Vânzarea autoturismelor electrice ÅŸi hybrid a depăşit anul acesta, pentru prima dată, vânzarea autoturismelor cu motoare diesel, creÅŸtere datorată stimulentelor acordate prin Programul Rabla PLUS, derulat de Ministerul Mediului, Apelor ÅŸi Pădurilor, prin AdministraÅ£ia Fondului pentru Mediu, informează instituÅ£ia.
Aceste date au fost prezentate joi, la o întâlnire a ministrului Mediului, Barna Tanczos, cu reprezentanÅ£ii AsociaÅ£iei Producătorilor ÅŸi Importatorilor de Automobile (APIA), în care s-a discutat despre evoluÅ£ia pieÅ£ei auto din România, din perspectiva posibilităţilor de îmbunătăţire a programelor de stimulare a pieÅ£ei autoturismelor nepoluante, se arată într-un comunicat al MMAP remis Agerpres, citat de Digi24.
„Analiza înmatriculărilor autoturismelor, în funcÅ£ie de tipul de motorizare, în primele ÅŸapte luni din acest an, arată că autoturismele electrificate (full electric, hybrid plug-in ÅŸi full hybrid) au o creÅŸtere de 106,4%, realizând o cotă de piaţă de 20,7%. În paralel, înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 29,3% faţă de primele ÅŸapte luni din 2021 ÅŸi deÅ£in o cotă de 14,1% din total”, se precizează în comunicat.
Motorizările pe benzină înregistrează o creÅŸtere de 10,1% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. Totodată, maÅŸinile electrice (Full Electric) au ajuns să reprezinte 7,9% din piaÅ£a românească în primele 7 luni ale anului 2022, în timp ce în aceeaÅŸi perioadă a anului 2021 reprezentau doar 1,9% din piaţă.
„Cifrele ne arată că ne apropiem cu paÅŸi repezi de sfârÅŸitul erei diesel. Este primul an pentru România în care se cumpără mai multe maÅŸini verzi decât autoturisme diesel. Este o tendinţă atât la nivel european, cât ÅŸi la nivel naÅ£ional unde, în ambele cazuri, constatăm o scădere a vânzărilor maÅŸinilor diesel cu aproape 30%, în prima parte acestui an. Dacă ne uităm la autoturismele full electrice, vedem o evoluÅ£ie ÅŸi mai spectaculoasă, o creÅŸtere a cotei de piaţă cu 300% în primele ÅŸapte luni, faţă de aceeaÅŸi perioadă a anului trecut. Este un semnal că, pe de o parte, românii încep să înÅ£eleagă din ce în ce mai bine importanÅ£a transportului nepoluant, pe de altă parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima dată avem în România o planificare multianuală, cu accent pe creÅŸterea stimulării pieÅ£ei de auto verzi în următorii ani”, a declarat ministrul Barna Tanczos.
Totodată, acesta a anunţat că se lucrează la un nou program de stimulare a achiziţiei automobilelor electrice, destinat automobilelor din sectorul comercial.
„Este evident că nu doar autoturismele personale poluează, ci ÅŸi autovehiculele destinate transportului de persoane ÅŸi marfă. De aceea, venim în sprijinul agenÅ£ilor economici din România, cu un program destinat automobilelor electrice ÅŸi hybrid plug-in din sectorul comercial. Lucrăm la studiile de impact ÅŸi la analiza pieÅ£ei împreună cu reprezentanÅ£ii producătorilor ÅŸi ai importatorilor auto ÅŸi vom lansa Rabla Plus pentru flote comerciale în 2023", a subliniat Tanczos.