E atât de simplu să ne lăsăm duși de val atunci când îi vedem pe alții tăind colțurile, depășind pe contrasens, șuntând coloana la semafor sau accelerând la viteze supersonice. Nu încape nicio îndoială, spiritul concurențial este adânc sădit în genele omului, și în mod deosebit în ale românului.
Și totuși, există și o altă cale. Este ușor de remarcat și aceasta, dacă suntem deschiși. Să ne amintim doar de succesul campaniei „Eu nu blochez intersecția“, care a demarat în 2008.Chiar dacă rezultatele nu sunt evidente la prima vedere, ele produc în timp schimbări care devin palpabile. Când oprești și lași o altă mașină să intre în trafic, pui în mișcare o serie de evenimente care va schimba atitudinea tuturor participanților la trafic timp de minute bune. Pentru că acela care a fost tratat bine de colegii de drum va face același lucru, la rândul său, cu ceilalți. Este o reacție în lanț și mi-aș dori ca lanțul să nu fie întrerupt.
Despre toate acestea voiam să vă vorbesc, când am citit o postare pe contul oficial de facebook al Poliției Române. Subiectul? „Avem un nou #record, 276 km/h pe autostradă…“ Ei bine, dincolo de faptul că raportarea unui astfel de „record“ nu face decât să-i încurajeze și pe alții să-l „doboare“, am fost frapat de discuțiile generate de postarea respectivă. Pe scurt, „accidentele sunt generate de bătrâneii care merg cu 90 la oră, nu de mine, care merg cu 200“, „limitele de viteză sunt pentru cei care au mașini slabe“, „ăla la 280 era mai atent decât toată autostrada“ și altele în același registru.
Între timp, 1.951 de oameni au murit anul trecut în accidente rutiere în România. Mulți dintre ei, convinși că lor nu li se aplică legile fizicii, care, ca și cele ale circulației, sunt opționale, desigur.
Cristi Agatie, auto-bild.ro