România educată trebuie să fie o politică reală făcută pentru sistemul de învățământ. Este greu să poÈ›i să faci asta dacă tu ca Guvern anunÈ›i că educaÈ›ia nu e printre domeniile care vor primi bani la rectificarea bugetară. Acest lucru a fost confirmat de Dan Barna, cel care a exclus educaÈ›ia dintre domeniile care vor primi resurse suplimentare la rectificarea bugetară.
EducaÈ›ia È™i cercetarea nu au nevoie doar de alocări bugetare, dar È™i de o strategie pe termen lung. Până la urmă vorbim despre viitorul tinerilor din È›ara noastră, despre viitoarele generaÈ›ii care pot contribui la dezvoltarea României. InvestiÈ›iile în educaÈ›ie È™i cercetare, împreună cu un plan valoros, generează o naÈ›iune respectată pe plan internaÈ›ional!
DeclaraÈ›ia premierului Florin CîÈ›u privind investiÈ›iile în educaÈ›ie È™i cercetare a stârnit revoltă pe parcursul ultimei săptămâni. Este o eroare ca premier să vii să spui „nu vreau să investim în educaÈ›ie È™i cercetare fără să avem rezultate. A finanÈ›a doar de dragul finanțării de la buget nu cred că este o soluÈ›ie, chiar dacă îi spunem, între ghilimele, cercetare.”
Este cel puÈ›in neinspirată această afirmaÈ›ie, pentru că investiÈ›iile în educaÈ›ie È™i în cercetare sunt pe termen lung. Rezultatele nu se văd azi, nu se văd mâine, ci în timp. Sistemul educaÈ›ional È™i mai ales domeniul cercetării trebuie să funcÈ›ioneze în baza unui plan bine definit!
Bugetul de anul acesta a adus o „premieră” nefericită pentru România: educaÈ›ia a avut cel mai mic buget din ultimii 30 de ani ca procent din PIB (2,5%). Banii alocaÈ›i pentru Ministerul Cercetării, Inovării ÅŸi Digitalizării sunt È™i ei la un nivel foarte scăzut! România a fost oficial exclusă din cel mai mare proiect de cercetare din Uniunea Europeană, proiectul ELI-ERIC, lucru inacceptabil, iar premierul È™i membrii Cabinetului ar fi trebuit să se preocupe cu prioritate de această problemă ce È›ine de onoare È™i demnitate naÈ›ională!
EducaÈ›ia trebuie tratată ca o prioritate de către Guvern. România educată trebuie să fie o politică reală făcută pentru sistemul de învățământ. Este greu să poÈ›i să faci asta dacă tu ca Guvern anunÈ›i că educaÈ›ia nu e printre domeniile care vor primi bani la rectificarea bugetară. Acest lucru a fost confirmat de Dan Barna, cel care a exclus educaÈ›ia dintre domeniile care vor primi resurse suplimentare la rectificarea bugetară.
EducaÈ›ia È™i cercetarea nu au nevoie doar de alocări bugetare, dar È™i de o strategie pe termen lung. Până la urmă vorbim despre viitorul tinerilor din È›ara noastră, despre viitoarele generaÈ›ii care pot contribui la dezvoltarea României. InvestiÈ›iile în educaÈ›ie È™i cercetare, împreună cu un plan valoros, generează o naÈ›iune respectată pe plan internaÈ›ional!
Anul È™colar 2020 – 2021 a fost unul extrem de dificil, unul în care copiii mai mult au stat acasă. Pandemia a scos la iveală cât de nepregătit este sistemul de învățământ pentru a face față unei situaÈ›ii extraordinare. PărinÈ›ii, copiii È™i profesorii solicitau măsuri de digitalizare a învățământului. Sute de mii de copii nu au avut acces la È™coala online, dar cu toate acestea au încheiat anul acesta È™colar. În zonele rurale vorbim de o infrastructură precară pentru învățământ. Două argumente care confirmă necesitatea investiÈ›iilor în educaÈ›ie.
Apoi, rezultatele sistemului de învățământ ar trebui să se regăsească în piaÈ›a muncii. Pentru ca statul să îÈ™i amortizeze investiÈ›ia pe care o face într-un elev/student, el trebuie să le asigure absolvenÈ›ilor posibilitatea de a lucra în domeniul în care s-au pregătit. Ar trebui să se asigure că au locuri de muncă. Locurile de muncă mai mult au dispărut în loc să apară, iar presa a scos în evidență faptul că medicii români, dar È™i specialiÈ™tii pe care îi formăm în România continuă să plece în străinătate.
Rezultatele sistemului românesc se văd cel mai bine prin românii calificaÈ›i ajunÈ™i să lucreze în companii È™i corporaÈ›ii din străinătate, negăsind o È™ansă aici, la ei acasă. Chiar È™i cu o finanÈ›are precară avem elevi buni, avem tineri valoroÈ™i! Dar, chiar È™i aÈ™a cum e el, subfinanÈ›at, sistemul de învățământ românesc dă oameni calificaÈ›i pe care îi caută marii angajatori din străinătate. Asta datorită educaÈ›iei pe care o au, datorită profesorilor care pun suflet în meseria pe care o fac.
Premierul CîÈ›u ar trebui să ceară miniÈ™trilor educaÈ›iei È™i cercetării să prezinte public lista investiÈ›iilor finanÈ›ate în anul 2020 È™i în primele 6 luni ale guvernării din 2021, pe fiecare judeÈ› în parte, pe fiecare localitate È™i fiecare obiectiv finanÈ›at.
Românii au dreptul să È™tie pe ce s-au dus banii alocaÈ›i pentru educaÈ›ie È™i cercetare în ultimii 2 ani, pentru că, dacă este să fim realiÈ™ti, greu întrevedem vreo preocupare pentru aceste domenii!
Românii trebuie să È™tie câÈ›i bani au fost investiÈ›i, pe ce s-au cheltuit, iar mai apoi putem să cerem rezultate.
Sergiu Zvîncă,
Secretar coordonator ALDE BotoÅŸani
