Explozie culturală în inima orașului Săveni. Festivalul „SMS” aduce patru zile de teatru, muzică și ateliere de creație cu artiști profesioniști din țară (fotogalerie)

Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” se desfășoară în perioada 1-4 iunie 2023, în orașul Săveni, la Centrul Cultural, în zona de promenadă din localitate și la amfiteatrul Liceului Teoretic „Dr. Mihai Ciucă”.

Festivalul de artă „SMS - Seri Magice Săveni” este un eveniment cultural prin care se aduc în fața publicului producții teatrale de înaltă ținută, care au ca principal scop promovarea artei, în comunitățile mici sau mediul rural, activitățile proiectului sunt realizate de Asociația: Societatea Cultural Artistică ,,Arlechin” Botoșani, cu sprijin financiar de la Ministerul Culturii, având ca parteneri Primăria Orașului Săveni, Liceul Teoretic ,,Dr. Miahi Ciucă” Săveni, Școala Gimnazială Nr.1, Săveni și Centrul Județean de Voluntariat Botoșani.

Evenimentul își propune să aducă în atenția publicului evenimente și activități dedicate artelor spectacolului, așa cum sunt spectacole de teatru, concursuri, concerte muzicale, instalații performative, cât și ateliere teatrale și dans.

„SMS – Serile Magice Săveni” vizează promovarea și cunoașterea culturii naționale și locale, educarea prin artă și dezvoltarea locală durabilă. Astfel, ateliere de teatru și film, întâlniri cu specialiști, așa cum este prof. dr. Ioana Baskerville, reprezentant al Comisiei Naţionale pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural, dar și spectacole de teatru, moderate de către actori de la instituții mari de cultură și învățământ universitar din România – Vasile Muraru, Marius Florea Vizaante, Ana Maria Moldovan, Paul Diaconescu, Sorin Filip, Raul, Valentina Fătu, Daniela Tănase, prof. univ.dr.Daniela Vitcu, sunt integrate în acest festival care pune accent pe creșterea nivelului de cunoaștere a culturii naționale și a patrimoniului imaterial în rândul copiilor și al tinerilor, dar și conștientizarea valorilor locale. Astfel, toți cei implicați în realizarea proiectului, contribuie prin expunerea tinerilor în astfel de proiecte culturale, la dezvoltarea acestora, la motivarea și oferirea unei noi perspective, ceea ce va conduce la dezvoltarea societății din care aceștia fac parte și, implicit, va întări convingerea că numai un mediu cultural prosper este esențial pentru dezvoltarea unei societăți elevate, bazate pe valori corecte și adevărate.

Ziua I

Spectacol pentru copii și tineret „Iedul cu trei capre”, adaptare după Octav Pancu-Iași, scriitor de literatură pentru copii.

Subiectele scrierilor lui Pancu sunt în majoritate originale, două dintre puținele prelucrări publicate fiind „Albastră ca Cerneala” (cu subtitlul „după Frații Grimm” – este vorba de povestea „Albă ca Zăpada”) și „Iedul cu trei capre” (parafrază la „Capra cu trei iezi” de Ion Creangă). În referințele critice existente este evidențiat stilul narativ al poveștii lui Pancu-Iași, este voit regional, imitând limba folosită de Creangă. Aluzia la povestea lui Creangă este una neocolită: „Cică nu departe de casa caprei cu trei iezi își avea casa un ied cu trei capre.”

Principala sursă de inspirație a autorului este viața cotidiană. O parte din texte, mai ales cele din prima perioadă de creație (anii 1950), au un substrat educativ, promovând politețea, moralitatea, dragostea de învățătură și de muncă, dar și subiectele obligatorii pentru producțiile din perioada proletcultistă. Alte scrieri se apropie de literatura absurdă, discursul fiind alterat prin mijloace corespunzătoare; în acest sens, criticul Marian Popa remarcă: „[Pancu-Iași] are capacitatea de a deplasa banalul în zona neobișnuitului, spontaneitatea povestitorului înclinat către conversația familiară și digresia, asociația neașteptată, uneori absurdă.” O colecție de povestiri în tonuri absurde (preferate pentru independența față de contextul istoric) este Pere alese (1981, 1991), culeasă de către Alexandru Pancu, fiul scriitorului. Pancu-Iași revenea adesea asupra prozelor sale; dată fiind frecvența mare cu care se editau noi volume, variante ale aceluiași text pot fi întâlnite în ediții diferite sau chiar în interiorul aceleiași ediții. Este și cazul povestirii „Drumețul înțelept”, publicată laolaltă cu „Visul” (variantă de mai târziu a aceluiași text) în volumul Făt-Frumos când era mic (1982). Comparând cele două texte, se poate remarca eliminarea conotațiilor propagandistice din varianta ulterioară.

Spectacol pentru copii și tineret „Peștișorul de aur" adaptare dupa A. Pușkin

Atelier de teatru pentru copii și tineret ,,Joc Nu Joacă”, moderat de Ana Maria Moldovan, actriță la Teatrul Odeon și trainer actorie la Academia ,,Studiourile Buftea”.

Conceptul JOC NU JOACĂ s-a născut din experienţa lucrului cu copiii (mici și adolescenți). În anii aceştia internetul a pus stăpânire pe timpul copiilor, preadolescenţilor și adolescenţilor iar una dintre urmările nefericite ale acestui fapt este puterea lor diminuată vizibil de CONCENTRARE - DEFICITUL DE ATENTIE. 

Prin exerciţiile incluse în atelierele JOC NU JOACĂ participanții îşi antrenează aşadar concentrarea, atenţia și memoria. Ele sunt distractive, dinamice şi uneori competitive, aşa încât miza jocului creşte, iar nevoia lor de a fi atenţi este stimulată într-o atmosferă de joacă. Joaca este de fapt JOC, pentru că ei trebuie să respecte treptat reguli care le ordonează gândirea pentru atingerea scopului propus. După o serie de astfel de jocuri, când deja s-au acomodat unii cu alţii şi sunt mobilizaţi, se vor face exerciţii de improvizaţie care le vor stimula imaginaţia şi curajul de a avea iniţiativă. Toate exerciţiile sunt inspirate din pregătirea tinerilor actori şi adaptate pentru vârsta copiilor. 

Aşadar, într-o atmosferă lejeră şi distractivă, atent supravegheată, copiii vor putea să descopere capacitatea lor reală de concentrare şi atenţie, vor simţi direct că imaginaţia lor este bogată şi iniţiativa lor este validă.

Teatru Sport, spectacol & atelier de improvizație, un nou concept promovat în cadrul Festivalului SMS-Seri Magice Saveni de către marele actor Marius Vizante și studenții de la Facultatea de Arte a Universității ,,Ovidius" Constanța pregătiți de doamna prof.univ.dr. Daniela Vitcu.

„Vizante e omul care face un copil, își cumpără apartament și creează rolul vieții lui în timpul cât trag eu aer în piept să strig «Motor!».”  Nae Caranfil

„Unul dintre cei mai străluciți studenți pe care i-am avut este în acest moment un actor complet, original și căruia îi prevăd un mare viitor.”  Gelu Colceag

„E un actor cu o candoare a talentului deosebită și ar fi păcat să și-o irosească din cauza nerăbdării.” Magdalena Boiangiu, critic de teatru

Ziua a II-a

Spectacol de teatru ,,5 minute fără efort”, actori, Ana Maria Moldovan, Paul Diaconescu

Ana Maria Moldovan este actriță de teatru, film și televiziune. A studiat actoria la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, clasa prof. Mircea Albulescu și Cătălin Naum, urmând apoi cursuri postuniversitare pentru realizatori de programe TV și Film la aceeași Universitate. În 2009-2010 urmează cursuri de fotografie la Universitatea Populară „Ioan Dalles” din București. Din 2001 este angajată la Teatrul Odeon din București unde joacă o varietate largă de roluri în regia lui Alexandru Dabija, Radu Afrim, Dragoș Galgoțiu etc. Colaborează și cu alte teatre precum Teatrul Bulandra pentru spectacolul Oblomov în regia lui Alexandru Tocilescu. Apare în seriale de televiziune la TVR 1, Prima TV și Acasă TV. Joacă în diverse filme de lung și scurt metraj, colaborând cu regizori cunoscuți precum Anca Damian, Ilinca Călugareanu, Octav Chelaru, Gabriel Achim.

Paul Diaconescu este un tânăr actor care a avut norocul să joace alături de marile actrițe ale teatrului și filmului românesc, Oana Pelea, Stela Popescu, Maia Morgenstern. Acesta este implicat într-o mulțime de proiecte cinematografice „Triplusec” și „Comrade Detective”, dar și de televiziune, a jucat în telenovela „Îngeri pierduți”. După absolvirea studiilor de licență la UNATC și a masterului la clasa lui Gelu Colceag, profesor universitar, actor și regizor român de teatru, film și TV. Ulterior, actorul Paul Octavian Diaconescu a plecat în Marea Britanie, unde a cochetat cu modellingul. La reîntoarcerea în țară, acesta a participat la emisiuni precum „Ferma vedetelor”, „iUmor” și „Sunt celebru scoate-mă de aici!”.

Atelier de teatru pentru copii și tineret, moderator Marius Florea Vizante

Scopul atelierului de teatru pentru copii și tineri este să stimuleze imaginația acestora, totodată reprezintă provocarea de a de a pune în mișcare o lume din povești plină de aventuri, haz și magie, ca apoi să aducă la viață prieteni din propria fantezie. Repertoriul cuprinde piese tradiționale, clasice, contemporane, precum și piese create chiar de către copii. Prin lucrul cu serii mici de participanți, se oferă atenție fiecăruia și se încurajează lucrul în echipe pentru toate etapele realizării teatrului: de la identificarea și dezvoltarea unei idei, pregătirea narațiunii, producție. La final, participanților li se oferă șansa de a-și vedea creația într-o experiență teatrală, în fața publicului din comunitate.

Atelier de film documentar „Sammy Lerner”, moderat de Ana Maria Moldovan, actriță la Teatrul Odeon și trainer actorie la Academia ,,Studiourile Buftea”.

În cadrul atelierului de film documentar, elevi și tineri cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, vor fi  inițiați  în arta filmului documentar. Pe parcursul lui se va discuta și dezbate principiile unui film de acest gen și modurile în care poate să fie realizat. Pe lângă asta, se vor prezenta și discuta principiile și regulile de montaj care trebuie respectate atunci când se lucrează la un astfel de film. Participanții vor rămâne cu aptitudini noi în a decodifica ca privitor filmul documentar și vor cunoaște bazele montajului de film pentru a putea începe și ei realizarea unor scurte filmulețe.

Totodată, în cadrul atelierului Atelierului de film documentar „Sammy Lerner” va fi prezentată personalitatea compozitorului Sammy Lerner, compozitor de origine română de teatru și film muzical american și britanic, născut în orașul Săveni, la data de 28 ianuarie 1903.

Odată cu dezvoltarea filmului sonor, Lerner a început să scrie melodii pentru imagini în mișcare, inclusiv câteva utilizate în desene animate ale Paramount Pictures, produse de Fleischer Studios. Două dintre acestea au inclus melodii semnate pentru cele mai de succes vedete de desene animate ale lui Max Fleischer: Betty Boop („Don't Take My Boo-Oop-a-Doop Away”, scrisă alături Sammy Timberg) și Popeye Marinarul („I'm Popeye the Sailor Man”).

După prezentarea personalității lui Sammy Lerner va urma discuții despre genul de film documentar biografic și ce principii trebuie respectate în cadrul realizării lui. Participanții la atelier vor primi exerciții pentru a construi din idei un posibil film documentar biografic despre Sammy Lerner.

La final se va discuta aceste idei și fezabilitatea lor, fiecare primind un feedback în cazul în care ar dori să realizeze acest proiect.

Participanții vor învăța în cadrul acestui atelier despre Sammy Lerner, filmul documentar biografic și vor primi sfaturi pentru posibila realizarea a unui film despre acest compozitor.

Spectacolul de teatru „Contele de Monte Cristo”, realizat după scenariul lui Owin Rose aduce în prim plan povestea lui Edmond Dantes, în regia d-nei Prof.univ.dr. Daniela Vitcu, Universitatea ,,Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte - Departamentul de Teatru, Muzică și Artele Spectacolului.

Drumul aventurier centrat pe speranță, dreptate, răzbunare, milă și iertare creează conflictul interior ce îl determină pe Edmond să se răzbune pe cei vinovați de nedreptatea cauzată asupra lui. Într-o lume în care puterea predomină, setea de răzbunare îl transformă într-un personaj fascinant, complex și cu o forță interioară demnă de apreciat. Lupta interioară accentuează dorința de a ieși din durere ca să-și găsească mulțumirea. Prin ingeniozitatea Contelui, prin ambiția și consecvența cu care acesta urmărește să-și îndeplinească planul de răzbunare, lasă în urmă sufletul inocent și nevinovat.

Aflat în libertate, total schimbat, de la înfățișare până la gândire, și cu dorința răzbunării în suflet, prin această aventură plină de suspans și emoții, triumful binelui se revarsă intransigent asupra răului.

Corul (personaj colectiv) ia parte la acțiune, însuflețind povestea, oferind culoare, energie, ritm și jovialitate. Prezența corului înfrumusețează spectacolul, fiind întreținut de transformările ce fac loc aparițiilor celorlalte personaje.

„Dacă veți compara durerile vieții reale cu bucuriile vieții închipuite, n-aveți să mai doriți să trăiți niciodată și veți dori să visați veșnic.” (Alexandre Dumas)

Distribuție: Spectacolul de teatru „Contele de Monte Cristo”

Personaje: DANTES- Lucian Prasti, FARIA- Roberto Savu, DL. MORREL/ VILLEFORT- Romulus Samfiroiu, DANGLARS- Octavian Mateiciuc, DL. DANTES/ NOIRTIER- Ionuț Dulgheriu, FERNAND/ CĂPITAN- Edoard Petre, MERCEDES- Alexandra Babă, ALBERTA- Ingryd Segher, DIRECTOR/ MARIANNE- Sorina Toma, JACOPO- Gabriel Roșu, TEMNICER- Daniela Cojan, HAYDEE- Georgiana Oancea.

Corul: Alexandra Babă, Daniela Cojan, Ionuț Dulgheriu, Daniel Gheorghe, Octavian Mateiciuc, Georgiana Oancea, Edoard Petre, Gabriel Roșu, Romulus Samfiroiu, Ingryd Segher, Denisa Todireanu, Sorina Toma, Alexandra Turcin

Coregrafia: Stela Cocârlea;

Sound & Light design: Eduard Lupu;

Graphic design: Edoard Petre

Regia: Prof.univ.dr. Daniela Vitcu, Universitatea ,,Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte - Departamentul de Teatru, Muzică și Artele Spectacolului.

Ziua a III-a

Atelier de teatru-dans ,,Edu Dance – excelență în coregrafie”, după metoda de pregătire în dansul clasic și contemporan a maestrului coregraf Călin Hanțiu.

În prezentarea tehnici de realizare a unor producții specifice acestui domeniu, se ține cont că înainte de asocierea mișcării coregrafice cu teatrul, există relația dintre dans și muzică care determină procesul creativ și evidențiează simbolic și figurativ relația dintre text-muzică-dans.

Beneficiarii acestei activități vor fi 20 de elevi cu vârste între 6 și 19 ani, cărora li se vor prezenta tehnici de realizare a unor producții ce au ca specific domeniul teatru-dans. Activitatea urmărește ca, prin o abordare non-formală, să dezvolte deprinderi și abilități artistice, care să îi ajute pe copii și tineri în dezvoltarea personală.

„Teatrul de dans nu este teatru de dans sau dans interpretat. Este dans pentru că muzical, în sensul că o liniaritate și o gestionare a timpului și tăcerile care îl compun constituie muzică audibilă sau vizibilă. Este teatru deoarece permite fie personajelor să existe și să se exprime, fie situații „dramatice” să se desfășoare pe platou, sau pur și simplu spațiului scenic ales de artist. Interpretul este apoi actor și dansator în același timp, fără a fi legat de un stil coregrafic specific sau de o reprezentație teatrală specifică. Fiecare „coregraf-regizor” își va da amprenta prin crearea imaginației dorite. Acest amestec de genuri face posibilă utilizarea corpului actorului și a prezenței acestuia sau a privirii sale, de exemplu prin extinderea contextului scrierii teatrale sau coregrafice la cele două arte sau chiar mai mult.” (Martha Bremser,Cincizeci de coregrafi contemporani ,ediții Routledge ,Abingdon ,1999, pp.150-153)

„Cultura populară din nordul Moldovei – Sursă de inspirație pentru creația lui Ciprian Porumbescu”, atelier susținut de către prof. dr. Ioana Baskerville, reprezentant al Comisiei Naţionale pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural, încheiat cu un recital instrumental de vioară și pian, al elevilor, Ungureanu Elena, clasa de pian a d-nei profesor Șerpeanu Stela și Gireada Teodor, clasa de vioară a d-lui profesor Șobachi Cătălin, de la Liceul de Arta ‘Ștefan Luchian’ din Botoșani, profesor coordonator Mocanu Alexandru, director d-na prof. beatrice Cătălina Păpădie, aduc în atenția publicului cea mai cunoscuta lucrare compusă de Ciprian Porumbescu ,,Balada pentru vioară și orchestră”.

Spectacol concert: Ansamblul artistic ,,Ciprian Porumbescu”, Centrul Cultural Bucovina, județ Suceava – Recital muzical Sorin Filp și Ansamblul artistic ,,Floarea Soarelui”, Casa de Cultură Săveni, director artistic Sorin Luță și coregraf Laurențiu Cârligeanu.

Spectacol de teatru invitat – Teatrul de Revistă ,,Constantin Tănase”, momente artistice  în interpretarea actorilor, Vasile Muraru, Raul, Valentina Fătu, Daniela Tănase.

Ziua a IV-a

Ora 10.00: Spectacole de teatru pentru copii și tineret – Ansamblul artistic ,,Ciprian Porumbescu”, Centrul Cultural Bucovina, “Fata moșului și fata babei” adaptare dupa Ion Creangă și “Motanul încălțat” – adaptare după Charles Perault.

Ora 14.00: Trupa de teatru ANTRACT a Liceului Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă” Săveni, prezintă în cadrul Festivalului de artă SMS - Seri magice Săveni, spectacolul „Șarpele care râde”, adaptare după Gabriel Avram, în regia prof. Florica Nechifor și în distribuție: Andra Doboșeriu, otilia Pascal, Alesia Ascurtulesei, Narcisa Pahon, Diana Țigănașu, Raluca Marin, Narcis Palade, Gabriel Baciu, Sebastian Acojocăriței, Radu vacniuc, Robert Ciobanu.

Ora 18.30: Spectacol de teatru invitat – Ateneul Național Iași, piesa de teatru ,,Comedie cu olteni”, adaptare după Gheorghe Vlad, în regia lui Ovidiu Cuncea.

Ora 20.00: Conferința de închidere a proiectului.

(Comunicat de presă)








 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Acțiune a polițiștilor botoşăneni pentru prevenirea accidentelor rutiere, zeci de autovehicule controlate!

astăzi, 10:45

Marți, 26 noiembrie 2024, polițiștii din cadrul Poliției municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secțiilor de Poliție Rurală din Dorohoi, Mihăileni și Pomîrla, au organizat o ac...

Avertizare meteo de Cod Galben pentru județul Botoșani!

astăzi, 10:15

Administrația Națională de Meteorologie a emis un cod galben care intră în vigoare de la data de 27 noiembrie, ora 9:26 și este valabil până la, 27 noiembrie, ora 12:00.In zona ...

De ce ne mor atâția copii la țară? ”În Botoșani, un medic de familie deservește nouă localități!”

astăzi, 10:08

Rata mortalității în rândul copiilor de la sat este cu 30% mai mare decât cea înregistrată la oraș. Iar principala cauză o reprezintă lipsa cronică a medicilor de famili...