Lumina Sfântă, simbol al Învierii lui Iisus, va fi adusă şi în acest an de la Ierusalim, sâmbătă seara, de către părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Superiorul Aşezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte.
Ea va fi oferită delegaţilor eparhiilor prezenţi la Aeroportul Internaţional “Henri Coandă”, potrivit Agerpres, sursă citată de Adevărul.
După ce Lumina Sfântă vă ajunge în România şi va fi preluată de reprezentanţii eparhiilor din ţară, centrele eparhiale, prin protopopiate, vor distribui Lumina Sfântă fiecărei parohii. În aceeaşi seară, în jurul orei 19:00, ea va fi primită la Catedrala Patriarhală de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
De asemenea, şi în acest an, un delegat delegat al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei va duce Sfânta Lumină de la de la Bucureşti la Chişinău, unde va fi oferită parohiilor din Mitropolia Basarabiei.
Tradiţia aducerii Sfintei Lumini de la Ierusalim a fost inaugurată în anul 2009, de Patriarhul Daniel.
Miracol al ortodoxismului, Lumina apare deasupra Sfântului Mormânt
Lumina Sfântă este considerată un miracol al ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte la Ierusalim, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12:30 şi 14:30, când deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care, în primele minute, nu frige.
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare - pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare - sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc.
De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, el este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în “Capela Îngerului”, însoţit, potrivit tradiţiei, numai de un arab de religie islamică. Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.
Ulterior, după rugăciune, cei prezenţi în biserică pot uneori vedea o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt. Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.
Rolul patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o aşeza în două cupe de aur şi a se întoarce în “Capela Îngerului”.
Ulterior, patriarhul aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări, apoi iese şi împarte lumina credincioşilor.