Fostul ministru al Educaţiei, senatorul Liviu Pop, îi reproşează actualului ministru Ecaterina Andronescu că dorește să revină la "legea lui Funeriu" în ceea ce privește numărul de elevi dintr-o clasă. El a anunțat că va repune pe ordinea de zi a comisiei de profil din Senat ordonanţa promovată în acest sens şi la care Andronescu i-ar fi cerut de două ori să renunţe.
"În 2012 am completat Legea educaţiei naţionale la articolul 63, cu alineatul (3), care are următorul cuprins: „(3) În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări corespunzatoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.”Din perspectivă parlamentară, marţi, 7 mai 2019, voi repune pe ordinea de zi a comisiei OUG 21 din 2012 pentru a dezbate în detaliu şi acest subiect.
Rog conducerea ministerului să comunice public câte clase/grupe depăşesc în acest an şcolar efectivele din legea educaţiei naţionale şi câte sunt sub efectivul minim.
Până atunci voi fi şi mai atent la implementarea capitolulului educaţie din programul de guvernare".
Postarea fostului ministru:
„Simple precizări cu privire la numărul de elevi/preşcolari din clasă/grupă:
Am luat la cunoştinţă din spaţiul public că doamna Andronescu doreşte revenirea la legea lui Funeriu.
Pentru clarificarea demersului meu din 2012, când am emis OUG 21, care este încă în comisia pentru educaţie din Senat, şi pe care, de două ori, în ultimele luni, doamna ministru a cerut să o scot de pe ordinea de zi a comisiei pentru că nu e bine, precizez că:
1. În 2012 am completat Legea educaţiei naţionale la articolul 63, cu alineatul (3), care are următorul cuprins:
„(3) În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări corespunzatoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.”
2. Motivul este cât se poate de simplu: dacă de exemplu, în comuna domnului Funeriu sunt 25 de elevi în clasa a 3-a, iar în timpul anului şcolar, din “dragoste faţă de “reformele” acestuia”, doamna ministru se mută în comună şi are un copil de clasa a 3-a, acesta, în baza alineatului de mai sus, prin decizia consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, poate sau nu să fie înscris în clasa a 3-a, sau se mai face o clasă de a 3-a.
Dacă nu era acest alineat, ce făcea copilul? Mergea în altă comună? Se făcea o clasă doar pentru el?
3. Responsabilitatea este a CA al ISJ care, cel puţin de doi ani de zile, având finanţarea per elev descentralizată la nivelul unităţilor şcolare trebuie să motiveze clar de ce sunt depăşite efectivele de elevi la unele clase, iar împreună cu ministerul şi conducerile unităţilor de învăţământ să ia măsurile cuvenite: creşterea finanţării per elev diferenţiată, crearea de noi spaţii de şcolarizare, asigurarea de personal calificat, algoritm clar de repartizare a elevilor în clase/grupe etc.
Mai mult, în 2016, când doamna ministru era preşedintele comisiei de educaţie din Senatul României, art.3 a fost modificat/reformulat şi acesta specifica: „În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1)”. La data de 17-07-2016 Alin. (3) al art. 63 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 141 din 12 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 14 iulie 2016. Mai precis, se specifica faptul că CA al inspectoratului şcolar decide şi pentru aprobarea formaţiunilor de preşcolari, grupa mică şi grupa mare.
De aceea este nevoie de consecvenţă în decizii, nu abrambureală, mai ales din partea conducerii ministerului şi alături de experţi să se vină cu soluţii constructive, evident dacă se cunoaşte de către toată conducerea ministerului legislaţia în vigoare.
Pe întelesul fiecăruia, inclusiv al doamnei ministru, clasele să se aprobe la nivelul şcolii judeţului în funcţie de elevi. Astăzi se merge pe principiul “nu ne interesează câţi elevi aveţi, voi trebuie să faceţi x clase.
Din perspectivă parlamentară, marţi, 7 mai 2019, voi repune pe ordinea de zi a comisiei OUG 21 din 2012 pentru a dezbate în detaliu şi acest subiect.
Rog conducerea ministerului să comunice public câte clase/grupe depăşesc în acest an şcolar efectivele din legea educaţiei naţionale şi câte sunt sub efectivul minim.
Până atunci voi fi şi mai atent la implementarea capitolulului educaţie din programul de guvernare”.
jurnalistii.ro