Radu Gologan, Olimpiada Internațională de Matematică 2018: Un copil se dezvoltă, pentru excelență, prin forțele și dorința lui de a face ceva, nu prin dorința familiei!

România va schimba regulile de selectare a elevilor în lotul național de matematică, după ce a înregistrat cel mai slab rezultat de până acum la Olimpiada Internațională de Matematică: locul 33 din 107. 

Radu Gologan, Olimpiada Internațională de Matematică 2018: Un copil se dezvoltă, pentru excelență, prin forțele și dorința lui de a face ceva, nu prin dorința familiei!

 RADU GOLOGAN  

Anunțul a fost făcut de Radu Gologan, președintele comitetului științific al Olimpiadei. Acesta a declarat că echipe ca SUA și Rusia (locurile I și II anul acesta) iau în considerare puterea sau labilitatea psihică a copilului și alcătuiesc lotul în urma unor discuții între specialiști. “În România, din păcate, asta nu se prea poate face, pentru că imediat lumea crede că există subiectivism, că se fac lucrurile pe sub masă”, a afirmat Gologan.

“Toată povestea asta care circulă de 30 de ani, că copiii merg la mari universități datorită rezultatelor la olimpiadă, a făcut să crească presiunea părinților, începând cu copii de 7 ani care merg la concursuri și neapărat să ia diplome”, spune Radu Gologan, conform Hotnews.

Olimpiada Internațională de Matematică 2018 i-a adus ca mari câștigători pe Statele Unite ale Americii pe locul I, Rusia pe locul II, China pe locul III, Ucraina pe IV și Thailanda pe V. România ocupă locul 33, cel mai slab din istoria participării la competiție, care se confundă cu istoria competiției. Olimpiada de anul acesta a fost organizată de România, în Cluj-Napoca. 

Radu Gologan, președintele comitetului științific al Olimpiadei Internaționale de Matematică 2018, a declarat pentru HotNews.ro că acesta “e cel mai prost rezultat pe care l-am avut vreodată. Ne supără foarte tare și cred că suntem vinovați pentru faptul că felul de alegere al echipei este defectuos”. 

“Intrarea în echipă se face pe baza sumei unor puncte, nu a felului în care ei s-au comportat la fiecare problemă. Un copil poate să ajungă în echipă fără să fi rezolvat complet niciodată vreo problemă. Dar adună puncte, în loc de 7 maximul, ia 3-4 la fiecare problemă și ajunge la limita de a intra în echipă. Ori aici, la Olimpiada internațională, răspunsul este de tipul: 0 sau 6-7, maxim sau nimic. O problemă neterminată complet, la geometrie calculatorie, de exemplu, o greșeală la mijloc undeva înseamnă nota zero, chiar dacă raționamentul e bun, chiar dacă fără greșeala aceea ar ajunge la rezultat. Aici avem o problemă și apoi acest loc este relativ, pentru că dacă vă uitați la marja de puncte de la locul 10 până la locul 35, aceasta este foarte mică. Și, în plus de asta, Olimpiada Internațională este, prin regulament, o olimpiadă pe persoană fizică, individuală”, a explicat Gologan. 

Coordonator de ani de zile al lotului național de matermatică, Radu Gologan a declarat pentru HotNews.ro că regulile de stabilire a echipei României la matematică se vor schimba, de la anul. Matematicianul a explicat că echipe ca cea a Rusiei sau a Statelor Unite fac alegerea lotului “nu doar strict pe baza punctajului obținut prin testări, ci și printr-o discuție între profesori și specialiști, la masa verde: ce calități are copilul, ce defecte poate avea în competiție, ce fel de probleme rezolvă, nu neapărat că are punctajul care să îl depășească pe celălalt. Asta în România, din păcate, nu se prea poate face, pentru că imediat lumea crede că există subiectivism, că se fac lucrurile pe sub masă. La noi chestia asta nu a existat niciodată și nu am văzut-o niciodată, chiar dacă cu tristețe am mai auzit-o șoptită pe la diverse colțuri”. 

În țările cu performanțe contează “nu neapărat punctajul obținut prin diverse teste, dar și profilul psihologic, puterea psihică sau labilitatea psihică a copilului”, a adăugat Gologan. 

Iată mesajul integral transmis de Radu Gologan către părinți:

“Părinții să îi lase pe copii să se dezvolte singuri și să nu îi mai preseze cu tot felul de ore suplimentare și profesori meditatori ca să ajungă olimpici. Procedând așa, până la urmă îi pierd ca dezvoltare.

Un copil se dezvoltă, pentru un drum de excelență într-un domeniu sau altul, prin forțele lui proprii și prin dorința lui de a face ceva, nu prin dorința familiei de a-l impulsiona. Este o mare, mare problemă în momentul de față, care nu exista pe vremea când eram eu elev.

Cred că toate provin din dorința părinților ca copiii lor să aibă CV-ul perfect pentru universitățile străine unde vor să meargă în continuare.
Toată povestea asta care circulă de 30 de ani, că copiii merg la mari universități datorită rezultatelor la olimpiadă, a făcut să crească presiunea părinților, începând cu copii de 7 ani care merg la concursuri și neapărat să ia diplome, ca să aibă un dosar de CV impecabil. 

Este o bătaie a părinților pentru viitorul copiilor lor, dar este o bătaie subiectivă, fără rost, mai ales că lucrul acesta a funcționat în anii 90, când un copil medaliat cu aur la matematică aproape intra sigur la Harvard.

Lucurile nu mai stau așa, pentru că și ei știu că nu contează numai rezultatul ăsta: trebuie să fie și o cultură generală, trebuie să fie și un profil psihologic, trebuie să dea și niște teste în care să dovedească față în față că știe.

Deci mai bine părintele s-ar ocupa de cultura generală a copilului, decât să îl ducă săptămână de săptămână la un concurs de matematică sau informatică.

Cum "se face" un copil olimpic? - Copilul sigur că are un talent nativ. Cam toți copiii aceștia care ajung olimpici sunt copii care la 5-6 ani s-au jucat cu cifrele cu mare plăcere sau au făcut raționamente cu plăcerea lor.

Părinții descoperă lucrul acesta și, uneori, greșesc, împingându-l prea departe, așa că mulți se pierd.

Talentul rămâne, dar presiunea familiei îl face pe copil să își piardă plăcerea.

Ori nu poți să faci competiție la matematică, la informatică, dacă nu e o plăcere nebună de a te juca cu treaba asta și de a concura cinstit față de ceilalți".

“Este mare nevoie să avem un segment de învățământ de excelență, probabil chiar clase de excelență în toate județele țării. Asta este părerea noastră și a multora dintre matematicienii care sunt aici din diverse colțuri ale lumii”, a continuat oficialul. 

Membru în Consiliul Consultativ creat de Ministerul Educației pentru realizarea unei noi legi a educației, Radu Gologan a declarat pentru HotNews.ro că “nu prea știm, încă, cum și ce se va desfășura, dar punctul meu de vedere rămâne același pe care l-am avut întotdeauna: învățământul trebuie să producă vârfuri în procent destul de important, de 10% oameni care să poată să fie creativi. Restul trebuie să fie nu doar executanți corecți cu cunoștințe de bază, dar să poată învăța foarte repede trecerea de la un domeniu la altul, pentru că ăsta va fi viitorul, și să scăpăm de pacostea asta pe care o avem cu învățământul care scoate în proporție de 20-30% oameni care nu reușesc să ia măcar 3 la bacalaureat”.

 

Ce locuri a ocupat România la Olimpiada Internațională de Matematică, în ultimii 30 de ani:

Olimpiada Internațională de Matematică 2018: România ocupă locul 33
Olimpiada Internațională de Matematică 2017: România ocupă locul 22
Olimpiada Internațională de Matematică 2016: România ocupă locul 20
Olimpiada Internațională de Matematică 2015: România ocupă locul 13
Olimpiada Internațională de Matematică 2014: România ocupă locul 11
Olimpiada Internațională de Matematică 2013: România ocupă locul 22
Olimpiada Internațională de Matematică 2012: România ocupă locul 10
Olimpiada Internațională de Matematică 2011: România ocupă locul 8
Olimpiada Internațională de Matematică 2010: România ocupă locul 16
Olimpiada Internațională de Matematică 2009: România ocupă locul 13
Olimpiada Internațională de Matematică 2008: România ocupă locul 17
Olimpiada Internațională de Matematică 2007: România ocupă locul 11
Olimpiada Internațională de Matematică 2006: România ocupă locul 6
Olimpiada Internațională de Matematică 2005: România ocupă locul 6
Olimpiada Internațională de Matematică 2004: România ocupă locul 10
Olimpiada Internațională de Matematică 2003: România ocupă locul 7
Olimpiada Internațională de Matematică 2002: România ocupă locul 8
Olimpiada Internațională de Matematică 2001: România ocupă locul 15
Olimpiada Internațională de Matematică 2000: România ocupă locul 11
Olimpiada Internațională de Matematică 1999: România ocupă locul 4
Olimpiada Internațională de Matematică 1998: România ocupă locul 11
Olimpiada Internațională de Matematică 1997: România ocupă locul 7
Olimpiada Internațională de Matematică 1996: România ocupă locul 1
Olimpiada Internațională de Matematică 1995: România ocupă locul 2
Olimpiada Internațională de Matematică 1994: România ocupă locul 9
Olimpiada Internațională de Matematică 1993: România ocupă locul 11
Olimpiada Internațională de Matematică 1992: România ocupă locul 3
Olimpiada Internațională de Matematică 1991: România ocupă locul 3
Olimpiada Internațională de Matematică 1990: România ocupă locul 4
Olimpiada Internațională de Matematică 1989: România ocupă locul 2
Olimpiada Internațională de Matematică 1988: România ocupă locul 2
Olimpiada Internațională de Matematică 1987: România ocupă locul 1

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Strigătul disperat al unui botoșănean care vrea să își salveze copilul. ”Atunci am descoperit inflamația de pe cerebel…”

astăzi, 12:46
5

”Pe 1 ianuarie fiind la Botoșani în vizită la părinții mei, ne-am internat la spital acolo, unde a stat o săptămână făcându-i-se diferite investigații cu rezultatele a...

Șoferii ar putea fi amendați pe baza filmărilor făcute de alți șoferi. Există o singură condiție!

astăzi, 11:50
70

Un proiect de ordonanță prevede că imaginile surprinse astfel pot fi trimise polițiștilor, iar în baza lor, s-ar putea da amenzi. Asta ar putea contribui la reducerea numarului de accidente...

Patru ani de închisoare după ce a tâlhărit o studentă în centrul Sucevei, bărbatul a fost prins în Botoșani!

astăzi, 11:08
48

Un bărbat în vârstă de 35 de ani, din Republica Moldova, aflat în arest preventiv din luna ianuarie a acestui an pentru comiterea infracțiunii de tâlhărie calificată, un f...