Guvernul ia în calcul să introducă taxarea inversă pentru vânzarea de fructe È™i legume începând cu 2026. Mecanismul este negociat cu Comisia Europeană È™i ar putea fi extins È™i în alte domenii cu risc ridicat de evaziune fiscală.
România ar putea primi o derogare din partea Comisiei Europene pentru introducerea mecanismului de taxare inversă în cazul fructelor È™i legumelor. Negocierile pentru această măsură ar putea avea loc cu oficialii de la Bruxelles în septembrie, notează Profit.ro.
Măsura taxării inverse este folosită deja în unele domenii care au un risc ridicat de evaziune fiscală. Fenomenul se dovedeÈ™te a fi o problemă serioasă pentru România, È›ara noastră având cea mai mare rată de neîncasare a taxei pe valoare adăugată din UE.
România a înregistrat în 2022 cel mai mare deficit de încasare a TVA din Uniunea Europeană (UE), pierzând 30,6% din veniturile aferente acestei taxe, dar acest procent este cu 4,2% mai mic faţă de 2021, conform unei analize.
Una dintre marile probleme ale României este evaziunea fiscală. Doar în cazul TVA se estimează că bugetul este văduvit anual de peste 10 miliarde de euro de neputinÈ›a instituÈ›iilor de a colecta ce este de colectat È™i de a opri, măcar parÈ›ial, fenomenul evaziunii.
Mai mult, pe fondul unei creÈ™teri economice fragile, „subunitare”, de doar 0,3% din PIB în primul trimestru al acestui an (față de primul trimestru din anul precedent, 2024) È™i mai ales a majorării TVA È™i accizelor, mediului de afaceri îi este din ce în ce mai greu să răzbată.
„Avem în pregătire câteva domenii, de exemplu legume - fructe, pentru taxare inversă. La legume - fructe am trimis Comisiei È™i avem discuÈ›ii în septembrie. Ceea ce pregătim acum, am putea avea aprobat anul următor. În ce priveÈ™te taxarea inversă generalizată, a fost pierdută fereastra de oportunitate”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul de FinanÈ›e.
Cum funcționează mecanismul taxării inverse
Mecanismul de taxare inversă transferă răspunderea pentru raportarea unei tranzacÈ›ii grevate de TVA de la vânzător la cumpărătorul de bunuri sau servicii.
Aplicarea unui astfel de mecanism ar constitui o derogare de la principalele principii generale ale actualului sistem al TVA-ului din UE È™i, prin urmare, necesită modificarea Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată. În conformitate cu propunerea, derogarea ar fi acordată pentru o perioadă limitată de timp È™i ar fi facultativă pentru statele membre care îndeplinesc condiÈ›iile stabilite în propunerea de directivă.
„Obiectivul este acela de a ajuta unele state membre care sunt afectate în mod deosebit de frauda în materie de TVA È™i nu dispun de suficiente măsuri de combatere a acesteia, de exemplu în cazul mecanismelor de fraudă în materie de TVA precum frauda de tip „carusel” sau frauda cu firme fantomă”, arată Comisia Europeană.
În prezent, taxarea inversă se aplică pentru anumite operaÈ›iuni privind livrarea de bunuri. Printre acestea se numără deÈ™eurile feroase È™i neferoase, rebuturile aceluiaÈ™i tip, inclusiv produsele semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora. De asemenea, sunt incluse reziduurile È™i alte materiale reciclabile alcătuite din metale feroase È™i neferoase, aliajele lor, precum È™i zgură, cenușă È™i alte reziduuri industriale ce conÈ›in metale sau aliajele lor.
Taxarea inversă se aplică È™i pentru deÈ™eurile de materiale reciclabile È™i materiale reciclabile uzate, precum hârtie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticlă È™i sticlă, precum È™i pentru materialele rezultate după prelucrarea acestora prin operaÈ›iuni de curățare, polizare, selecÈ›ie, tăiere, fragmentare, presare sau turnare în lingouri, inclusiv lingourile de metale neferoase obÈ›inute cu adaosuri de alte elemente de aliere, scrie stirileprotv.ro
Mai trebuie adăugat È™i faptul că taxarea inversă se aplică, de asemenea, pentru livrările de masă lemnoasă È™i materiale lemnoase, precum È™i pentru cereale È™i plante tehnice, inclusiv seminÈ›e oleaginoase È™i sfeclă de zahăr, care nu sunt destinate, în principiu, consumatorilor finali. Sunt vizate È™i operaÈ›iunile de transfer de certificate de emisii de gaze cu efect de seră, livrarea de energie electrică către un comerciant persoană impozabilă, precum È™i transferul de certificate verzi.