Concert de pricesne la Dorohoi. ”Am fost impresionat de mulțimea spectatorilor!” (Foto)

Dacă cercetăm istoria, constatăm că nu a existat în lume niciun popor care să nu fi avut muzică şi să nu fi practicat cântarea. Sentimentul frumosului s-a manifestat dintotdeauna prin muzică, dar şi prin celelalte arte potrivit cu locul, timpul şi specificul fiecărui popor.

În cultul creştin, cântarea bisericească a ocupat de la început un loc important, ca dispoziţie firească a omului şi ca dar deosebit pentru unii.

Biserica Ortodoxă a continuat, păstrat şi dezvoltat cântarea cu vocea în biserică şi nu a admis instrumentele.

Aşadar vocea este organul de exprimare a omului prin cuvânt, prin cântare sau alte forme de manifestare a bucuriei, mulţumiri sau dureri. Fiinţa umană participă direct, nu printr-un instrument străin la proslăvirea lui Dumnezeu.

Aşa au statornicit Sfinţii Apostoli, cum vedem în repetatele îndemnuri ale Sfântului Apostol Pavel, care se adresează credincioşilor comunităţilor întemeiate de el: „Vorbiţi între voi în psalmi şi în laude şi în cântări duhovniceşti, lăudând şi cântând Domnului” (Efes. 5,19); sau „Cântaţi în inimile voastre lui Dumnezeu, mulţumindu-i, în psalmi, în laude şi în cântări duhovniceşti” (Col. 3,16)

În practica teologică ortodoxă, în sens restrâns, chinonic, priceasna este o cântare bisericească, un imn, care acoperă temporal un anumit interval din timpul Sfintei Liturghii (în care preotul şi credincioşii iau Sfânta Împărtășanie), este cântată însă nu doar în acest moment consacrat al Sfintei Liturghii, ci și în multe alte momente, din afara slujbei bisericești capitale.

În limba română, din punct de vedere terminologic, termenul „priceasnă” vine din cuvântul slavon „ᴨpӗчйстйнα”, „prĕčĩstĩna”, care înseamnă „preacurată” și desemnează un cântec dedicat Precistei, adică Sfintei Fecioare Maria.

Alti cercetători și oameni de cultura consideră că priceasna provine din termenul slavon причастен = chinonic: cîntarea care se cîntă la Împărtăşanie. Chinonic fiind de origine greacă.

Aureola semantică a pricesnei este însă, din punctul nostru de vedere, mult mai generoasă, permițând anumite nuanțări: priceasna este acel cântec religios, de factură populară, ancorat biblic, relevant din punct de vedere religios, cu mesaj teologic evident, cu o puternică încărcătură emoțională; adeseori găsim în aceste cântări versete din Psalmi.

Cel mai lung şi mai aspru dintre cele patru posturi

Postul Paştilor este cel mai lung şi mai aspru dintre cele patru posturi de durată ale Bisericii Ortodoxe.

Întreaga perioadă a postului este văzută ca un drum, un parcurs, un urcuş spre înălţimi duhovniceşti, pentru a ne face vrednici să Îl primim, cu bucurie, pe Hristos Cel Înviat din morți.

Pe această cărare nu suntem singuri, ci îi avem alături de noi pe sfinţi - modele de urmat şi vrednici călăuzitori în arta postirii şi a pocăinţei.

Artă, în sensul deplin al cuvântului, numim și moștenirea pe care au lăsat-o în paginile Triodului autori precum Macarie Ieromonahul, Visarion Duhovnicul, Anton Pann sau Dimitrie Suceveanu.

Astfel, bătând la „Ușile pocăinței”, cele care ne vor deschide din nou intrarea în Rai, vom auzi tânguirea poporului de la „Râul Babilonului” și vom fi părtași la răstignirea şi îngroparea Mântuitorului Iisus Hristos, prin „Prohodul” din Vinerea Mare.

Seară de pricesne la Dorohoi

Duminică seara a avut loc un concert de pricesne în Sala Teatrului din Dorohoi.

Fiecare dintre partiturile cântate reprezintă o fărâmă din istoria mântuirii noastre, anticipând Învierea și constituind, totodată, un adevărat imbold în nevoinţa noastră ascetică.

”Felicitări celor care au organizat acest frumos concert. Seminarului Teologic ”Sfântul Ioan Iacob", cunoscut în istorie și ca ”Școala de la răscruci", prin Părintele Director Petru-Georgel Chichioaca, și Protopopiatul Dorohoi, coordonat de tânărul și entuziastul Părinte Protopop Ionuț - Ștefan Apetrei”, a transmis preotul Teodor Ciurariu.

Felicitări deopotrivă au primit toți participanții, ansambluri corale, grupuri folclorice și soliști care au concertat.

”Am fost impresionat de mulțimea spectatorilor care au umplut până la refuz această Sală a Teatrului din Dorohoi, sală ce a fost construită la inițiativa marelui folclorist etnograf, etnolog, preot Dumitru Furtună, atât de repede uitat și puțin cunoscut de unii dintre noi. Semn că este încă ”foame și sete" de cultură și de cult... Semne bune și de bun augur observăm în viata culturală a urbei noastre multiseculare”, a completat preotul Teodor Ciurariu.








 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Valeriu Iftime: „Mă bucur că am reușit să contribui la sprijinirea unei familii pentru care orice ajutor face diferența”! (Video)

astăzi, 13:14

„Tot ce le-a mai rămas este o comunitate unită, care nu vrea să rămână indiferentă la durerea lor și face tot posibilul să dea o mână de ajutor. Tot ceea ce vedeți &icir...

Sindicatul Solidaritatea Sanitară Botoșani, nemulțumit de sporul pentru activitatea desfășurată în zilele libere și sărbători legale!

astăzi, 11:52

Prin acțiunile desfășurate în acea perioadă s-a reușit eliminarea unei serii de pierderi. De partea pozitivă poate fi reținut faptul că angajații din sănătate au în continuar...

Gruparea de Jandarmi Mobilă "Alexandru cel Bun" Bacău va asigura ordinea publică la meciul de fotbal dintre F.C. Botoșani și CFR Cluj!

astăzi, 10:00

Gruparea de Jandarmi Mobilă "Alexandru cel Bun" Bacău și Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani vor constitui un dispozitiv integrat de ordine și siguranță publică împreu...