După o luptă în care au intrat nu mai puțin de 14 unități de învățământ din România, un liceu din Botoșani a devenit partener în cadrul proiectului-pilot Bugetare participativă la școală.
Ideea de bugetarea participativă, pe care o găsim amintită cu acronimul BP, este poate una din cele mai interesante idei care au apărut în conceptul de învățământ în ultimii ani. Vorbim de fapt de un proces democratic prin care membrii unei comunități decid cum va fi cheltuită o parte a bugetului public. Iar prin comunitate se înțelege ca fiind un cartier, o localitate, un județ, o regiune sau chiar o țară.
De obicei, procesul funcționează mai bine în comunități mai mici sau cel puțin mai omogene, pentru că scade complexitatea deciziei. Primele încercări de BP au apărut în orașe din America Latină, iar apoi s-au extins în Statele Unite și țări ale Uniunii Europene. În România, cel mai cunoscut exemplu este cel al orașului Cluj-Napoca, care alocă anual un procent (mic) din bugetul său unui proces de BP.
În cazul nostru, comunitatea este școala, iar membrii ei sunt elevii, părinții, profesorii și ceilalți angajați ai școlii. Bugetul pus în discuție este cel asigurat de Consiliul Local, referitor la cheltuielile curente și de dezvoltare, deci trebuie să se înțeleagă foarte clar că nu vorbim de salariile profesorilor.
Proiectul a fost lansat de Centrul pentru Inovare Publică, iar în urma procesului de evaluare a scrisorilor de intenție, echipa a decis să selecteze șase licee pentru faza pilot a proiectului Bugetare Participativă la Școală. Liceul ”Alexandru cel Bun” din Botoșani, este prima unitate de învățământ selectată, urmată de Liceul Teoretic ”Mihail Kogălniceanu”, din localitatea Snagov, județul Ilfov, Liceului Tehnologic ”Nikola Tesla”, Municipiul București, Liceul Teoretic ”Sfinții Trei Ierarhi”, Municipiul București, Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias”, localitatea Sascut, județul Bacău, și Colegiul Național ”Mihai Eminescu”, localitatea Constanța, județul Constanța.
Bugetarea participativă este considerată în primul rând un excelent instrument de educație civică și o modalitate de a întări coeziunea unei comunități. Centrul pentru Inovare Publică insistă că în primul rând, prin această soluție, se oferă elevilor o experiență pozitivă de implicare civică, se întărește legăturile între elevi, profesori și administrație, îmbunătățind climatul educațional, se stabilizează competențe și abilități cheie pentru o cetățenie democratică, precum lucru în echipă, gândire critică, analiză, documentare și rezolvarea problemelor. Ceea ce este poate cel mai mare câștig al acestui proiect este faptul că introduce elemente de bază de educație economică, inclusiv înțelegerea și construirea unui buget simplu, dar și conștientizarea elevilor asupra problemelor comunității. Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile imediate ale unui proces de Bugetarea participativă.
Centrul pentru Inovare Publică și-a propus ca începând cu anul 2019 să adapteze conceptul BP la Școala în România. Pentru început a căutat câteva clase/școli pentru a dezvolta un proiect-pilot de bugetare participativă la clasă. Este un scenariu ceva mai simplu, care implică doar o clasă împreună cu profesorul ei, care poate fi dirigintele sau un alt profesor. Pentru elevii și profesorul care participă la programul pilot, avantajele sunt experiența de învățare inedită și un mic buget pentru un proiect educațional al clasei lor.