Profesorii botoșăneni, în mobilitate Erasmus+ la Roma! (Foto)

Cadrele didactice se întorc acasă mai motivate, mai conectate și mai încrezătoare în misiunea lor educațională. Ceea ce au învățat va prinde viață în activitățile din clasă, în proiectele viitoare și în atitudinea față de educație.

 

În perioada 26 mai – 3 iunie 2025, un grup de cadre didactice de la Școala Gimnazială „Dan Iordăchescu” din Hlipiceni a participat la cursul internațional „Environmental Education”, organizat la Roma de furnizorul de formare EUducate. Activitatea a avut loc în cadrul proiectului Erasmus+ „Construind comunitatea verde: incluziune, motivație și sustenabilitate în educație” (cod 2024-1-RO01-KA122-SCH-000238484) și a reunit profesori din România, Italia, Portugalia și Azerbaidjan. Cursul a oferit participanților oportunitatea de a învăța metode inovatoare de predare axate pe protejarea mediului, învățarea outdoor și colaborarea internațională, într-un cadru intercultural și inspirațional.

 

Învățare în aer liber și bune practici educaționale

Cursul s-a axat pe dezvoltarea competențelor cadrelor didactice în domeniul educației ecologice și al învățării în aer liber, urmărind stimularea responsabilității față de mediu prin activități concrete și experiențiale. Participanții au fost implicați în activități variate precum un treasure hunt educațional în Grădina Botanică din Roma, folosind aplicațiile Picture This și GooseChase pentru recunoașterea plantelor și rezolvarea sarcinilor, crearea de mandale din materiale naturale în parc, dar și într-o vizită de studiu la liceul G. Caetani, unde au observat bune practici educaționale și au interacționat cu profesori și elevi. Activitățile desfășurate au oferit modele concrete și utile pentru aplicarea la clasă, având potențialul de a spori implicarea elevilor și de a susține o învățare relevantă, conectată la experiențele cotidiene.

Schimburi interculturale și învățare colaborativă

Un aspect definitoriu al mobilității a fost dimensiunea sa multiculturală, care a îmbogățit considerabil experiența de învățare. Interacțiunea cu participanți din diverse țări a favorizat schimbul de idei, bune practici și perspective educaționale diferite, contribuind la dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde a diversității culturale și a colaborării internaționale. Acest cadru intercultural a creat oportunități autentice de reflecție, dialog și deschidere spre noi abordări pedagogice.

La finalul cursului, fiecare cadru didactic participant a primit un certificat de participare, în semn de recunoaștere oficială a implicării, efortului și progresului profesional realizat pe parcursul mobilității. Acest document atestă atât parcurgerea conținutului propus de formatori, cât și angajamentul față de dezvoltarea competențelor pedagogice și integrarea noilor cunoștințe în activitatea didactică. Momentul înmânării certificatelor a reprezentat o încheiere simbolică a unei experiențe valoroase și inspiraționale.

La încheierea mobilității Erasmus+ de la Roma, cadrele didactice participante au exprimat reflecții valoroase, evidențiind impactul profund al cursului atât asupra parcursului profesional, cât și asupra evoluției lor personale.

Reflecții personale: ce a însemnat Erasmus+

Pentru doamna profesoară Hemen Andreea, experiența Erasmus a însemnat mult mai mult decât o simplă mobilitate: a reprezentat o formă de apartenență la o comunitate europeană, un prilej autentic de dezvoltare și o deschidere spre viitor.

Pentru mine, acest curs Erasmus a fost mai mult decât formare – a fost o redescoperire. Am învățat, am ascultat, am contribuit și am plecat mai bogată, profesional și uman. Mi-am dat seama că, indiferent de sistemul educațional din care venim, ne leagă aceleași întrebări: Cum îi ajutăm pe elevi să crească? Cum ne adaptăm la viitorul educației. Activitățile desfășurate în cadrul cursului au integrat armonios dimensiunea ecologică cu competențele socio- emoționale. Erasmus mi-a oferit răspunsuri – dar mai ales curajul să caut mai departe.

Pentru doamna profesoară Danu Mihaela, participarea la cursul Erasmus+ de la Roma a reprezentat o oportunitate complexă de creștere profesională și personală. Într-un cadru european marcat de cooperare și învățare reciprocă, aceasta a descoperit noi perspective și abordări educaționale, reflectate în impresiile sale de final: Această experiență Erasmus a fost o combinație valoroasă între dezvoltare profesională, educațională și culturală. Am avut ocazia să descopăr activități de educație ecologică practice, creative și aplicabile în ciclul gimnazial – activități care pun accent pe responsabilitatea față de mediu și pe formarea unor atitudini durabile în rândul elevilor. Totodată, am lucrat alături de colegi din alte țări europene, într-o atmosferă de deschidere, colaborare și învățare reciprocă. Schimbul de idei și perspective a fost, pentru mine, una dintre cele mai valoroase părți ale proiectului. Mă întorc acasă cu mai mult decât metode – mă întorc cu inspirație.

Pentru doamna profesoară Gîscă Aurora, experiența Erasmus+ la Roma a fost o ocazie remarcabilă de a explora diversitatea educațională europeană și de a lucra într-un mediu intercultural stimulant. Impresiile sale surprind esența acestei mobilități – colaborare autentică, schimb de idei valoroase și angajamentul față de o educație relevantă și de calitate: M-a impresionat diversitatea ideilor și ușurința cu care am putut colabora cu profesori din alte țări. În ciuda diferențelor culturale, am simțit că vorbim aceeași limbă: cea a educației de calitate. Mă întorc acasă cu o valiză plină de resurse, metode noi și, mai ales, cu motivația de a transforma ora de curs într-o experiență vie, relevantă și conectată la lumea reală. Această experiență Erasmus a reconfirmat importanța dezvoltării continue a cadrelor didactice într-un context european.

Întreaga experiență a fost documentată pas cu pas pe blogul proiectului Odiseea Școlii Gimnaziale „Dan Iordăchescu” Hlipiceni în Erasmus+ 2025: https://odiseea-educatiei-nonformale.blogspot.com/ Aici puteți regăsi reflecții, exemple de bune practici și momente care au definit această etapă memorabilă din parcursul professional al cadrelor didactice participante la mobilitate.

Concluzie: un final care e, de fapt, un nou început

Cadrele didactice se întorc acasă mai motivate, mai conectate și mai încrezătoare în misiunea lor educațională. Experiența Erasmus+ de la Roma nu a fost doar o mobilitate, ci un pas spre transformare. Ceea ce au învățat va prinde viață în activitățile din clasă, în proiectele viitoare și în atitudinea față de educație.






 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Zborurile din România spre Israel au fost anulate, MAE cere românilor să părăsească Iranul!

astăzi, 09:01

Israelul a lansat vineri noaptea un atac major asupra Iranului. Operaţiunea „Rising Lion” vizează programul nuclear al Iranului şi va dura mai multe zile. La rândul său, Iranul a...

Mobilitate de învățare pentru profesorii și elevii Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești (Foto)

astăzi, 08:30

În perioada 2 – 6 iunie 2025, trei cadre didactice și patru elevi ai Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești au participat la ultima mobilitate de învățare di...

12-13 iunie 1941: 84 de ani de la valul de deportări staliniste din Basarabia și Nordul Bucovinei - VIDEO

astăzi, 08:19

În noaptea de 12 spre 13 iunie a avut loc uriaşul val de deportări staliniste din Basarabia și Nordul Bucovinei. Deportările au țintit în special populația intelectuală şi au av...