Potrivit specialiștilor în domeniu, acest fenomen infracțional îmbracă multiple forme: de la atacurile cibernetice prin intermediul programelor de tip malware până la fraudele cu mijloace de plată electronice, înșelăciunile prin intermediul platformelor online, cyberbullyingul sau exploatarea sexuală a minorilor pe internet.
Polițiștii continuă campania ”10 sfaturi pentru o navigare în siguranță în mediul online” atrăgând atenția asupra atacurilor cibernetice prin mesaje de telefonie sau prin email.
Atacurile cibernetice prin mesaje telefonice (Phishing prin SMS) reprezintă, în opinia polițiștilor, încercarea infractorilor cibernetici de inducere în eroare a oamenilor prin mesaje text, pentru obținerea de date personale, financiare sau de securitate (parole, coduri de securitate).
Cum recunoașteți un atac de tip Phishing?
- Subiectele din mesajele – capcană (transmise prin email sau prin SMS) atrag atenția și îndeamnă la o acțiune urgentă (schimbare de parolă în urma depistării acesului neautorizat la contul victimei);
- Se solicită introducerea de date confidențiale folosind un link către un site indicat în textul mesajului sau deschiderea unui fișier atașat infectat;
- Mesajele conțin erori gramaticale;
- Ofertele sunt prea bune pentru a fi adevărate.
Cum vă afectează un atac de tip phishing?
- Pierdeți date personale și sensibile;
- Pierdeți accesul la conturi (email, rețele de socializare, etc.);
- Pierdeți date financiare;
- Instalați malware (viruși) și alte amenințări informatice;
- Puteți infecta și alte dispozitive din rețea;
- Deveniți sursa atacurilor care vizează prieteni, instituții, organizații, etc.
Cum vă protejați împotriva atacurilor de tip Phishing?
- Nu deschideți email-uri, link-uri, atașamente ori imagini nesolicitate primite prin SMS care provin de la persoane necunoscute
- Nu acționați în grabă. Luați-vă timp și verificați informațiile înainte de a trimite un răspuns.
- Niciodată nu răspundeți unui SMS prin care vi se solicită codul PIN, parole de acces la contul de online banking ori alte credențiale de siguranță;
- Contactați imediat banca dacă știți că ați răspuns unui astfel de mesaj sau ați furnizat detalii bancare în aceste condiții;
- Raportați și ștergeți email-urile nesolicitate;
- Folosiți o soluție de securitate;
- Verificați cu atenție adresa de la care primiți mesajele;
- Nu introduceți credențiale și nici nu deschideți linkuri fără a verifica încă o dată cu persoana/instituția/organizația de la care pare că primiți emailul sau SMS-ul, prin alt mijloc de comunicare ( ex. telefonic).
În vederea detectării și evitării principalelor amenințări din mediul online, polițiștii recomandă utilizarea site-ului https://sigurantaonline.ro, pentru a vă testa abilitățile și îmbunătăți cunoștințele de a nu cădea în capcana infractorilor cibernetici.