Municipiul Botoșani a aderat la ASCE - Association of Significant Cemeteries in Europe şi a înscris Cimitirul Armenesc din Botoșani în Ruta Culturală a Cimitirelor Europene. Asociaţia promovează importanţa cimitirelor din punct de vedere cultural, religios şi artistic.
Prin acest proiect, cimitirul care se întinde pe 14.349 m2 îşi deschide porţile pentru turişti, vizitatorii având posibilitatea să găsească într-un singur loc arta, istoria, arhitectura, natura şi patrimoniul comunitătii armenești.
Așadar, Cimitirul are și istorie, monumente și povești cu ajutorul cărora pot fi atrași turiștii. Pe continent, ruta cimitirelor europene generează anual milioane de vizitatori.
Printre monumentele cele mai semnificative
Monumentul funerar Cristea David (1802-1883) si Flora Goilav (1818-1907)
Un ansamblu cu o arhitectură excepțională, singular în cimitirele ortodoxe din România prin concepție, opulența construcției, decorația renascentistă și influențele orientale. Monumentul este construit pentru (una din cele mai bogate familii) cea mai bogată familie de armeni botoșăneni, de Federico Fabiani din Genova, în anul 1888. (apare undeva pe monument si numele altui meșter, probabil Italian, SCOLPI- Genova 1888)
Monumentul funerar Christea Manea Loizanu
Cel mai admirat monument funerar din cimitirul armean rămâne cel construit pentru Christea Manea Loizanu și pentru soția acestuia, Maria. A fost realizat la Viena și terminat în anul 1897. Construcția este senzațională și poartă semnăturile a doi artiști de mare notorietate în epocă: Eduard Hauser, maestru pietrar al Curții Imperiale a lui Franz Josef I și Josef Valentin Kassin, sculptor la aceeași curte.
Monumentul funerar Jon J. Ciomac
Monumentul dedicat lui Jon J. Ciomac a fost contruit în cimitirul armean din Botoșani în același an (1897) în care a fost construit și monumentul soților Christea și Maria Manea Lozianu, tot de către Eduard Hauser (Pe monument este semnatura mesterului austriac O. Langer- Viena, și nu a lui Hauser sau altcineva), însă cu o cu totul altă realizare conceptuală. Lucrarea de artă are reprezentată o stelă pe care a fost încastrată o statuie feminină în basorelief, inspirată de arhitectura clasică greco- romană. Jumătatea feminină scufundată în câmpul lunetei stelei bogat ornamentate este inspirată de o pictură clasică foarte cunoscută, Nașterea lui Venus, de Botticelli. Venus înveșmântată este un simbol al purității, al simplității și al frumuseții neîmpodobite a sufletului.
Monumentul funerar Dr. Andrei Manea
Monumentul este realizat de către artiștii Robert Streschnack și Hans Bernard. Este construit dintr-un bloc masiv de granit negru (sunt de fapt câteva blocuri de granit negru, care au fost lipite inițial dar care, din pacate s-au deplasat datorita infiltrării apei si a resturilor vegetale) , având sculptată o cruce și încastrat chipul avocatului, sculptat de H. Bernard, în medalion. În fața stelei este atașată zeița Minerva, sculptată în marmură albă. Lucrarea de artă, realizată de sculptorul vienez, urmărește reflectarea celor mai importante activități din viața avocatului. Simbolul Justiției și al Înțelepciunii este marcat prin statuia Minervei, realizată în marmură de Carrara, atașată obeliscului. Zeița are o ținută meditativă, cu o mână pe frunte, iar cununa din cealaltă mână sugerează o încununare a activității profesionale, pentru avocatul care luase doctoratul la Viena.
Monumentul funerar Gheorghe Christea Goilav
Locul ales, chiar lângă faimosul monument funerar realizat de Federico Fabiani, este unul dintre cele mai vizibile din cimitir. Locația subliniază importanța personajului în timpul vieții, G. Goilav fiind mulți ani lider al comunității armene din Botoșani.
Stela de marmură neagră este cea mai mare după dimensiune din cimitirul armean. Nu are simbolul crucii sculptat pe stela funerară, așa cum îl găsim pe celelalte stele din cimitir. De-a dreptul excepțional este însă medalionul realizat în bronz, de către Hans Bernard.
Monumentul funerar Garabet Ciollac
Are o arhitectură singulară între monumentele occidentale din cimitirul armean. Este realizat din marmură neagră cu o cruce adăpostită într-un edicul baroc, pe al cărui soclu este încastrat excepționalul medalion din bronz, realizat tot de către Hans Bernard (în anul 1908, aici e trecut anul).
Tehnica portretistică a sculptorului este remarcabilă. La fel ca celelalte două efigii în bronz sunt redate cu acuratețe firele de păr din barbă și mustața personajului. Monumentul funerar Garabet Ciollac are cea mai frumoasă și mai bine conservată împrejmuire din fier forjat între monumentele funerare din cimitirul armean, fiind realizată într-o dantelărie de excepție. Lucrarea este realizată de către sculptorii Hans Bernard și Robert Streschnack.
Sursa: CNIPT Botoșani