ANDRA OJOG: "Am învățat din propria experiență că excelența vine doar din lucruri făcute cu pasiune"

ANDRA OJOG: "Am învățat din propria experiență că excelența vine doar din lucruri făcute cu pasiune"

 ANDRA OJOG  

Andra Ojog este un exemplu de tânăr întreprinzător, inovator, creativ. A început cu pasiunea pentru informatică, dar profesorul de română din liceu i-a "schimbat macazul" spre profilul uman, a fost atrasă de modeling, dar a ales managementul şi a creat o afacere pe care o coordonează cu succes.

Andra Ojog a simţit oportunitatea unei afaceri şi a dezvoltat cu fiecare an nu doar din punct de vedere financiar, ci şi uman şi ca brand. Produsele tatălui său, fabricate în Botoşani, ajung în lumea întreagă şi sunt apreciate de clienţi.

A absolvit în anul 2004 Colegiul Naţional "A.T.Laurian", a activat în domeniul modelingului la una dintre cele mai mari agenţii din România, a urmat facultatea în domeniul Comunicare şi Relații Publice, cu master în Comunicare managerială şi Resurse Umane. Fiecare experienţă a fost un pas înainte. Astăzi are propria ei afacere, pe care o doreşte a fi un brand internaţional.
 
Păstrăm tradiţia anilor trecuţi şi, în perioada în care liceenii din anii terminali trebuie să decidă ce drum vor urma, vă aducem aproape un om care a ales o cale, a învăţat, şi-a asumat alegerea făcută, iar rezultatele sunt pe măsură.

Ştiri Botoşani: Se împlinesc, iată, 10 ani de când ai terminat Colegiul Naţional "A.T.Laurian" Botoşani. Care ar fi cele trei cuvinte care ar caracteriza cel mai bine spiritul "laurienilor", cum vi se spune deseori celor care aţi absolvit acest liceu?

ANDRA OJOG: Da, într-adevăr, au trecut 10 ani de când am absolvit Colegiul Național A.T.Laurian. Nu știu când a trecut timpul. E destul de greu de limitat in trei cuvinte spiritul "laurienilor", dar am să incerc: performanță, independență, creativitate. Astea ar fi la o primă încercare. Cu siguranță pot completa lista cu mult mai multe variante și chiar voi face un brainstorming cu foștii mei colegi de liceu pe această temă.

-Au fost profesori în "Laurian" despre care astăzi poţi afirma că ţi-au influenţat în vreun fel viaţa, care au dat o direcţie în drumul pe care l-ai parcurs până acum?

-Cum să nu? Cu toții avem profesori care au pus o amprentă puternică pe dezvoltarea noastră ulterioară ca adulți. Îl pot aminti pe domnul Pop, profesor de limba română, care m-a învățat cum să citesc și să înțeleg o carte - un salt enorm de la învățarea pe de rost a unor comentarii. El mi-a dezvoltat pasiunea pentru lectură și, cu siguranță datorită lui, am schimbat macazul de la profilul real (eu am terminat matematică-informatică) la cel uman. Trebuie să o amintesc și pe doamna Alexa, care a avut încredere totală în mine și m-a implicat în organizarea evenimentelor de Miss si Mister din cadrul liceului, așadar o activitate extracurriculară care m-a pregătit pentru domeniul modelingului.

-După liceu ai urmat Comunicare şi Relații Publice la Universitatea "Al. I. Cuza" din Iaşi, apoi Master la SNSPA, Bucureşti, Comunicare managerială şi Resurse Umane. Cum se împacă aceste domenii cu... modelingul? Cum a început experienţa în modă şi cum te-a ajutat acest parcurs în devenirea ta ulterioară?

-Da, m-a atras mult domeniul relațiilor publice, așadar am renunțat la varianta Facultății de Informatică la care mă tot îndemna să merg profesoara mea de info. Mi-a plăcut tot timpul să lucrez cu oameni și am simțit că asta este calea cea mai corectă de urmat. Așadar, tot ce am făcut până acum s-a învârtit în această sferă. Contactul cu oameni îmi dă energie și mă motivează să fac mai mult. 

Am început să lucrez ca model în Iași, asta pentru că îmi doream să câștig bani pe durata studiilor, iar asta a fost o variantă potrivită. În tot acest timp mi-am dat seama însă că îmi place mai mult să fiu eu cea care descoperă modele, așadar am devenit scout și booker pentru agenția la care eram model. Am învățat bazele meseriei, ca mai apoi să lucrez 3 ani în cadrul celei mai mari agenții de modele din România, MRA Models. Să lucrezi într-o agenție de modele înseamnă foarte multă comunicare și manageriere constantă a resurselor umane, așadar studiile s-au potrivit foarte bine într-o anumită măsură. În toată această perioadă am avut ocazia să cunosc oameni extraordinari, de la care am învățat extrem de multe lucruri, care mă ajută acum foarte mult în ceea ce fac.

-Coordonezi astăzi o afacere cu implicaţii largi, dacă ne referim la faptul că activitatea se bazează şi pe producţie, dar şi pe modalitatea de comercializare – online, un domeniu mai puţin folosit în România, cărora adăugăm caracterul inovator al produselor şi accentul pe durabilitate şi siguranţă. Care este povestea din spatele... poveştii? Cum a apărut Marvelous Store?

-În acest moment dețin și coordonez un magazin online care vinde jucării și mobilier din lemn pentru copii, produse realizate la fabrica noastră din Botoșani. Tot ce înseamnă parte de producție este domeniul tatălui meu. El, împreună cu asociatul său, au această afacere din 1992. Majoritatea producției lor este destinată exportului, foarte puține comenzi mari vin din România.

Eu am fost încântată mereu de jucăriile care se realizau aici și plecau pe drumul Europei, Asiei sau Americii. Așa că am decis că este momentul să le prezint și publicului român și să păstrez astfel o parte din ele și la noi în țară. Am profitat de momentul acesta, când părinții au început să conștientizeze că jucăriile din lemn sunt rezistente, durabile și mult mai sănătoase pentru micuții lor. Așa s-a născut Marvelous Store - un magazin online cu jucării din lemn, ecologice și produse în România.

-Faci ceea ce puţini tineri din România au reuşit să facă: ai convins clienţi din afara ţării că produsul românesc are valoare, poate fi inovator, de calitate şi garantat de o echipă de profesionişti. Cât a fost de greu să intri pe piaţă şi să te menţii? 



-Produsele realizate la fabrica noastră sunt de o foarte bună calitate, altfel nu ar fi fost cumpărate masiv în țări precum Germania, Italia, Franța, Belgia, Olanda, Japonia, SUA etc. Multe dintre produsele realizate la noi, jucării sau mobilier pentru copii, au ca design și amprenta noastră. Intrarea pe piață nu a fost foarte grea, străinii caută produse realizate în țări precum România, unde mâna de lucru și materialul sunt mult mai ieftine. Ce ne-a făcut să rezistăm atâția ani însă a fost calitatea produselor. La fabrică nu s-a făcut rabat niciodată la acest capitol. Dintotdeauna tatăl meu a refuzat clienți care voiau ca un produs să iasă la un preț de producție mult mai mic decât cel care să-i asigure calitatea. Decât să faci un produs de mântuială care se strică instant, mai bine nu-l faci.

-Ce rol joacă echipa în dezvoltarea unui proiect? Poţi spune despre Marvelous Store că este şi o afacere de familie?

-Eu sunt genul de om care lucrează cel mai bine în echipă. Fiecare om are niște abilități ce trebuie utilizate pentru un maxim de eficiență. Nu poți niciodată să le faci pe toate și nici nu este indicat. Marvelous Store este cumva o afacere de familie, în sensul că am putut demara cu sprijinul părinților mei. Dar magazinul meu online și fabrica sunt două entități diferite, fiecare specializat pe bucata lui.

-Care a fost cea mai frumoasă experienţă de până acum, în domeniul afacerilor?

-Au fost extrem de multe și într-un timp relativ scurt. Fiecare mică reușită este o experiență frumoasă. O să amintesc aici una dragă mie: după prima săptămână de la lansarea site-ului am avut prima comandă, iar acea clientă a revenit peste o lună pentru o nouă achiziție. Aceasta, angajată la cea mai mare agenție de publicitate din România, a fost extrem de impresionată de partea de comunicare a tot ce înseamnă Marvelous Store, iar de această parte mă ocup exclusiv eu deocamdată.

-De ce produse pentru copii? Au străinii altă percepţie asupra produselor tale decât au românii?

În primul rând pentru că asta se produce la fabrica tatălui meu. Iar în al doilea rând pentru că majoritatea prietenilor mei au început să aibă copii și m-au inspirat suficient cât să îmi dau seama că un astfel de business ar merge și pe piața noastră.

Străinii, mai ales nemții, au dezvoltat o adevărată cultură în ceea ce privește jucăriile din lemn. Produsele sustenabile în genere sunt foarte apreciate în Occident. Insă eu am avut ocazia să constat cu bucurie că și românii încep să deschidă ochii la beneficiile produselor din lemn pentru copiii lor, unul dintre motivele principale fiind faptul că acestea rezistă foarte mult și chiar pot fi transferate spre alte generații.

-Cum se transformă, cum evoluează un produs în funcţie de cererea pieţii? 

-Trăim într-o perioadă în care consumatorul nu mai știe exact ce vrea, așa că cel mai bine este să îi arăți produsul tău, să îi prezinți avantajele și să îl convingi că merită să investească în el. Bineînțeles că și noi ne modelăm produsele după ce știm că ar dori piața. E un echilibru care trebuie găsit. 

-Ce sfaturi ai da unui tânăr căruia i se spune, în România anului 2014, că mediul afacerilor este periculos, că birocraţia îngroapă din start orice proiect, că şansele de a intra şi rămâne pe o piaţă instabilă sunt extrem de reduse?

-Fac asta zilnic. Am foarte mulți prieteni care se îngroapă în niște joburi care-i fac complet nefericiți pentru simplul fapt că nu au curajul să o pornească singuri la drum. Clar nu este un drum simplu în România de astăzi. Să pornești un proiect personal și să poți trăi din asta este un act de nebunie poate. Însă nu este imposibil. E drept, afacerile nu sunt floare la ureche, iar birocrația îți mănâncă sănătatea. Însă eu văd toate astea ca pe un set de reguli, ca pe o problemă de matematică sau ca pe o cursă cu obstacole.

Unul dintre sfaturi este să nu te oprești din drum doar pentru că te împiedici de reguli sau obstacole. Asta e partea frumoasă și cea mai satisfăcătoate din toată nebunia afacerilor. Cum ar fi dacă ne-am trezi dimineața și toate lucrurile s-ar întâmpla exact așa cum ne dorim noi? Viața n-ar mai avea nici un sens. Dacă ai o idee de business și vrei să o pui în practică, fă tot ce-ți stă în puteri să o pui în practică. Ai nevoie de susținerea celor dragi, de ceva bani (nu foarte mulți de multe ori) și de foarte multă muncă.

-Ce planuri de viitor ai pus pe hârtie pentru, să spunem, următorii 5 ani?

-În primul rând vreau să promovez produsele pentru copii făcute în România și voi începe foarte curând câteva colaborări cu producători locali. Totodată, vreau să dezvolt gama de jucării din lemn produse la fabrica noastră și intenționez să deschid un showroom în București. Și mai am în plan câteva proiecte tot în sfera copiilor, însă momentan sunt în stadiu incipient și nu pot vorbi despre ele.

-În plan personal? Care sunt bucuriile şi împlinirile Andrei Ojog?

-Călătoriile, cărțile și prăjiturile făcute de mine.

-Cum se vede Botoşaniul astăzi? Mulţi tineri iau drumul Capitalei pentru studii, puţini se întorc acasă pentru a rămâne. Ai alege să dezvolţi o afacere aici?

-Botoșaniul este un oraș liniștit și din ce în ce mai frumos amenajat. De fiecare dată când vin acasă văd îmbunătățiri. Și cred că se va dezvolta din ce în ce mai mult.

Mulți pleacă la studii în București și într-adevăr rămân acolo sau pleacă mai departe, în alte țări, unde ajung să se stabilească. Însă eu am foarte mulți prieteni care s-au întors din Iași, Cluj și București înapoi acasă, la Botoșani. Majoritatea și-au găsit aici joburi bune sau au demarat afaceri proprii și au o viață frumoasă și mult mai liniștită decât noi, cei care stăm în București de exemplu.

Eu consider că Bucureștiul este un loc unde ai ocazia să înveți foarte multe și să te dezvolți personal și profesional. Ai mult mai multe oportunități și spectrul de a alege mult mai larg. Însă e la fel de important să știi să profiți de toate avantajele oferite de Capitală și să te poți obișnui și cu părțile mai puțin plăcute ale orașului: stres, agitație, oameni mai răi, mai triști, un nivel de trai mai scump, aglomerație, lipsa locurilor de parcare etc. Nu știu încă dacă m-aș întoarce în Botoșani să dezvolt o afacere, însă nu se știe niciodată. Cred însă că este un oraș minunat să-ți crești copiii.

-Un gând pentru cititorii Ştiri Botoşani, pentru foştii profesori din "Laurian", pentru tinerii care, iată, termină liceul şi încă nu se decid între multele drumuri care se deschid în faţa lor.

-Eu mă mândresc cu faptul că sunt din Botoșani și amintesc acest lucru cu orice ocazie. Avem foarte multe valori născute și crescute în Botoșani, mulți au ajuns departe, iar în București lumea spune chiar că i-am invadat. Suntem peste tot, în orice domeniu, și ne facem treaba foarte bine. Cunosc foarte mulți botoșăneni cu care ne putem mândri oricând. Mulți dintre ei au terminat Laurianul, deci o fi și asta o parte din secretul nostru.

Sfatul meu pentru tinerii care termină liceul și nu știu ce vor face după este unul extrem de simplu: Faceți tot posibilul să terminați o facultate, încercați să lucrați pe timpul studiilor, vedeți ce vă place să faceți cu adevărat și urmați-vă pasiunea, orice ar fi și orice obstacole ar putea să apară. Am învățat din propria experiență că excelența vine doar din lucruri făcute cu pasiune.

-Mulţumim, şi îţi dorim mult succes mai departe!

-Mulţumesc şi eu!
 

(A consemnat Florentina Toniţă)



(Prima jucărie fabricată în Botoşani)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

S-a stins un fost primar din Botoșani. ”Un exemplu remarcabil pentru toți cei din jur” (Foto)

Vineri, 19 Aprilie 2024
1083

Liberalul Costel Șoptică a transmis un mesaj de condoleanțe, alăturând deopotrivă cuvinte de apreciere pentru un ”brav coleg atât de valoros și dedicat oamenilor”.Ioa...

Hermannstadt - FC Botoșani 1-1! Ghinion teribil: pierdem două puncte în prelungiri

Vineri, 19 Aprilie 2024
308

FC Botoșani a reușit să obțină doar un punct în disputa cu Hermannstadt, din deplasare. Trupa lui Bogdan Andone a ajuns la șapte victorii în cinci meciuri de playout, dar păstrează șanse s...

Șapte firme se „bat” pentru proiectarea și execuția noului pod de la Zvoriștea, care face legătura între Suceava și Dorohoi!

Vineri, 19 Aprilie 2024
267

Șapte antreprenori și-au manifestat interesul pentru proiectarea și execuția unui nou pod în locul celui existent pe DN 29A, km 22+859, Zvoriștea, județul Suceava, după expirarea termenul...