În ciuda faptului că BotoÈ™ani a fost printre primele judeÈ›e care au beneficiat de avantajele sistemului feroviar, reÈ›eaua a ramas integral neelectrificată până în prezent. Și, ceea ce este È™i mai rău, nici nu există perspective în direcÈ›ia aceasta. AÈ™a se face că reÈ›eaua feroviară din judeÈ›ul BotoÈ™ani este una dintre cele mai mici din È›ară, lungimea întregii reÈ›ele nu depășeÈ™te 200 de kilometri astăzi.
Toată lumea È™tie că Gara Botosani a fost proiectată în 1867, odată cu linia de cale ferată, ÅŸi a fost inaugurată în anul 1872, odată cu tronsonul de cale ferată BotoÅŸani-VereÅŸti. Era, în acele vremuri, a treia gară din Å£ară ÅŸi deservea unui oras în plină efervescenţă economică ÅŸi culturală. Proiectul de arhitectură a fost realizat de concernul austriac Victor von Offenheim în stilul unei gări austriece, cu toate detaliile ei arhitectonice ÅŸi fineÅ£ea unei epoci a regalităţii, iar proiectul tehnic a fost realizat de matematicianul È™i fizicianul Elie Radu, originar din BotoÈ™ani.
(Gara BotoÈ™ani în 2024)
După perioada de pionierat, se construiesc tot mai multe linii de cale ferată. Este remarcabilă, în acest sens, activitatea inginerului botoșănean Elie Radu în proiectarea construcÅ£iilor feroviare româneÅŸti.
Astfel, se remarcă mai ales clădirile de călători din gările Cucuteni (azi LeÅ£cani), Carasa, Vorniceni, Ungureni, Dângeni, Todireni, TruÅŸeÅŸti, Zlătunoaia, Rediu, Åžoldana, Vlădeni ÅŸi Jijia, proiectate de Elie Radu. Acestea erau prevăzute cu gospodărie anexă pentru ÅŸeful de gară.
Aceste găsri au fost construite cu cărămidă aparentă de Ciurea (Fabrica de cărămizi a C.F.R.-ului) de Serviciul de ConstrucÅ£ie al Căilor Ferate, înfiinÅ£at în 1885 ÅŸi condus de inginerul Petre Ene. Gările amintite se află pe linia IaÅŸi-Dorohoi, dată în exploatare între anii 1895-1896.
Gara Todireni între trecut È™i prezent
Cum arată astăzi aceste obiective care capătă, în contextul istoric actual, È™i valoare patrimonial-culturală?
Este de ajuns să privim imaginile făcute publice de grupul BOTOȘANI - AtracÈ›ii È™i trasee turistice (0ficial) ca să înÈ›elegem realitatea dureroasă: neglijență, lipsă de investiÈ›ii, degradare, mizerie. Un abandon trist È™i fără perspective, la fel cum se întâmplă cu mare parte din Moldova zilelor noastre.
Foto: BOTOȘANI - Atracții și trasee turistice (0ficial)