Oricare ar fi modalitatea şi mijlocul de transmitere, lectura este comunicare de la autor la cititor. Prin lectură, omul încearcă să capteze şi să descifreze un mesaj care, ca în orice sistem de comunicare, înseamnă determinarea unui sens, a unei semnificaţii. Această receptare nu se reduce numai la perceperea exactă a unui text; ea declanşează multiple procese psihice. În primul rând, un proces de actualizare a vechilor cunoştinţe, dar şi de noi asocieri, datorate ideilor cuprinse într-un text. În al doilea rând, lectura determină judecăţi şi raţionamente care consolidează sau duc la descoperirea de noi adevăruri. În al treilea rând, descifrarea semnificaţiei unui text înseamnă tot atâtea răspunsuri afective care se traduc prin sentimentul de mulţumire sau o stare de desfătare ori nemulţumire, insatisfacţie, plictiseală.
Activitatea, coordonată de profesor Mihaela Arhip, a avut ca punct de plecare prezentarea vieţii şi a activităţii scriitorului Ion Creangă. Cei mici au fost conduşi pas cu pas pe urmele marelui povestitor, într-o lume de basm.
Elevul Popa George-Ştefan, din clasa a VIII-a A, a interpretat memorabil pasaje din "Amintiri din copilărie", identificându-se cu Nică al lui Ştefan a Petrei Ciubotariul. Colegii săi au prezentat un album, relatând câte o poveste inedită pentru fiecare fotografie, pliant, reproducere după manuscrise şi diferite pagini de critică literară sau extrase din opera lui Creangă.
Prima surpriză oferită prietenilor mai mici a constat în vizionarea filmului "Amintiri din copilărie", regizat de Elisabeta Bostan.
În final, Nică al lui Ştefan a Petrei Ciubotariul, care solicitase la începutul orei ca fiecare elev din clasa a V-a să îşi scrie numele pe un bilet şi să-l pună în căciula sa, a extras trei bilete şi a oferit câştigătorilor trei cărţi "Amintiri. Poveşti. Povestiri", de Ion Creangă.
Trecând dincolo de ideea de proiect educativ cu obiective precis trasate, rămâne realitatea ineditei ore de literatură: o generaţie a transmis altei generaţii cheia către o lume magică, lumea lecturii. Şi Creangă a poposit pentru aproape două ore în clasa a V-a C, în mijlocul elevilor săi.