nu se spală rufe, nu se mătură în gospodărie pentru a te feri de pericolul de înot, de întâmplări violente ÅŸi de infirmitate.
Tot de sărbătoarea SFINÅ¢II TREI IERARHI nu e bine să împrumuÅ£i lucruri din casă, pentru că se spune că vei atrage paguba în căminul tău.
Femeile care au fete de măritat merg la biserică pentru a se ruga ca acestea să găsească un soÅ£ bun. Pe de altă parte, credinÅ£a populară spune că femeile care au făcut întreruperi de sarcină vor fi iertate dacă respectă cu sfinÅ£enie sărbătoare ÅŸi fac pomeniri.
sursa: Alba24