Ministerul FinanÈ›elor a emis un ordin de ministru (nr. 476/2025) privind emisiunea unui titlu de stat special, care reglementează concret modul în care se va face această plată.
”Este vorba despre persoanele fizice care, înainte de 1 ianuarie 1990, au constituit depozite la Casa de Economii È™i ConsemnaÈ›iuni (C.E.C.) cu scopul achiziÈ›ionării de autoturisme. După RevoluÈ›ie, multe dintre aceste persoane nu au mai primit maÈ™ina comandată È™i nici banii înapoi. Depozitele lor au fost preluate ulterior de BRD – Groupe Société Générale, dar soluÈ›ia finală a întârziat zeci de ani”, potrivit site-ului Termene.ro.
Valoarea stabilită pentru despăgubire este de 21.719,29 lei per persoană, echivalentul în lei a circa 4.370 euro (la cursul din aprilie 2025).
Cum se face plata
Ministerul FinanÈ›elor va vira suma în contul BRD, banca desemnată să gestioneze plățile. Apoi, BRD va transfera direct suma către beneficiarii desemnaÈ›i, adică cei care È™i-au dovedit calitatea de deponenÈ›i CEC în scopul achiziÈ›ionării de autoturisme, cu dovada documentelor păstrate sau înregistrate în sistem.
Plata nu necesită o cerere nouă dacă beneficiarul a fost deja înregistrat în evidenÈ›ele anterioare ale BRD È™i Ministerului FinanÈ›elor. Cu toate acestea, dacă o persoană crede că este îndreptățită dar nu a fost notificată, poate cere lămuriri de la sucursala BRD care a gestionat contul iniÈ›ial sau de la Ministerul FinanÈ›elor.
Banii nu mai ajung pentru un automobil
Cu 21.719 lei, o persoană nu îÈ™i poate cumpăra o Dacia Logan nouă, al cărei preÈ› porneÈ™te de la aproximativ 10.000 – 12.000 de euro. Însă suma este suficientă pentru:
-achiziÈ›ionarea unei Dacii Logan second-hand în stare bună;
-acoperirea unei părți importante din valoarea unei mașini noi prin programul Rabla;
-sau pentru orice alt scop personal, suma nefiind condiționată de achiziția efectivă a unei mașini.
Programul CEC pentru Dacia
Înainte de 1990, deponenÈ›ii la CEC pentru Dacie erau, în general, persoane fizice care doreau să achiziÈ›ioneze un autoturism produs în România, în special Dacia 1300 sau Dacia 1100, cele mai populare modele ale vremii.
AceÈ™tia deschideau depozite speciale la Casa de Economii È™i ConsemnaÈ›iuni (C.E.C.), instituÈ›ia bancară de stat prin care se derulau economiile populaÈ›iei. După acumularea sumei necesare – care ajungea la 70.000–80.000 lei la acea vreme (o sumă uriașă pentru un cetățean de rând) – oamenii erau înscriÈ™i pe liste de aÈ™teptare pentru repartizarea unui autoturism, deoarece oferta era controlată strict de stat È™i livrările se făceau cu întârzieri de luni sau chiar ani, scrie Adevărul.
