Un profesor care susține că are 20 de ani vechime în învățământ i-a trasmis ministrului Educației, Ecaterina Andronescu, un mesaj pe Facebook în care și-a spus părerea despre ceea ce el numește "vizuină a educației", referindu-se la viziunea lansată în dezbatere publică. Mesajul este unul care a primit până acum peste 1.300 de aprecieri și 1000 de distribuiri.
Iată postarea profesorului:
„Stimată doamnă ministru Ecaterina Andronescu,
Am citit cu interes proiectul "Educația ne unește”. Și am înțeles că… ori directorii de departamente s-au senilizat, ori vă sapă înadins. Cale de mijloc nu există. Până ajungem la discuția despre aceasta "vizuină” a educației în care suntem băgați până dincolo de cap, aș vrea să discutăm puțin despre erorile grave de organizare a învățământului preuniversitar pe care absolut nimeni nu le corectează, cu toate le cunoaște întreaga comunitate a acestui nivel de învățământ. Suntem amețiți de pe un an școlar la altul, de la o luna la alta, de pe un semestru pe altul. De la o zi la alta. Ba e pretransferul după titularizare, ba e înainte. Vine un isteț și spune că educația fizică se elimină de la clasele pregătitoare – clasa a doua, apoi veniți dumneavoastră și spuneți că nu ați semnat așa ceva.
Apare ordin de ministru pe 13.05, se anulează pe 14.05. Cineva nu își face treaba. Cineva ne omoară cu zile în haosul ăsta. ARACIP-ul anunță lista școlilor ce urmează să fie vizitate până la 13.06 pe data de 14.05. Verificați informația pe site-ul lor, vă rog. Vizitele ARACIP sus menționate se vor desfășura între 20.05 și 7.06.2019. În săptămâna 20.05-24.05 sunt evaluări naționale, pus organizarea secțiilor de votare pentru Europarlamentare 2019. De pe 27.05.2019 se intră în febra încheierii anului școlar, evaluare națională, cataloage, serbări de sfasit de an. ARACIP poate evalua în 2 săptămâni de școală toate cele 264 de școli propuse? Teancuri de hârtie, tone de maculatură. Un stres inutil pe sfârșit de an școlar. Un an obositor și chinuitor. Suntem oameni, nu roboți, stimată doamnă. Anul acesta se susțin lecțiile la clasă pentru titularizare 2019 și în ultimele 3 (trei) zile de școală. Avem directori și inspectori școlari care ne sună la ora 21.00, sâmbătă, duminică pe la 17.00. Avem inspectori școlari ce ne iau cu arcanul la mitinguri.
Suntem umiliți de părinți, suntem umiliți de elevi, suntem umiliți de superiorii ierarhici. Murim cu zile în școală de stres și de nepăsare. Ne târâim picioarele obosite de la un etaj la altul, dintr-un sat în altul până la 65 de ani. Dacă îi mai prindem.
Viziunea discutată mi-a adus un nod în gât. Și lacrimi în ochi. De umilință și umilire. Ni se spune verde în față că vom face after school obligatoriu și în mod gratuit. Vom sta, conform celor scrise negru pe alb într-o hârtie nesemnată de nimeni, câte 8 ore pe zi în școală. Apoi vom face activități extracuriculare cu familia elevului (probabil după ora 17, la școală sau la domiciliul acestora). Vom corecta în miez de noapte lucrări, vom pregăti lecții pentru a două zi. Școlile în mediul rural învață în două schimburi. Primar – dimineață, gimnaziu – după amiază. Unde le dăm de mâncare? În sala lor de clasa? Unde îi băgăm pe toți să învețe 8 ore pe zi, câte 9 clase pe școală, dacă acea școală are 5 săli mari și late? Așa e în majoritatea școlilor din mediul rural: 4 săli de clasa, plus 1 sala de laborator (desființată de AEL-ul lui Funeriu, AEL desființat de clasa pregătitoare).
Renunțăm la lecția tradițională în clasele VII-IX (conform viziunii) și lucrăm în ateliere, pe o parte practică și creativă. Păi, noi nu am mai primit în școli o eprubetă sau o harta geografică din 2012.
Consilierul de carieră devine un mic Dumnezeu?,,Tu ești bun de liceu, tu nu ești bun”.
Se elimină notarea și calificativele în primii 3 ani de studiu. Și ne vom trezi în al patrulea an cu elevi ce nu știu să scrie, nu știu să citească. Și e prea târziu pentru ei să facă ,,A” de tipar și ,,b” de mâna. Prostul dacă este prost, trebuie lăsat repetent de mic. Să învețe scris-citit-calcule primare bine și abia apoi să treacă în clasa următoare.
Am obosit. Toți învățătorii, toți profesorii, toate secretarele și toți contabilii au obosit. Din 1990 încoace, profesorii au căpătat numai obligații și hârtii de făcut, iar elevii numai drepturi. Părinții fac ce vor din noi, la ce ora vor. Fondurile alocate sunt insuficiente. Înghețăm iarna și murim de cald vara în clase prost aerisite, prost iluminate. S-au mărit salariile, evident că recunoaștem acest lucru. Însă nu se merită în acest moment să ne nenorocim până la 65 de ani cu un catalog sub braț și fără manuale pe bănci.
V-aș suna personal. Prefer să las rânduri scrise, pentru a putea fi recitite și analizate. Dacă am sau nu dreptate. Și completate de alți colegii cu mai multă experiență decât mine. Eu am doar 20 de ani bătuți pe muchie în învățământul românesc. Cine a făcut "vizuina” asta, câți ani are în școală românească?
Știm că există soluții. Avem soluții. "Viziunea” în formă asta, însă este o utopie. Fără o baza materială modernă, rămâne un vis frumos. Lecțiile nu pot fi atractive pentru elevii de azi, dacă nu se desfășoară practic sau/și cu aparatură multimedia cel puțin 30 de minute din timpul alocat.
After-school gratuit nu există. Va fi un program ,,lapte-corn” reloaded, cu specificarea că elevii problemă tot vor lipsi. Părinții vor folosi școală doar ca un ,,baby-sitting” gratuit. Normă de 40 de ore/săptămâna este un efort psihic uriaș pentru cineva care ar lucra cu 25-30 de elevi câte 8 ore pe zi. Un consum nervos uriaș. Nu ne duceți acolo. Clacam toți.
Cu stimă, un profesor român, din România.”
(Nota Edupedu.ro: textul a fost editat)
Potrivit Edipedu.ro, punctul de vedere vine în contextul în care toate școlile din România au fost obligate să dezbată minimum 2 ore, în această lună, viziunea Andronescu, proiectul „Educația ne unește”, potrivit informațiilor publicate de Edupedu. În sarcinile pe care le au responsabilii din fiecare unitate intră și promovarea dezbaterii, realizarea de fotografii și trimiterea lor „la centru”, conform indicațiilor din Ghidul pentru dezbatere în școli.