V-aţi stabilit un buget şi sunteţi gata să investiţi bani într-o maşină la mâna a doua, dar achiziţionarea unui model second-hand nu e chiar floare la ureche. Iată mai multe puncte pe care trebuie să le aveţi în vedere pentru a nu fi păcăliţi de samsarii de maşini rulate.
Pentru că achiziţionarea unui model second-hand poate da bătăi de cap multora, ne-am gândit că nu ar strica o listă care să puncteze câteva aspecte vitale de luat în seamă înainte de a bate palma. Deşi suntem convinşi că mulţi dintre voi ştiţi deja câteva din sfaturile de mai jos (majoritatea fiind logice şi de bun-simţ), o reîmprospătare a memoriei nu strică niciodată.
1. Verificaţi cu atenţie starea generală a maşinii: inspectaţi caroseria la lumină bună, nu într-un garaj întunecat, unde eventualele zgârieturi şi defecte nu sunt foarte vizibile. De asemenea, asiguraţi-vă că evaluaţi o caroserie uscată, deoarece apa poate ascunde eventualele imperfecţiuni. Nu uitaţi nici de portiere şi de capota motorului şi a portbagajului, aşa că verificaţi temeinic dacă acestea se închid corect.
2. Evacuarea: există o diferenţă între sunetul unei evacuări sport şi cel al unei evacuări defecte. Aşadar, mare atenţie când examinaţi sistemul de evacuare, însă nu vă limitaţi doar la o evaluare statică. Cereţi celui care vinde maşina să pornească motorul, pentru a vă asigura că maşina pe care doriţi să o cumpăraţi nu va afuma totul pe o rază de doi kilometri.
3. Anvelopele: gradul de uzură al anvelopelor vă poate indica felul în care a fost folosită maşina sau eventuale defecte ale suspensiei sau probleme cu geometria. Puteţi negocia o scădere de preţ dacă anvelopele sunt într-o stare deplorabilă. În acelaşi timp, nu uitaţi să examinaţi şi roata de rezervă. Nu vă lăsaţi păcăliţi de aspectul de „nou” obţinut de samsari după ce au uns anvelopele cu Cola, verificaţi data fabricaţiei acestora.
4. Cureaua de distribuţie: evident, o componentă extrem de importantă, despre care ar trebui să ştiţi când, unde şi în ce condiţii a fost înlocuită.
5. Lichidele. Nu cei doi litri pe care trebuie să îi consumaţi zilnic, ci lichidul de frână şi uleiul. Întrebaţi când au fost schimbate ultima dată şi cereţi dovada în acest sens.
6. Cheile. Cheia principală este funcţională? Există şi o cheie de rezervă? Atenţie mare dacă nu există a doua cheie, e posibil ca maşina să fie furată.