Soferii din Romania stiu una si buna: un TDI este sensul vietii, e cea mai buna masina din univers. Nu degeaba 8 din 10 masini aduse de afara sunt diesel iar inmatricularile din ultimii ani au facut ca numarul vehiculelor care functioneaza pe baza de motorina sa fie mai mare decat cele pe benzina. Insa in restul Europei, totul se modifica, nevoile oamenilor, legile, viitorul. Asa ca nu e de mirare ca dieselul a pierdut teren in fata benzinarelor de ultima generatie, dar si in fata masinilor electrice. Insa, vorbim de Romania aici: ce masina este cea mai buna investitie de achizitie pentru 2019?
Masina pe motorina
Tot mai multe tari incep sa limiteze masinile diesel. Unii producatori au scos motoarele diesel complet din oferta, altii le-au imputinat, altii le-au scumpit ca sa ii goneasca pe clienti si altii le-au taiat din putere ca sa respecte normele Euro 6. Sunt orase in care accesul vehiculelor diesel a fost limitat, iar pe viitor se anunta taxe uriase si impozite speciale pentru posesorii de masini pe motorina. E clar, a inceput un adevarat razboi impotriva vehiculelor diesel, dintr-un singur motiv: nu ca polueaza cu CO2, ci ca polueaza cu alte noxe, funingini si derivate de carbon care sunt nocive odata ce sunt inspirate in plamani, ducand la cancer pulmonar. Aparent, sute de mii de oameni mor anual din aceasta cauza. Deci este clar ca viitorul diesel nu suna prea bine, inclusiv in tara noastra care trebuie sa se alinieze la ce fac "colegii" din Uniune.
In Romania, insa, lucrurile stau altfel. Romanii prefera in continuare masina diesel, in special modelele noi, care sunt atat de eficiente incat ofera consumuri si de 3% in regim mixt. O cifra imposibil de egalat de alte tipuri de alimentare, precum benzina sau chiar masinile hibrid. Cea mai importanta departajare in cazul achizitionarii unei masini o reprezinta consumul in Romania, asa ca dieselul este la mare putere si asa va si ramane multi ani de acum inainte, pana cand UE ne va obliga sa taxam preferential masinile pe motorina.
Masina pe benzina
Producatorii auto din Europa au inceput sa faca niste modificari in randul masinilor pe benzina, pentru ca vor sa fie pregatiti pentru momentul in care dieselul e declarat mort si benzinarele se vor vinde ca painea calda. De exemplu, pe langa downsize, acum motoarele pe benzina sunt dotate cu filtre de particule, pentru ca emisiile sa fie mai mici si mai curate, reusind sa respecte astfel ultimele cerinte in materie de poluare. Se dezvolta motoare noi pe benzina, pentru toate gamele de vehicule, de la masinile mini, pana la SUV-uri. Multi producatori incep sa ofere exclusiv motoare pe benzina pe unele modele, majoritatea turbo, de capacitate mica, ce incep sa se apropie si la consum de motoarele diesel. Viitorul suna bine pentru motoarele pe benzina.
In Romania, numarul masinilor pe benzina vandute de noi e in crestere, dar nu se poate compara cu cele diesel momentan. Romanii inca sunt speriati de motoarele de capacitate mica, turbo, considerate lipsite de fiabilitate, asa ca se intorc spre dieselul clasic. In realitate insa, noile motoare pe benzina sunt foarte fiabile, chiar daca sunt de capacitate mica, pentru ca sunt utilizate tehnologii noi, materiale imbunatatite, iar cu o intretinere normala, pot rezista mult si bine. Benzinarele raman insa pe locul 2. Continuarea pe 4tuning.ro...