Conceptul de „job shadowing” face parte din noile modalități de apropiere a școlii de societatea reală în care tinerii intră după terminarea studiilor. Pentru a mai reduce din ruptura existentă între cele două medii experimentate de absolvenți, dascălii trebuie să se gândească la tot felul de colaborări între școală și societate.
Un astfel de exemplu este proiectul „Cariera între vis și realitate” derulat în urmă cu câteva zile la Colegiul Național ”A.T. Laurian” sub coordonarea profesoarei Roxana Asandului.
80 de elevi ai claselor a XI-a și a XII -a au experimentat, timp de o zi sau chiar două, statutul de angajat într-o instituție, urmărind ”din umbră” ce presupun profesiile la care se gândesc pentru propriul viitor. Au aflat, astfel, mai multe informații despre respectivele joburi chiar de la cei care le practică.
Pentru derularea activităților, colegiul botoșănean a încheiat parteneriate cu 12 instituții publice și structuri private din Botoșani, printre acestea numărându-se Inspectoratul Județean de Poliție, Centrul Militar Județean, Primăria Municipiului Botoșani, dar și birouri de avocatură, structuri din domeniul horeca, din cel al consultanței pentru accesarea fondurilor europene, cabinete medicale stomatologice, farmacii, firme de IT, bănci, birouri de arhitectură sau unități din mass-media botoșăneană.
Tinerii s-au declarat încântați de proiect pentru că au fost primiți cu toată deschiderea și au dat frâu liber curiozității pentru a înțelege mai bine meseriile, sarcinile, dar și abilitățile de care e nevoie pentru diferite profesii.
„În astfel de proiecte tinerii descoperă noi opțiuni de carieră, află etapele pe care trebuie să le parcurgă pentru a ajunge să profeseze o anumită meserie, dar și responsabilitatea şi rigoarea care sunt necesare și uneori sunt mai greu de sesizat din afară. Acestea sunt proiectele prin care programul ”școala altfel” își arată utilitatea” , a declarat Ioan Onofrei, directorul Colegiului Național ”A.T. Laurian”, apreciind efortul tuturor celor implicați în acest fel de colaborări.
„A fost o experiență pe care aș repeta-o oricând, atât datorită informațiilor pe care le-am aflat, cât și datorită doamnei avocat, care ne-a răspuns cu drag și răbdare la fiecare întrebare. Am reușit să îmi fac o imagine mai clară asupra acestui domeniu, înțelegând mai bine ceea ce presupune.”
„Stând lângă jurnaliști am intrat în mai multe instituții, cunoscând mai multe medii în aceeași zi. Am fost cei mai șmecheri!”, sunt două dintre impresiile tinerilor laurieni participanți în proiect.
„Dorim să mulțumim instituțiilor, companiilor partenere pentru profesionalism, implicare și disponibilitate! Am fost realmente plăcut impresionată de deschiderea cu care am fost primiți. Dacă ar fi fost mai mulți elevi implicați ar fi fost la rândul lor ghidați și tratați cu aceeași atenție. Am înțeles că este loc pentru astfel de proiecte, că profesioniștii văd utilitatea unor astfel de colaborări, ceea ce e grozav.”, a declarat profesoara care a coordonat întregul proiect.
(Irina Siminiceanu)