Gările noastre de toate zilele: Abandon, neglijență, mizerie (Foto)

În județul Botoșani există în prezent 19 gări sau halte funcționale și două gări sau halte dezafectate.

În ciuda faptului că Botoșani a fost printre primele județe care au beneficiat de avantajele sistemului feroviar, rețeaua a ramas integral neelectrificată până în prezent. Și, ceea ce este și mai rău, nici nu există perspective în direcția aceasta. Așa se face că rețeaua feroviară din județul Botoșani este una dintre cele mai mici din țară, lungimea întregii rețele nu depășește 200 de kilometri astăzi.

Toată lumea știe că Gara Botosani a fost proiectată în 1867, odată cu linia de cale ferată, şi a fost inaugurată în anul 1872, odată cu tronsonul de cale ferată Botoşani-Vereşti. Era, în acele vremuri, a treia gară din ţară şi deservea unui oras în plină efervescenţă economică şi culturală. Proiectul de arhitectură a fost realizat de concernul austriac Victor von Offenheim în stilul unei gări austriece, cu toate detaliile ei arhitectonice şi fineţea unei epoci a regalităţii, iar proiectul tehnic a fost realizat de matematicianul și fizicianul Elie Radu, originar din Botoșani.

 


(Gara Botoșani în 2024)

După perioada de pionierat, se construiesc tot mai multe linii de cale ferată. Este remarcabilă, în acest sens, activitatea inginerului botoșănean Elie Radu în proiectarea construcţiilor feroviare româneşti.

Astfel, se remarcă mai ales clădirile de călători din gările Cucuteni (azi Leţcani), Carasa, Vorniceni, Ungureni, Dângeni, Todireni, Truşeşti, Zlătunoaia, Rediu, Şoldana, Vlădeni şi Jijia, proiectate de Elie Radu. Acestea erau prevăzute cu gospodărie anexă pentru şeful de gară.

Aceste găsri au fost construite cu cărămidă aparentă de Ciurea (Fabrica de cărămizi a C.F.R.-ului) de Serviciul de Construcţie al Căilor Ferate, înfiinţat în 1885 şi condus de inginerul Petre Ene. Gările amintite se află pe linia Iaşi-Dorohoi, dată în exploatare între anii 1895-1896.

Gara Todireni între trecut și prezent

Cum arată astăzi aceste obiective care capătă, în contextul istoric actual, și valoare patrimonial-culturală?

Este de ajuns să privim imaginile făcute publice de grupul BOTOȘANI - Atracții și trasee turistice (0ficial) ca să înțelegem realitatea dureroasă: neglijență, lipsă de investiții, degradare, mizerie. Un abandon trist și fără perspective, la fel cum se întâmplă cu mare parte din Moldova zilelor noastre.









Foto: BOTOȘANI - Atracții și trasee turistice (0ficial)

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Șefă de promoție în Școala Militară, s-a alăturat Batalionului din Botoșani!

astăzi, 19:00

𝐌𝐚𝐭𝐞𝐢 𝐈𝐮𝐥𝐢𝐚𝐧𝐚-𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚, șefă de promoție în Școala Militară, a ales Batalionul din Botoșani pentru continuarea carierei. Dintr...

Exod masiv în Ucraina: Valuri de refugiați către țările din UE, după relaxarea regulilor de ieșire din țară!

astăzi, 18:00

Numărul ucrainenilor care fug de războiul cu Rusia pentru a căuta siguranţă în ţările Uniunii Europene a crescut la cel mai înalt nivel din ultimii doi ani, după ce Kievul a modifi...

Botoșănean implicat într-un accident rutier lângă Gura Humorului, vinovat este un șofer care nu a păstrat distanța!

astăzi, 17:00

Pe 18.11.2025, la ora 18:05, lucrătorii Compartimentului Rutier Gura Humorului au fost sesizați prin S.N.U.A.U. 112 despre un accident rutier pe D.N.17, în afara localității Gura Humorului, ...