Elevii de clasa a II-a susţin două probe, cei de clasa a VIII-a, opt. Până la testare, elevii vor recapitula zilnic materia de anul trecut. Notele nu se trec în catalog şi se comunică doar părinţilor.
Testele pe care le vor susţine elevii vor fi radiografia cunoştinţelor pe care le au la început de an şcolar. În funcţie de rezultate, profesorii vor trebui să-şi adapteze lecţiile şi să îi ajute pe copii să-şi acopere carenţele. Evaluarea se face şi la început, şi la final de an, pentru a se vedea clar evoluaţia fiecăruia. Nu se fac ierarhizări pe baza rezultatelor, iar notele sunt comunicate doar părinţilor.
"Nota reprezintă de multe ori o sentinţă şi prea puţin un instrument pentru orientarea şi optimizarea învăţării", a declarat ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, precizând că, pe baza acestei testări se urmăreşte "transformarea evaluării într-un instrument standardizat, cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării". Altfel spus, este un pas înainte spre o predare personalizată.
Cum se desfăşoară testele
"Subiectele vor avea la bază elemente principale din materia de anul trecut", precizează Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Bucureşti. "Nu ne propunem să surprindem elevii, ci pur şi simplu vrem să corectăm din timp ceea ce se poate corecta", mai precizează el.
Subiectele sunt elaborate la nivel local, de către comisiile metodice/catedrele de specialitate, respectând programa şcolară.
Numărul materiilor la care se susţine testarea creşte de la an la an. Dacă în clasa a IV-a, spre exmplu, se dă examen la Limba şi literatura română, Matematică şi Ştiinţe, în clasa a VIII-a examenul este la Limba şi literatura română, Limba şi literatura maternă, Limba modernă 1, Mate matică, Fizică şi Biologie.
Clasele nu se reorganizează în funcţie de rezultate
Una dintre problemele ridicate de aceste testări este posibilitatea ca elevii să fie împărţiţi pe clase, în funcţie de rezultate. Nu se va întâmpla însă acest lucru.
"Aceste evaluări nu pot conduce la selectarea copiilor pentru reaşezarea în clase. Este interzisă trecerea lor dintr-o clasă în alta sau ierarhizarea lor", este precizarea făcută de Oana Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei.
Prevenirea unui eventual eşec la Bacalaureat
Testarea se face la toate clasele, însă o atenţie specială se acordă elevilor care se apropie de Bacalaureat, adică celor din clasele a XI-a şi a XII-a.
"Pentru aceşti elevi, rezultatele evaluării se vor regăsi în fişe standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte şi director şi luate la cunoştinţă de părinţi sau de tutori", explică ministrul Educaţiei.
Fişele respective cuprind, pe lângă rezultate, şi punctele slabe ale elevului, precum şi metodele de adaptare a predării pentru a creşte şansele de promovare a examenului de Bacalaureat.
"Ştii cum să începi predarea"
Testele la început de an nu sunt privite cu ochi buni de elevi, mai ales că, după vacanţa mare, au impresia că au uitat tot ce au învăţat în anul precedent.
"Este adevărat că la începutul anului aproape o iei de la zero, chiar şi la clasele cu elevi buni. Spre exemplu, ei intuiesc predicatul, dar nu ştiu să spună ce fel de predicat este", spune Laura Neacşu, profesoară de Limba şi literatura română într-o şcoală din Bucureşti.
"Perioada de două săptămâni de recapitulare este foarte importantă. La fel şi testele, pentru că pe baza lor ştii cum să începi predarea", precizează ea.
evz.ro