Extinderea programului pilot susținut cu vehemență de vicepremierul României, botoșăneanca Raluca Turcan, respectiv “Masa caldă în şcoli”, la 100 de şcoli faţă de 50 inițial, pentru care programul se pilotează de trei ani, se va face prin Ordonanţă de Urgenţă, potrivit unui proiect pus în dezbatere de Ministerul Educaţiei.
În județul Botoșani au fost cuprinse în lista extinsă Liceul cu Program Sportiv, Liceul Tehnologic Plopenii Mari din Ungureni și Școala Gimnazială Nr.1 din Hudești. Aici, copii urmează a primi o masă caldă la școală încă din 2020. În schimb, nu vor mai primi lapte și corn sau mere.
Programul ar urma să intre în vigoare imediat după adoptare, chiar în acest an şcolar.
“În anul 2019 s-a constatat că programul a condus chiar la eradicarea fenomenului de abandon școlar, în unele unități de învățământ”, potrivit motivării instituţiei.
Proiectul de OUG prevede că “începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la sfârşitul anului 2020, în perioada desfăşurării activităţii didactice, preşcolarilor şi elevilor din 100 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi – pilot, li se acordă, cu titlu gratuit, un suport alimentar, constând într-un pachet alimentar sau într-o masă caldă pe zi, în limita unei valori zilnice de 10 lei/ beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată”.
Proiectul conţine sumele alocate pentru semestrul II din anul şcolar 2019-2020 şi semestrul I din anul şcolar următor 2020-2021.
Practic, Ministerul a decis extinderea Programului Masa caldă în şcoli după ce a constatat că această măsură a dus la eradicarea abandonului şcolar în anumite unităţi.
“Din statisticile realizate în urma feedback-ului primit prin intermediul rapoartelor finale, s-a observat o îmbunătățire considerabilă a frecvenței elevilor la cursuri, față de anii precedenți, astfel: dacă anterior implementării Programului în anul şcolar 2016-2017, s-a înregistrat o rată a abandonului şcolar de 6,1%, în urma derulării Programului-pilot, aceasta a scăzut la 4,3% , ajungând ca la finele anului şcolar 2017-2018, să fie de 1,3%. În anul 2019 s-a constatat că programul a condus chiar la eradicarea fenomenului de abandon școlar, în unele unități de învățământ”, se arată în fundamentarea proiectului.