Pandemia a scăzut încrederea copiilor în părinți: 20% dintre cei care trăiesc în mediul rural susțin că sunt doar uneori sau nu sunt niciodată fericiți

Pandemia și școala exclusiv în online au dus la o izolare a elevilor, care nu au mai comunicat la fel de mult cu profesorii, colegii și, din păcate, deși au locuit în aceeași casă, nici cu părinții, rezultă dintr-un studiu făcut de Fundația World Vision România.

Pe fondul acestui sentiment de singurătate resimțit de copii, aceștia se declară mult mai vulnerabili la pericolele și modele negative din mediul online.

Potrivit celor mai recente statistici realizate de World Vision România în timpul pandemiei de COVID-19, peste 20% dintre copiii care trăiesc în mediul rural afirmă că sunt doar uneori sau nu sunt niciodată fericiți, iar o pondere de 7% afirmă că au o viață rea.

Copiii din mediul rural ori din alte categorii vulnerabile, fără posibilități materiale, sunt astfel victimele perfecte ale manipulatorilor media. Pentru ei, singura șansă la un viitor este educația, un sistem modern de învățământ, care să le ofere tuturor copiilor șanse egale, indiferent de mediul de proveniență și starea materială a familiei.

Studiul Bunăstarea copilului din mediul rural derulat în 2020 de Fundația World Vision România arată că aproape o cincime din copiii de la țară nu se simt susținuți niciodată de toată familia, incluzând aici membrii familiei extinse (unchi, mătuși etc.).

6% dintre copii nu au încredere niciodată, sau doar uneori, în adulții cu care locuiesc.  8% dintre copii cred că familia nu este niciodată alături de ei când au nevoie de ajutor, iar 23% dintre ei susţin că un membru al familiei petrece timp cu ei doar uneori sau niciodată. Încrederea copiilor în părinți a scăzut cu 14% în 2020, ajungând la 79%. Pe acest fond, succesul public al unor personaje care insuflă și instigă la ură și care au priză la copii nu este deloc surprinzător.

Pentru acești copii, principala sursă de informare despre subiecte extrem de sensibile precum violența sexuală, conform unui studiu World Vision din 2019, este Internetul (pentru o treime dintre ei), inclusiv site-urile pornografice.

World Vision România consideră că, în plus față de reforma sistemului public de educație, avem nevoie de soluții de educație nonformală pentru a combate astfel de fenomene, precum și de dezvoltarea de competente digitale și safe internet pentru copii, încă din învățământul preșcolar.

„Ne aflăm pe o pantă periculoasă. Generațiile care se află în pragul maturizării și de care depinde viitorul țării trebuie să beneficieze de educație împotriva știrilor false, de educație civică și juridică, de educație cu privire la siguranța pe internet și bullying, inclusiv manifestările sale online. Tranziția forțată către o școală digitală înseamnă, printre altele, că trebuie să acceptăm că trăim într-o nouă realitate, la care este nevoie să ne adaptăm. Altfel, primele victime vor fi cei mai vulnerabili dintre noi: copiii fără posibilități materiale și lipsiți de apărare. Din păcate, instigarea copiilor la atacuri împotriva profesorilor, pe care Fundația World Vision România o condamnă ferm, este simptomul unei crize de autoritate atât în familie, cât și în școală, unde corpul profesoral joacă un rol esențial. Profesorii nu pot fi în niciun caz considerați inamici ai copiilor sau ai drepturilor și libertăților acestora. Discuțiile și argumentele despre teme de interes pentru societate, precum educația, nu se pot duce decât într-un climat de civilitație, cu respect reciproc pentru punctele de vedere ale tuturor părților”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

 

Spune-ne opinia ta