Lupta cu ”fake news – urile” îi preocupă mai degrabă pe consumatorii tineri de știri, decât pe cei cu experiență. Cel puțin așa reiese din chestionarul aplicat de o echipă de elevi de clasa a XII - a Colegiului Național ”A.T.Laurian”, liceeni ce doresc să participe la un concurs lansat de Facultatea de Științe Politice a Universității din București, filiera francofonă. Tema este cea a știrilor false și a rețelelor de socializare, iar tinerii s-au gândit să combată fenomenul chiar prin intermediul mediilor on-line care facilitează răspândirea acestora.
Ca atare, laurienii francofoni au realizat pagini de instagram și facebook, un site, un filmuleț de promovare, un chestionar on-line ce a fost deja completat de peste 700 de persoane, toate propunându-și să analizeze fenomenul ”fake news” și să vină cu soluții de combatere. Prin intermediul internetului psihologi ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului răspund la întrebările celor care se confruntă cu problemele dependenței de on-line, fiecare tânăr ce solicită răspunsuri și pune întrebări reprezentând o șansă în plus spre normalitate.
Din chestionarele completate, de cealaltă parte, reiese că tinerii sunt foarte conștienți de fenomenul știrilor false din jurul lor și cunosc inclusiv motivele și contextele ce le fac posibile. Echipa din proiectul Laurianului își propune să explice și să îndrume consumatorii de informație astfel încât colegii lor de generație să nu cadă nici în extrema celor ce nu mai cred nimic din ce văd sau citesc.
Sub coordonarea profesorului Alina Diana Rusu, laurienii au participat și la edițiile anterioare ale concursului universitar, câștigând în ani consecutivi mențiune, premiul II, dar și premiul cel mare, constând într-o excursie la Bruxelles. Elevii din profilul bilingv franceză al Colegiului ”A.T.laurian” se întâlnesc, își prezintă proiectele și planurile, își dau sfaturi și se sprijină din generație în generație, astfel încât concursurile devin din ce în ce mai ușoare cu fiecare an. Mult succes și în acest an!
(Irina Siminiceanu)