Fascinanta poveste a primului om din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare. Ce legătură avea cu Botoșaniul! (Video)

Se împlinesc astăzi, 28 decembrie, 125 de ani de la nașterea eroului aviator cunoscut în întreaga lume. Prea puțin se știe, însă, că pilotul a trecut și pe la Botoșani.

Fascinanta poveste a primului om din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare. Ce legătură avea cu Botoșaniul! (Video)

Gheorghe Bănciulescu
Foto: Wikipedia

Gheorghe Bănciulescu s-a născut pe 28 decembrie 1898, la Iași, și a murit în Cairo (Egipt), la doar 37 de ani.

Fiul unui ofițer de infanterie, Gheorghe Bănciulescu a fost cunoscut datorită faptului că a fost prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare.

Prea puțin se știe că, după ce a absolvit Liceul militar din Iași, Gheorghe Bănciulescu a venit la Botoșani, unde a urmat Școala de Infanterie.

La 19 ani, având gradul de sublocotenent, s-a aflat în focul luptelor de la Jiu, Nămoloasa, Corbu și Mărășești, din plutonul comandat de el la Mărășești rămânând în viață doar șase soldați. Luptele aeriene pe care le-a urmărit în timpul războiului l-au făcut să-și descopere vocația zborului.

Cu toate intervențiile de pe lângă medicii militari făcute de tatăl său pentru a-l ocroti de înrolarea în aviație, întâlnirea cu pilotul Nicolae Tănase, trecut prin urgiile războiului, a fost decisivă.

“Nu știu ce va ieși din tine, dar o primă condiție e să iubești zborul! Te iau pe garanția mea. Te fac pilot!”, i-a spus acesta. În 1919, locotenentul Bănciulescu s-a ridicat pentru prima dată singur la manșa unui “Nieuport”.

La 12 septembrie 1926, având rangul de căpitan, împreună cu mecanicul Ion Stoica, la bordul unui Potez-XXV, pus la dispoziție de compania franco-română de transport aerian, a decolat de pe aeroportul Le Bourget cu destinația București, pentru obținerea unui record de viteză. După parcurgerea unei distanțe de 1000 km într-un timp prin care, în mod evident, se stabilea un nou record, deasupra orașului Linz, cerul a fost învăluit de ceață și cu toate eforturile de a urca la o altitudine mai mare, avionul s-a izbit de o creastă a muntelui și s-a prăbușit (la Visoka Hole-Podisul inalt, Cehoslovacia). Mecanicul Ion Stoica a fost strivit de motor și a murit în drum spre spital, iar lui Bănciulescu i-au fost amputate picioarele din cauza unei hemoragii care putea să-i fie fatală, după cum consemnează ”Istoria Aviației Române”.

După zile și nopți chinuitoare petrecute în spitalele din Cehoslovacia, România și Germania, după marele efort de a se obișnui cu mai multe rânduri de proteze, cu ajutorul comandantului său, Gheorghe Negrescu, și a prietenului Mihai Pantazi, dorința de a auzi zgomotul motoarelor de avion și de a pilota cu proteze i s-a îndeplinit.

Pentru prima oară în practica mondială, Gheorghe Bănciulescu, cu picioarele amputate, a condus un avion. Acest lucru s-a petrecut în iulie 1927, și pentru acest fapt, în octombrie același an, Louis Barthou, președintele Franței, a conferit căpitanului-aviator român „Ordinul Legiunea de Onoare cu grad de cavaler”, potrivit Wikipedia.

În primăvara anului 1928, a avut loc primul miting aerian pe Aerodromul Băneasa, unde mii de spectatori, printre care și soția sa, au urmărit acrobațiile lui aeriene. Cu acea ocazie a aflat că soțul său zboară din nou, cu toate că, înainte de miting îi promisese că nu se va mai urca niciodată în carlinga unui avion.

Ultimul raid al “comandorului cu baston” a făcut parte din misiunile aviației civile franceze de identificare și stabilire a traseelor aeriene deasupra continentului african. A avut de înfruntat o căldură pe cât de sufocantă, pe atât de epuizantă, și nisipul care, ridicat în trombă la mari înălțimi, ar fi putut să le distrugă motoarele. Cu toate că au depășit cu bine capcanele Africii și au aterizat la Cairo, Bănciulescu, extenuat de o gripă tropicală, cu febră și delir, n-a reușit să învingă boala și, chinuit și epuizat, s-a stins din viață la 12 aprilie 1935, la vârsta de numai 37 de ani.

Corpul său a fost adus în țară și înhumat la Cimitirul Bellu. Așa a fost trecerea fulgerătoare la cele veșnice a lui Gheorghe Bănciulescu, primul pilot din lume care a zburat cu proteze în loc de picioare.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

AJPIS Botoșani: Bani în Trezorerie pentru plata alocațiilor și a indemnizațiilor!

astăzi, 18:45

Suma totală platită este de 6.534.726  de lei. Beneficiarii acestor sume sunt cei care primesc: - Alocația lunară de plasament - Alocația lunară de plasament pentru copilul cu hand...

Săptămâna Educației Globale: Elevii din Botoșani dezbat viitorul într-un atelier creativ la Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu”!

astăzi, 17:45

Săptămâna 18–24 noiembrie 2024, este dedicată evenimentului organizat anual de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei şi primeşte denumirea de Săptămâna Educaţiei Globale. ...

Mii de persoane și-au găsit un loc de muncă prin intermediul AJOFM Botoșani, în primele zece luni ale anului!

astăzi, 17:10

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 31 octombrie 2024, 1.564 au peste 45 de ani, 457 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 142  au între 30 și 35 de an...