Profesoară din Botoșani, participantă la un atelier internațional pe teme de protecție a consumatorilor

Timp de trei zile (18, 23, 25 noiembrie 2022) - doamna profesoară Carmen Silvia Ciobanu reprezentant al Asociației pentru Consumatori Botoșani a participat la Atelierul internațional online Constituirea inițiativelor de educație a consumatorilor din întreaga Europă. 

Atelierul a fost organizat de BEUC („Bureau Européen des Unions de Consommateurs”) - grup umbrelă pentru 46 de organizații independente de consumatori din 32 de țări.

În cadrul atelierului doamna profesoară Ciobanu a prezentat proiectul de bune practici realizat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor Botoșani „Procesul Etichetelor„ . Este un proiect derulat de mai mulți ani de Asociația pentru consumatori Botoșani prin care grupuri de tineri, elevi de gimnaziu și de liceu, învață să citească, să dezbată și să evalueze etichetele diferitelor produse, modul cum se încadrează inscripțiile de pe etichetă în normele naționale și europene și, de asemenea, învață să identifice ingredientele utile și cele mai puțin utile sau chiar dăunătoare din compoziția produselor alimentare.

 

Au mai avut prezentări participanți din: Belgia, Croația, Bulgaria, Grecia, Spania, Danemarca, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovenia, Luxemburg, Italia, România.

„Consumator PRO” - o inițiativă a Comisiei Europene implementată de BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor) - este un proiect la nivel european pentru a construi capacitatea mișcării consumatorilor europeni.

Atelierul a constat din trei sesiuni online, după cum urmează:

- Sesiunea 1 - Vineri, 18 noiembrie - „O introducere în Educația Consumatorului: ce este, cine o face, de ce este importantă ”

- Sesiunea 2 - Miercuri, 23 noiembrie  - „Inspirația și educația de succes a consumatorilor în practică: accent pe educația financiară, siguranța digitală, sustenabilitatea”

- Sesiunea 3 - vineri, 25 noiembrie - „Pregătirea proiectelor de educație a consumatorilor de viitor: planificare practică de acțiuni pentru inițiative locale, naționale și europene ”

Fiecare sesiune a avut loc pe platforma Zoom, în limba engleză.

Subiecte abordate:

Ce este educația consumatorilor, de ce este importantă și o introducere în educația consumatorilor pentru publicul mai tânăr

În prezent, consumatorii operează pe piețe din ce în ce mai complexe, inundate de cantități tot mai mari de informații și de o gamă largă de produse.

A face alegeri bune și a le proteja interesele necesită o gamă mai largă de abilități și cunoștințe.

Digitalizarea este prezentă în toate aspectele consumului în zilele noastre, de la achizițiile online și tranzacțiile transfrontaliere la rețelele sociale care aduc noi canale de comunicare și marketing ale consumatorilor.

Educația consumatorilor se referă la aspecte legate de siguranță, confidențialitate, volume mari de date, inteligență artificială, bunuri contrafăcute și informații false.

Educația financiară le permite consumatorilor să își gestioneze mai bine finanțele de zi cu zi și să navigheze în piețele financiare deosebit de complexe.

Protecția consumatorilor se află în centrul educației consumatorilor, care implică consolidarea rezilienței la informațiile înșelătoare, persuasiunea comercială și consumul excesiv.

Sustenabilitate:

Tema energiei a fost abordată prin proiectul Soluții pentru combaterea sărăciei energetice. Acesta este un proiect de dezvoltare a unui model simplu, inovator și reproductibil de măsuri de combatere a sărăciei energetice.

Obiective:

Să inspire copiii și tinerii să dobândească cunoștințe, astfel încât să își dezvolte abilitățile, atitudinile și competențele relevante pe tot parcursul vieții pentru a face alegeri bune ale consumatorilor.

Să le permită copiilor și tinerilor să-și dezvolte competențe intelectuale, practice și transferabile asociate cu a deveni consumatori eficienți.

Să motiveze  educatorii să dezvolte metode adecvate pentru a crea resurse specifice, eficiente și eficace de educație a consumatorilor la nivelul UE, la nivel național și regional.

Educația consumatorilor poate fi, de asemenea, informală și non-formală și are loc printr-un program sau proiect.

Informațiile și tendințele noi în educarea consumatorilor achiziționate  în cadrul atelierului vor constitui noi teme de acțiune pentru Asociația consumatorilor din Botoșani.

(Comunicat de presă)

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Un botoșănean a ajuns la spital după ce s-a lovit singur la cap, chiar în fața polițiștilor!

Tuesday, 16 December 2025

Un bărbat de 35 de ani, din judeţul Botoşani, a ajuns la UPU după ce, fiind în stare avansată de ebrietate, s-a dezechilibrat şi a căzut cu capul de ciment în timpul legitimării de...

Ce salariu primește un îngrijitor de animale din Botoșani, care lucrează la stat!

Tuesday, 16 December 2025

Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Creșterea Ovinelor și Caprinelor Popăuți Botoșani caută în perioada aceasta un îngrijitor pentru animale. Candidatul care va obține postul ...

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii în toate lunile anotimpului rece. Șoferii trebuie să țină cont de un detaliu

Tuesday, 16 December 2025

Legea rutieră din România nu impune montarea anvelopelor de iarnă la o anumită dată, singurul detaliu important fiind legat de prezența gheții sau a zăpezii pe drumuri. Potrivit clarific...