Părinţi străluciţi, profesori fascinanţi!

"Noi nu îi formăm pe tineri, ci doar îi informăm. Ei cunosc tot mai mult despre lumea în care se află, dar nu ÅŸtiu mai nimic despre lumea lor interioară".

GeneraÅ£ia actuală de părinÅ£i a vrut cumva să compenseze lipsurile copilăriei lor ÅŸi a încercat să dea copiilor ce aveau mai bun: cele mai frumoase jucării, haine, plimbări, ÅŸcoli, televizor ÅŸi calculator. AlÅ£ii le-au umplut timpul copiilor cu multe activităţi educative ca învăţarea limbilor străine, informatică, muzică. IntenÅ£ia este excelentă, însă părinÅ£ii nu au înÅ£eles că televizorul, jucăriile cumpărate, internetul ÅŸi excesul de activităţi blochează copilăria, în care copilul are nevoie să inventeze, să înfrunte riscuri, să sufere decepÅ£ii, să aibă timp de joacă ÅŸi să se bucure de viaţă.  

1. Blocarea inteligenÅ£ei  

Sistemul educaÅ£ional actual aduce foarte multă informaÅ£ie, de cele mai multe ori inutilă. Copiii ÅŸi tinerii învaţă cum să opereze cu fapte logice, dar nu ÅŸtiu cum să abordeze eÅŸecurile. Învaţă să rezolve probleme de matematică, dar nu ÅŸtiu să-ÅŸi rezolve conflictele existenÅ£iale. Sunt antrenaÅ£i să facă calcule fără să greÅŸească, dar viaÅ£a este plină de contradicÅ£ii ÅŸi probleme care nu pot fi calculate. Acest lucru se întâmplă pentru că inteligenÅ£a lor a fost blocată, noi ne-am transformat în maÅŸini de muncit iar pe ei îi transformăm în maÅŸini de învăţat.   

2. Utilizarea greÅŸită a funcÅ£iilor memoriei 

Prin sistemul educaÅ£ional actual memoria copiilor este transformată într-un depozit de informaÅ£ie inutilă, iar excesul acesteia blochează inteligenÅ£a copiilor ÅŸi bucuria lor de a trăi. Cea mai mare parte a informaÅ£iilor pe care le acumulăm nu vor fi folosite niciodată. Numărul actual de ÅŸcoli este mai mare decât în orice altă epocă, însă acestea nu produc persoane care gândesc, ÅŸi nu e de mirare că elevii au pierdut plăcerea de a învăţa. Pe de altă parte, mediile de informare îi seduc cu stimuli rapizi, gata preparaÅ£i, care îi transportă pe tineri, fără ca ei să facă vreun efort, în mijlocul diverselor aventuri – sportive, de război, politice sau sentimentale. Bombardamentul acesta de stimuli care vin prin televiziune ÅŸi internet acÅ£ionează asupra subconÅŸtientului, mărindu-le nevoia de plăceri în viaÅ£a reală. Astfel în timp ei nu mai găsesc plăcere în micii stimuli ai rutinei zilnice ÅŸi vor căuta stimuli tot mai puternici, trebuind să facă foarte multe lucruri pentru a avea puÅ£ină plăcere. Toate acestea generează personalităţi fluctuante, instabile ÅŸi nemulÅ£umite.  
 
3. Informăm ÅŸi nu formăm  
 
Noi nu îi formăm pe tineri, ci doar îi informăm. Ei cunosc tot mai mult despre lumea în care se află, dar nu ÅŸtiu mai nimic despre lumea lor interioară. EducaÅ£ia este tot mai lipsită de ingredientul emoÅ£ional ÅŸi produce tineri care rareori ÅŸtiu să îÅŸi ceară iertare, să îÅŸi recunoască limitele sau să se pună în locul celorlalÅ£i.  

Care este rezultatul? 

O generaÅ£ie de copii ÅŸi tineri mai bolnavă psihic decât oricare alta din istoria umanităţii: copii depresivi, preadolescenÅ£i ÅŸi adolescenÅ£i care dezvoltă obsesii, sindroame de panică, timiditate, fobii sau agresivitate. În plus, tot mai mulÅ£i dintre ei caută plăcerea de moment în consumul de tutun, alcool ÅŸi droguri.   

CE ESTE DE FÄ‚CUT? Dr. Augusto Cury ne spune că în ziua de azi nu ajunge să fim părinÅ£i buni, ci trebuie să devenim părinÅ£i inteligenÅ£i. Pentru aceasta ne vorbeÅŸte despre ÅŸapte deprinderi ale "părinÅ£ilor buni" ÅŸi cum trebuie transformate ele de către "părinÅ£ii inteligenÅ£i". Iată prima dintre ele:  

-Părinţii buni dau cadouri, părinţii inteligenţi dăruiesc propria lor fiinţă

PărinÅ£ii buni au grijă să satisfacă, în măsura posibilităţilor lor economice, dorinÅ£ele copiilor lor. Fac petreceri pentru aniversări, le cumpără pantofi, haine, produse electronice, organizează excursii.

Părinţii inteligenţi dau copiilor ceva incomparabil mai valoros. Ceva ce nu se poate cumpăra cu toţi banii din lume: fiinţa lor, povestea vieţii lor, experienţele lor, lacrimile lor, timpul lor.
PărinÅ£ii care le fac în permanenţă daruri copiilor lor sunt păstraÅ£i în amintire doar pentru un moment. PărinÅ£ii care se preocupă să le dăruiască copiilor exemple ÅŸi povestiri din viaÅ£a lor rămân de neuitat.  

-Părinţii buni alimentează corpul, părinţii inteligenţi alimentează personalitatea

Astăzi, părinÅ£ii buni cresc copii zbuciumaÅ£i, înstrăinaÅ£i, autoritari ÅŸi angoasaÅ£i, pentru că societatea s-a transformat într-o fabrică de stres. PărinÅ£ii care nu-ÅŸi  învaţă copiii să aibă o viziune critică asupra publicităţii, a emisiunilor de televiziune ÅŸi a discriminării sociale îi transformă într-o pradă uÅŸoară pentru sistemul acaparator. Pentru acest sistem, copilul vostru nu este o fiinţă umană, ci un consumator. PregătiÅ£i copilul pentru "a fi", căci lumea îl va pregăti pentru "a avea". AjutaÅ£i-vă copiii să nu fie sclavii problemelor lor. AlimentaÅ£i  amfiteatrul gândurilor ÅŸi teritoriul emoÅ£iilor cu curaj ÅŸi îndrăzneală. Nu le acceptaÅ£i timiditatea ÅŸi nesiguranÅ£a. Dacă problemele se pot rezolva, vor fi rezolvate, iar dacă nu, trebuie să ne acceptăm limitele.
 
-PărinÅ£ii buni corectează greÅŸelile, părinÅ£ii inteligenÅ£i îÅŸi învaţă copiii cum să gândească

Vechile corecÅ£ii ÅŸi binecunoscutele predici nu mai funcÅ£ionează. Când deschideÅ£i gura să repetaÅ£i acelaÅŸi lucru, declanÅŸaÅ£i un resort din subconÅŸtient care deschide anumite arhive ale memoriei, ce conÅ£in critici mai vechi. 99% din criticile ÅŸi corecÅ£iile părinÅ£ilor sunt inutile în influenÅ£area personalităţii tinerilor.

A-Å£i surprinde copilul înseamnă a spune lucruri la care ei nu se aÅŸteaptă. De exemplu: copilul a ridicat glasul la voi. Se aÅŸteaptă să Å£ipaÅ£i ÅŸi să-l pedepsiÅ£i. Dar puteÅ£i începe prin a tăcea ÅŸi a vă relaxa, apoi puteÅ£i spune: "Nu mă aÅŸteptam să mă superi în felul acesta. În ciuda durerii pe care mi-ai provocat-o, eu te iubesc ÅŸi te respect mult". Apoi copilul trebuie lăsat să se gândească.

PărinÅ£ii buni spun: "GreÅŸeÅŸti"; părinÅ£ii inteligenÅ£i spun: "Ce părere ai despre comportamentul tău?". "GândeÅŸte înainte să reacÅ£ionezi"
 
- PărinÅ£ii buni îÅŸi pregătesc copiii pentru aplauze, părinÅ£ii inteligenÅ£i îÅŸi pregătesc copiii pentru eÅŸecuri

PărinÅ£ii buni educă inteligenÅ£a copiilor lor, părinÅ£ii inteligenÅ£i le educă sensibilitatea. StimulaÅ£i-i pe copii să aibă obiective, să caute succesul în studiu, în muncă, în relaÅ£iile sociale, dar nu vă opriÅ£i aici. AjutaÅ£i-i să nu le fie teamă de insuccese. Nu există podium fără înfrângeri. MulÅ£i nu strălucesc în munca lor pentru că au renunÅ£at în faÅ£a primelor obstacole, pentru că nu au avut răbdare să suporte un "nu", pentru că nu au avut îndrăzneala de a înfrunta unele critici, nici umilinÅ£a de a-ÅŸi recunoaÅŸte greÅŸeala.

PerseverenÅ£a este la fel de importantă ca ÅŸi capacităţile intelectuale. Pentru părinÅ£ii inteligenÅ£i, a avea succes nu înseamnă a avea o viaţă fără greÅŸeli. De aceea sunt în stare să spună copiilor lor: "Am greÅŸit", "Scuză-mă", "Am nevoie de tine". PărinÅ£ii care nu-ÅŸi cer scuze nu-ÅŸi vor învăţa copiii cum să abordeze aroganÅ£a.
 
-Părinţii buni vorbesc, părinţii inteligenţi dialoghează ca nişte prieteni

A sta de vorbă înseamnă a vorbi despre lumea care ne înconjoară, a dialoga înseamnă a vorbi despre lumea în care suntem:  a relata experienÅ£e, a împărtăşi ceea ce se află ascuns în inima fiecăruia, a pătrunde dincolo de cortina comportamentelor. Peste 50% din părinÅ£i n-au avut curajul de a dialoga cu copiii lor despre temerile, pierderile ÅŸi frustrările personale.

Nu trebuie să deveniÅ£i o jucărie în mâna copilului, ci un prieten foarte bun. Adevărata autoritate ÅŸi respectul solid se nasc din dialog. Dialogul este o perlă ascunsă în inimă. Ea este scumpă, pentru că aurul ÅŸi argintul n-o pot cumpăra.
 
-Părinţii buni dau informaţii, părinţii inteligenţi povestesc istorioare

CaptaÅ£i-vă copiii prin inteligenÅ£a voastră, nu prin autoritate, bani sau putere. ÅžtiÅ£i care este termometrul care indică dacă sunteÅ£i agteabil? Imaginea pe care o au despre voi copiii ÅŸi prietenii acestora. Dacă le face plăcere să fie în preajma voastră, aÅ£i trecut testul.

Odată, una dintre fiicele mele a fost criticată pentru că era o persoană simplă. Se simÅ£ea tristă ÅŸi respinsă.După ce am auzit povestea ei, mi-am pus imaginaÅ£ia la treabă ÅŸi i-am spus următoarea pildă: unii preferă un soare frumos pictat într-un tablou, alÅ£ii preferă un soare real, chiar dacă este acoperit cu nori. Am întrebat-o: ce soare preferi? A ales soarele real Atunci, am adăugat, chiar dacă unii oameni nu cred în soarele tău, el străluceÅŸte. Tu ai lumina proprie. Într-o zi norii se vor risipi ÅŸi oamenii te vor vedea. Să nu-Å£i fie teamă că îÅ£i pierzi lumina.  

PÄ‚RINÅ¢II INTELIGENÅ¢I ÎÅžI STIMULEAZÄ‚ COPIII SÄ‚-ÅžI ÎNVINGÄ‚ TEMERILE ÅžI SÄ‚ AIBÄ‚ ATITUDINI BLÂNDE.  

-Părinţii buni oferă oportunităţi, părinţii inteligenţi nu renunţă niciodată

PărinÅ£ii inteligenÅ£i sunt semănători de idei ÅŸi nu controlează viaÅ£a copiilor lor. Ei seamănă ÅŸi aÅŸteaptă ca seminÅ£ele să germineze. Pe timpul aÅŸteptării poate să apară mâhnire, dar, dacă seminÅ£ele sunt bune, vor încolÅ£i.

Nimeni nu-ÅŸi ia diplomă în misiunea de a educa. Înainte, părinÅ£ii erau autoritari; astăzi sunt copiii. ÎnvăţaÅ£i să spuneÅ£i "nu" fără teamă. Dacă ei nu aud "nu" de la d-voastră, nu vor fi pregătiÅ£i să audă "nu" de la viaţă. PărinÅ£ii nu trebuie să cedeze în faÅ£a ÅŸantajelor ÅŸi presiunii copiilor. În caz contrar, emoÅ£ia copiilor va deveni un balansoar:: astăzi sunt docili, mâine explozivi. Trebuie stabilite clar ce aspecte pot fi negociabile. De exemplu, a merge la culcare noaptea târziu în cursul săptămânii ÅŸi a se trezi devreme pentru a învăţa este inacceptabil ÅŸi prin urmare ne-negociabil.
Trăim vremuri grele. PărinÅ£ii din toată lumea se simt pierduÅ£i. Cucerirea planetei sufletului copilului este mai complexă decât cucerirea planetei.

CELE 7 PĂCATE CAPITALE ALE EDUCAŢIEI
1.  A corecta în public
2.  A exprima autoritatea cu agresivitate
3.  A fi excesiv de critic: a obstrucÅ£iona copilăria celui educat
4.  A pedepsi la furie ÅŸi a pune limite, fără a da explicaÅ£ii
5.  A fi nerăbdător ÅŸi a renunÅ£a să mai faci educaÅ£ie
6.  A nu te Å£ine de cuvânt
7.  A distruge speranÅ£a ÅŸi visele      

(Dr. Augusto Cury, psihiatru ÅŸi psihoterapeut, ÅŸi-a dedicat 17 ani din viaţă cercetării modului în care construieÅŸte ÅŸi se dezvoltă inteligenÅ£a. Analiza pe care o face societăţii contemporane ajunge la următoarea concluzie: singurătatea nu a fost niciodată atât de intensă: părinÅ£ii îÅŸi ascund sentimentele de copii, copiii îÅŸi ascund lacrimile de părinÅ£i ÅŸi profesorii se refugiază în autoritarism. Cantitatea de informaÅ£ie ÅŸi cunoÅŸtinÅ£e disponibile este mai mare; cu toate acestea, noile generaÅ£ii nu sunt formate pentru a gândi, ci pentru a repeta informaÅ£ii. În cartea sa, "PărinÅ£i străluciÅ£i, profesori fascinanÅ£i", publicată la Editura For You (2005), tradusă în română de Giorgiana Bărbulescu, dr. Augusto Cury atrage atenÅ£ia asupra necesităţii schimbării felului în care se face educaÅ£ia contemporană). 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Valeriu Iftime anunță prime speciale dacă FC Botoșani ia TITLUL!

astăzi, 13:09

Patronul FC BotoÈ™ani recunoaÈ™te că nu se aÈ™tepta ca trupa sa să aibă un parcurs atât de bun È™i să fie în lupta pentru titlu, însă cu toate acestea spune că jucătorii nu tr...

Veste bună pentru pacienții din Dorohoi!

astăzi, 12:16

Spitalul Municipal din Dorohoi continuă modernizarea È™i tehnologizarea spaÈ›iilor destinate îngrijirii eficiente a bolnavilor. MarÈ›i, 2 decembrie, a fost inaugurat un nou segment, în...

Gellu Dorian, președintele Fundației Hyperion, reacție după disputele din CL privind Premiul Opera Omnia!

astăzi, 11:13

Premiul NaÈ›ional de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Omnia a creat, È™i în acest an, dispute în plenul Consiliului Local. Unii consilieri susÈ›in că se acordă prea mulÈ...