Profesoară din Botoșani, participantă la un atelier internațional pe teme de protecție a consumatorilor

Timp de trei zile (18, 23, 25 noiembrie 2022) - doamna profesoară Carmen Silvia Ciobanu reprezentant al Asociației pentru Consumatori Botoșani a participat la Atelierul internațional online Constituirea inițiativelor de educație a consumatorilor din întreaga Europă. 

Atelierul a fost organizat de BEUC („Bureau Européen des Unions de Consommateurs”) - grup umbrelă pentru 46 de organizații independente de consumatori din 32 de țări.

În cadrul atelierului doamna profesoară Ciobanu a prezentat proiectul de bune practici realizat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor Botoșani „Procesul Etichetelor„ . Este un proiect derulat de mai mulți ani de Asociația pentru consumatori Botoșani prin care grupuri de tineri, elevi de gimnaziu și de liceu, învață să citească, să dezbată și să evalueze etichetele diferitelor produse, modul cum se încadrează inscripțiile de pe etichetă în normele naționale și europene și, de asemenea, învață să identifice ingredientele utile și cele mai puțin utile sau chiar dăunătoare din compoziția produselor alimentare.

 

Au mai avut prezentări participanți din: Belgia, Croația, Bulgaria, Grecia, Spania, Danemarca, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovenia, Luxemburg, Italia, România.

„Consumator PRO” - o inițiativă a Comisiei Europene implementată de BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor) - este un proiect la nivel european pentru a construi capacitatea mișcării consumatorilor europeni.

Atelierul a constat din trei sesiuni online, după cum urmează:

- Sesiunea 1 - Vineri, 18 noiembrie - „O introducere în Educația Consumatorului: ce este, cine o face, de ce este importantă ”

- Sesiunea 2 - Miercuri, 23 noiembrie  - „Inspirația și educația de succes a consumatorilor în practică: accent pe educația financiară, siguranța digitală, sustenabilitatea”

- Sesiunea 3 - vineri, 25 noiembrie - „Pregătirea proiectelor de educație a consumatorilor de viitor: planificare practică de acțiuni pentru inițiative locale, naționale și europene ”

Fiecare sesiune a avut loc pe platforma Zoom, în limba engleză.

Subiecte abordate:

Ce este educația consumatorilor, de ce este importantă și o introducere în educația consumatorilor pentru publicul mai tânăr

În prezent, consumatorii operează pe piețe din ce în ce mai complexe, inundate de cantități tot mai mari de informații și de o gamă largă de produse.

A face alegeri bune și a le proteja interesele necesită o gamă mai largă de abilități și cunoștințe.

Digitalizarea este prezentă în toate aspectele consumului în zilele noastre, de la achizițiile online și tranzacțiile transfrontaliere la rețelele sociale care aduc noi canale de comunicare și marketing ale consumatorilor.

Educația consumatorilor se referă la aspecte legate de siguranță, confidențialitate, volume mari de date, inteligență artificială, bunuri contrafăcute și informații false.

Educația financiară le permite consumatorilor să își gestioneze mai bine finanțele de zi cu zi și să navigheze în piețele financiare deosebit de complexe.

Protecția consumatorilor se află în centrul educației consumatorilor, care implică consolidarea rezilienței la informațiile înșelătoare, persuasiunea comercială și consumul excesiv.

Sustenabilitate:

Tema energiei a fost abordată prin proiectul Soluții pentru combaterea sărăciei energetice. Acesta este un proiect de dezvoltare a unui model simplu, inovator și reproductibil de măsuri de combatere a sărăciei energetice.

Obiective:

Să inspire copiii și tinerii să dobândească cunoștințe, astfel încât să își dezvolte abilitățile, atitudinile și competențele relevante pe tot parcursul vieții pentru a face alegeri bune ale consumatorilor.

Să le permită copiilor și tinerilor să-și dezvolte competențe intelectuale, practice și transferabile asociate cu a deveni consumatori eficienți.

Să motiveze  educatorii să dezvolte metode adecvate pentru a crea resurse specifice, eficiente și eficace de educație a consumatorilor la nivelul UE, la nivel național și regional.

Educația consumatorilor poate fi, de asemenea, informală și non-formală și are loc printr-un program sau proiect.

Informațiile și tendințele noi în educarea consumatorilor achiziționate  în cadrul atelierului vor constitui noi teme de acțiune pentru Asociația consumatorilor din Botoșani.

(Comunicat de presă)

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Jandarmii au mers în vizită la Școala Gimnazială ,,Ștefan cel Mare” nr.14 din Botoșani!

astăzi, 20:50

Școala Gimnazială ,,Ștefan cel Mare" nr.14 Botoșani a primit ieri dimineață vizita jandarmilor botoșăneni. Elevii și cadrele didactice au apreciat prezența și discuțiile purtate, aspe...

Botoșănean reținut pentru violență în familie, după ce și-a agresat fratele!

astăzi, 20:30

La data de 13 noiembrie 20025, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 8 Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat de 49 de ani, din co...

Botoșani: Șoferi sancționați și roți blocate în urma unei acțiuni ale polițiștilor locali!

astăzi, 19:06

În data de 13 noiembrie 2025, polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației rutiere, în colaborare cu reprezentanții S.C. Eltrans S.A., au acționat în parcările...