În România, doar 3,5% dintre tinerii promoției 2015 au absolvit facultăți cu profilul științele educației, procent ce confirmă faptul că tot mai puțini români doresc să urmeze o carieră în învățământ. Media europeană este de 9,3% din totalul absolvenților, iar cele mai mare ponderi sunt înregistrate în Spania, Cipru, Luxemburg și Ungaria (v tabelul de mai jos).
Explicațiile pentru lipsa de atracție a acestei meserii sunt prezentate într-o cercetare realizată de Fundația Romanian Business Leaders (RBL) și D&D Research care arată că România ocupă ante-penultimul loc în lume și ultimul loc în Europa în ceea ce privește indexul global al statusului profesorilor în societate, ceea ce înseamnă o prăbușire a percepției statutului profesorilor.
Indexul este realizat prin calcularea ponderii unor răspunsuri precum salariile pe care ar trebui să le primească profesorii, respectul pe care respondenții cred că societatea și elevii îl acordă profesorilor și încrederea părinților (profesori sau nu) de a le recomanda copiilor lor să urmeze o astfel de carieră.
Meseria de profesor este indezirabilă, potrivit uneia dintre concluziile studiului – o treime din părinți nu și-ar îndemna copiii să urmeze o carieră în acest domeniu, iar procentul ajunge la 50% în cazul profesorilor intervievați în cadrul sondajului.
Este o meserie prost plătită (salariile ar trebui să fie cu două treimi peste nivelul actual), iar elevii nu-i mai respectă pe profesori, este părerea celor mai multe persoane care au răspuns la sondaj.
“O majoritate relativă a respondenților consideră actul de educație drept o prestație de servicii publice oarecare, în vecinătatea funcționarului public. Nu o văd ca pe o meserie de vocație care ar trebui remunerată în funcție de performanță și să se bucure nu numai de încredere, ci și de respectul cuvenit altor meserii de vocație, precum cea de doctor”, declară Dragoș Neacșu, membru al consiliul director al RBL și CEO Erste Asset Management, potrivit cursdeguvernare.ro.