În perioada 25 – 31 ianuarie 2022 s-a desfășurat Campania Națională pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul depozitelor.
Obiectivele campaniei au fost identificarea și combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării prevederilor legale de către angajatorii care desfășoară activitatea în domeniul verificat; identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor; determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în Revisal și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul își are sediul social; creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților din domeniul verificat în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă.
De asemenea, printre obiectivele campaniei se numără diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în acest domeniu, a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă; eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.
În domeniul relațiilor de muncă s-a urmărit modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la angajarea personalului; concordanța dintre salariul net acordat salariaților și cel constituit și evidențiat în statele de plată a salariilor și in declarația lunară privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, transmisă autorităților fiscale; transmiterea elementelor contractului individual de muncă in REVISAL, în termenul legal;
S-a mai urmărit respectarea de către angajator a prevederilor legale privind timpul de muncă și de odihnă; constituirea, acordarea drepturilor salariale și garantarea în plată a salariului minim potrivit HG nr.1071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat in plată și modul în care au fost îndeplinite măsurile dispuse cu ocazia controalelor anterioare.
În cadrul acestei campanii inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) din Botoșani au efectuat în această perioadă un număr de 20 de acțiuni de control, cu caracter inopinat, la angajatori și lucrători care își desfășoară activitatea în domeniul de activitate: depozite cod CAEN 5210.
În urma acestor controale, s-a aplicat un număr de 11 măsuri.
Cele mai frecvente neconformități constatate au fost:
Nespecificare în contractual individual de muncă cu fracțiune de normă a precizărilor referitoare la repartizarea programului de muncă și condițiile în care acesta poate fi modificat, neevidențierea orelor de muncă prestate de către salariați, cu precizarea orelor de început și de sfârșit a programului de lucru, transmiteri eronate din registrul general de evidență a salariaților, neînmânarea către salariat a unui exemplar din contractual individual de muncă anterior începerii activității.