În judeţul Botoşani, a fost înfiinţat un centru educaţional unic în ţară pentru copiii şi adolescenţii nevăzători sau cu deficienţe grave de vedere, unde aceştia învaţă să se descurce singuri, dar unde se pot şi relaxa cu jocuri şi pachete educaţionale speciale.
Deşi cognitiv copiii nevăzători sau cu grave deficienţe de vedere ar putea ţine pasul cu cei de vârsta lor, majoritatea sunt condamnaţi la izolare din cauza lipsei de programe şi facilităţi educaţionale speciale pentru dizabilitatea lor. Tocmai de aceea, Laura Dănilă, un psiholog şi logoped botoşănean, la rândul său cu probleme de vedere, a reuşit să creeze o oportunitate unică în România pentru copiiicu asemenea probleme. Este vorba despre o ludotecă sau un centru educaţional unde nevăzătorii se pot juca şi în acelaşi timp învăţa ca orice copil normal cu ajutorul unor pachete educaţionale sau jocuri adaptate, scrie Adevărul.
„Dacă ei sunt privaţi de materialele specifice problemei lor, au şanse mai mici de dezvoltare. Atât de mici încât ajung să fie consideraţi copii cu retard la evaluări. Deşi nu este aşa. Am observat în activitatea mea că dacă se lucrează cu terapii specifice şi cu materiale adaptate lor au un start favorabil. La fel ca şi copiii tipici. Am zis să încercăm să le dăm o şansă, pe care orice om o merită”, spune Laura Dănilă.
Ludoteca de la Botoşani este un program-pilot la nivel naţional pe care Laura Dănilă speră să poate să fie extins şi în alte localităţi.
Centru educaţional făcut din donaţii
Ludoteca a fost deschisă duminica trecută şi este un vis împlinit pentru Laura Dănilă după ani de proiecte şi strădanii, pentru a găsi spaţiu, materiale, resurse. În spatele ludotecii stă o experienţă personală şi terapeutică de mai bine de un deceniu, cu mulţi copii din tot judeţul cu diferite tipuri de deficienţe, de la orbire completă la tulburări parţiale de vedere. Spaţiul a fost mobilat şi dotat complet cu ajutorul donaţiilor.
Chiar şi femeia de serviciu sau zugravii au făcut muncă benevolă ştiind că este vorba despre copii cu deficienţe de vedere şi zeci de oameni şi instituţii au donat pachetele educaţionale, jocurile şi tot ce era nevoie pentru deschiderea ludotecii.
„Toate lucrurile au ajuns aici prin donaţii. Începând cu doamna profesor Iulian Diaconu care, împreună cu elevii de la Liceul Economic, au făcut primele panouri senzoriale şi cărticele senzoriale. Apoi am primit de la Consiliul Judeţean jocuri de pe site-uri care sunt foarte costisitoare. Am primit donaţii de la Liceul Moldova, de la părinţi. Am primit din Germania, multe jocuri şi materiale. Este un vis împlinit”, spune Laura Dănilă.
Ludoteca este acum un spaţiu de joc, dar şi un centru educativ. Copiii au jocuri senzoriale, inclusiv cele obişnuite, dar transformate în funcţie de dizabilitatea de care suferă.
De exemplu, sunt cărţi de joc cu simboluri în relief, la fel şi piesele de scrabble. La ludotecă sunt tot felul de cărţi interesante greu de găsit în România, special adaptate senzorial pentru nevăzători. Aici poate fi găsită până şi o minge specială cu un clopoţel în interior pentru a fi identificată după sunet, dar şi multe alte resurse de învăţare, precum planşe în relief, litere şi cărţi de iniţiere în braille. Copiii pot veni de câteva ori pe săptămână, se pot relaxa jucându-se, dar în acelaşi timp pot învăţa.
„Noi încercăm să fim un prim pas în dezvoltarea acestor copii, în aşa fel încât la şcoală, la grădiniţă, să le fie mai uşor. Toate activităţile de la ludotecă îi vor ajuta pe copii cu deficienţe de vedere să înveţe, să se simtă bine şi să se integreze mai bine în şcolile de masă. Îi ajută şi la achiziţiile pre-braille”, spune Laura Dănilă.
„Să nu devină asistaţi social la maturitate”
Încă de la deschiderea ludotecii, spaţiul a fost luat cu asalt de către părinţii care spun că centrul educaţional este „o mană cerească”. Mulţi dintre ei, din localităţi rurale, s-au chinuit cu copii nevăzători în învăţământul de masă. Unii au renunţat, copiii ajungând să piardă pasul, la nivel intelectual, cu cei de vârsta lor.
„Sunt din Săveni. Copilul meu are opt ani. Mergeam câte o oră cu el la grădiniţă. Îi plăcea să comunice, să vorbească, dar era privit ca ceva ieşit din comun. Nici nu existau materiale speciale pentru el. Aici este o adevărată binecuvântare. Îl învaţă pe el, dar şi pe părinţi cum să interacţioneze cu ei, cum să-i înţeleagă, toate dorinţele lor, doleanţele lor. Nu mi-aş putea permite asemenea jucării”, spune mama unui băieţel din Săveni, judeţul Botoşani.
Totodată, specialiştii în educaţia copiilor nevăzători spun că această ludotecă, momentan unică în România, este o şansă nesperată pentru copii cu deficienţe de vedere.
„Este extrem de utilă. Au nevoie foarte mult de intervenţie specifică aceşti copii pentru a-şi dezvolta abilităţile de viaţă. Să poată să devină pe cât se poate independenţi. Să nu devină asistaţi social la maturitate. Să poată să locuiască singuri, să aibă un loc de muncă”, spune Alexandra Matache, profesor la Centrul Special Moldova din Târgu Frumos.
sursa: Adevărul