Primul "dascăl" i-a fost propriul tată, un ţăran autodidact care îi imprimă pasiunea pentru studiu ÅŸi rigurozitatea pentru calcul. La CristeÅŸti, cel care îl apleacă spre matematici este profesorul Stelea, pentru ca apoi, la liceu, să întâlnească un om care avea să îi pecetluiască destinul: prof. Rebeca Talpalaru (Segal).
După absolvirea facultăţii, în 1968, este repartizat la Åžcoala Generală din Stăuceni. În 1976 susÅ£ine concurs ÅŸi ocupă catedra de matematică de la Åžcoala 4 BotoÅŸani, apoi la Åžcoala 9 din Tulbureni. După 1980 este transferat la Åžcoala 7 BotoÅŸani, unde va activa până în anul 2008.
Obţine, prin elevii pe care i-a pregătit, peste 1000 de premii şi menţiuni la concursurile de matematică judeţene, naţionale sau internaţionale. La etapele naționale ale Olimpiadelor de Matematică a cucerit, prin elevii pregătiţi an de an, 15 premii I, 19 premii II, 11 premii III, 29 de mențiuni și 16 premii speciale.
Pentru activitatea sa didactică È™i pentru performanÈ›ele obÈ›inute cu elevii, profesorul Artur Bălăucă a fost distins cu Ordinul naÈ›ional Serviciul Credincios în grad de Cavaler, acordat de PreÈ™edintele României (2000); Diploma Gheorghe Lazăr, clasa I (2005); Diploma de excelență pentru învățământ preuniversitar oferită de S.S.M.R. (2009); Diploma È™i trofeul de excelență oferite de Filiala BotoÈ™ani a S.S.M.R. (2012), dar ÅŸi cu titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului BotoÅŸani.
A îndeplinit funcÈ›ia de preÈ™edinte al Filialei BotoÈ™ani a Societății de ȘtiinÈ›e Matematice din România în perioada 1997-2010. A organizat 13 ediÈ›ii ale Concursului InterjudeÈ›ean de Matematică "Dimitrie Pompeiu".
Despre prof. Artur Bălăucă, ilustrul matematician Dan Brânzei scria: "Socotim că primul autor, Artur, este exemplu frapant de brad care rămâne verde, indiferent de vremuri. Un ÅŸcolar român care nu a auzit de el credem că: ori este un mare muzician în devenire, ori este surd complet. Este greu să nu fi aflat de numeroÅŸii matematicieni olimpici izvorâÅ£i din ÅŸcoala botoÅŸeneană la care slujeÅŸte sau de cititorii cărÅ£ilor sale, care se coc în seturi complete spre toamnele fiecărui an". (Din prefaÈ›a cărÈ›ii: Artur Bălăucă, Alexandru Negrescu È™i col., Matematică. Teme pentru activități opÈ›ionale, Editura Taida, IaÈ™i, 2005).
"Am tratat diferenÅ£iat elevii încă din prima zi de activitate la catedră, elevii performeri erau scoÅŸi din lecÅ£ie (ei rezolvau problemele fără a fi solicitaÅ£i la ore, fiind pregătiÅ£i în timpul meu liber). (...) Tratarea diferenÅ£iată a elevilor în timpul lecÅ£iilor solicită mult efort, pricepere ÅŸi pregătire profesională. Metodă recomandată în diverse perioade, dar care niciodată nu a fost tratată cu profesionalism, în primul rând de către pedagogi ÅŸi psihologi. Lucrând diferenÅ£iat, cu multă dăruire, am reuÅŸit de fiecare dată să creez o emulaÅ£ie în clasele de elevi. Am fost foarte exigent faţă de mine, în primul rând, prin sutele de ore de concediu neefectuate, activităţile suplimentare cu elevii nefiind plătite ÅŸi desfăşurate, de obicei, în weekend", mărturiseÅŸte prof. Artur Bălăucă.

(Artur Bălăucă, Al.D.Funduianu, Ioan Ciobănaşu. Foto: Laurenţiu Macovei)
La ceas aniversar, redăm fragmente dintr-o convorbire cu profesorul Artur Bălăucă, purtată cu eleganţă ÅŸi rafinament de un alt profesor de matematici, Al.D. Funduianu, consemnare preluată din volumul "Prin ÅŸi printre SIMBOLURI", de Al.D. Funduianu, publicat în anul 2014 la Editura Taida, IaÅŸi:
Prof. Al.D.Funduianu: Vreme de patru decenii, aÅ£i pregătit – la nivel de excelenţă! – pentru concursuri ÅŸi olimpiade peste 1200 de elevi, care au dobândit – aÅŸa cum spuneaÅ£i ÅŸi cum bine se ÅŸtie – mai mult de 1000 de premii, inclusiv internationale. Probabil, acesta va fi fost ÅŸi "motivul" ca, într-o recentă postare pe o reÅ£ea de socializare, să apară fotografia dvs. însoÅ£ită de cuvintele: "Artur Bălăucă, cel mai mare matematician contemporan". AÅ£i văzut? Cum comentaÅ£i?…
Prof. Artur Bălăucă: Într-adevăr, numărul premiilor obÅ£inute este mare. Dar toate aceste performanÅ£e n-au picat de undeva, din Univers, ele au fost rezultatul unor sacrificii. Pe lângă o pregătire profesională continuă, a trebuit uneori să renunÅ£ la multe plăceri ale vieÅ£ii. Ele s-au datorat în mare măsură existenÅ£ei unei atmosfere corespunzătoare în familie, înÅ£elegere deplină din partea soÅ£iei, care – din păcate – nu mai este în această lume, dar poate în acest moment, din "lumea umbrelor", ne urmăreÅŸte ÅŸi se bucură. Să vă dau un exemplu: de nenumărate ori, pe la orele 21, fiind încă în ÅŸcoală cu elevii, mă suna îngrijorată ÅŸi repeta aceeaÅŸi întrebare. – "Ai păţit ceva?". De nenumărate ori, sâmbăta sau duminica, eram încuiat / uitat în ÅŸcoală, astfel încât trebuia să escaladez, împreună cu elevii, un gard de trei metri pentru a pleca acasă.
Åži acum, răspunsul la întrebare. Postarea de pe reÅ£eaua de socializare este total exagerată. Profesiile de matematician ÅŸi cea de profesor sunt aproape disjuncte. PoÅ£i fi un excelent profesor de matematică fără a fi matematician. Matematicianul lucrează, de regulă, într-un domeniu de cercetare, iar profesorul… la catedră!
– Este de necontestat prestigiul/notorietatea obÅ£inută de dvs. ÅŸi prin calitatea de colaborator al Gazetei Matematice. Când aÅ£i "descoperit" ÅŸi care este rolul Gazetei în formarea ÅŸi întreÅ£inerea gustului pentru performanţă al elevilor? Cum apreciaÅ£i initiativa prof. univ. dr. Radu Gologan, preÅŸedintele SSMR, de a relua apariÅ£ia "Suplementului de exerciÅ£ii ÅŸi probleme al Gazetei Matematice"?
– La începutul activităţii mele didactice nu existau zecile de culegeri, ca în prezent, astfel încât cu uÅŸurinţă te poÅ£i "pierde" printre ele. Baza pregătirii suplimentare era Gazeta Matematică, revistă care se difuza pe la toate chioÅŸcurile de ziare. Am publicat, în Gazeta Matematică, peste 60 de probleme ÅŸi 5 note matematice. Atât eu, cât ÅŸi elevii aÅŸteptam Gazeta Matematică, precum "pâinea caldă".
Domnul prof. univ. dr. Radu Gologan, responsabilul publicaţiilor S.S.M.R., a modernizat Gazeta Matematică, iar printre multe alte modificări benefice a reluat şi apariţia "Suplimentului..", care se adresează unui segment foarte larg de cititori, de la clasa I la clasa a XII-a.
– AveÅ£i ÅŸi o activitate editorială impresionantă, cuprinzând zeci de titluri de carte. Vă mai amintiÅ£i cum a fost începutul?…
– Am editat un număr însemnat de auxiliare didactice la diverse clase, apreciate de diferite categorii de elevi, de profesori ÅŸi părinÅ£i, începând de la elevii care întâmpină dificultăţi în înÅ£elegerea matematicii, până la cei capabili de performanţă. Începutul datează din anul 1986. Pentru a pregăti elevii dotaÅ£i îmi trebuiau ÅŸi materiale didactice adecvate. Atunci, am realizat o culegere, cuprinzând cele mai semnificative probleme din Gazeta Matematică (la acea vreme nu exista nicio culegere cu probleme pentru concursurile ÅŸcolare). Tirajul a fost de 1 (un) exemplar, scris de mână ÅŸi legat la tipografie! Apoi, în anul 1988, am avut ÅŸansa să-l cunosc mai bine pe domnul prof. univ. dr. Dan Brânzei ÅŸi, cu sprijinul dumnealui, am realizat o culegere mai amplă, într-un tiraj de 1000 de exemplare (tiraj mare, dar care s-a vândut ca pâinea caldă!). În anul 1991, am realizat, împreună cu regretatul profesor Ioan Å¢icalo, o culegere de probleme, în două volume, care se adresau copiilor capabili de performanţă, într-un tiraj de 20.000 de exemplare ÅŸi care, din nou, s-au vândut foarte bine. Am trecut, însă, prin multe peripeÅ£ii cu tipărirea celor două cărÅ£i, aÅŸa că a trebuit să ne "odihnim" doi ani, după care am publicat zeci de cărÅ£i noi, unele revizuite ÅŸi adăugite, adresate atât performerilor cât ÅŸi copiilor care parcurg numai programa ÅŸcolară. Apreciez că peste un milion de elevi, din ÅŸcolile româneÅŸti ÅŸi din străinătate, au utilizat auxiliarele la care am fost ÅŸi încă mai sunt autor ÅŸi coordonator. Am reuÅŸit să atrag în jurul meu un număr însemnat de dascăli, elevi ÅŸi studenÅ£i, ca autori ÅŸi colaboratori, majoritatea rămânându-mi prieteni foarte apropiaÅ£i. O enumerare a acestora ar fi imposibilă, fără a omite pe cineva. Mai recent, fiind pus în situaÅ£ia de a lucra cu nepotul meu, Victor, am sesizat că aÅŸ putea scrie cărÅ£i ÅŸi pentru copiii mici, respectând particularităţile de vârstă ÅŸi individuale ale utilizatorilor. ReacÅ£ia acestora fiind favorabilă, am cuprins în preocupările mele ÅŸi întregul segment al ciclului primar.
– Plecând de la acestea, marele dvs. prieten, regretatul prof. univ. dr. Dan Brânzei scria: "Un ÅŸcolar român care nu a auzit de el (de Artur Bălăucă, n. m.) credem că ori este un mare muzicianîn devenire, ori este complet surd". Cuvinte care se cuvin a fi săpate înpiatră! AveÅ£i vreun comentariu?…
– Sunt, desigur, afirmaÅ£ii care mă onorează! Dar, oameni fiind, întreb ÅŸi eu: ce om ar putea râmâne insensibil la asemenea aprecieri?…
– AÅŸa e! VorbiÅ£i-ne, atunci, despre una dintre cele mai frumoase, strânse ÅŸi sincere prietenii dintre doi oameni, cu preocupări similare: Artur Bălăucă – Dan Brânzei…
– Consider că una dintre marile ÅŸanse ale vieÅ£ii mele a fost aceea de a mă împrieteni cu regretatul profesor universitar dr. Dan Brânzei, pe care, la cea de a 70-a aniversare, l-am numit "cel mai iubit matematician român". A fost un profesor "nepereche", îi simt în orice moment lipsa (ÅŸi cred că nu doar eu)! Am participat, împreună cu dumnealui, la zeci de concursuri, la majoritatea dintre ele am împărÅ£it aceeaÅŸi cameră, am fost extrem de apropiaÅ£i. Domnul Brânzei a fost considerat cel mai apropiat profesor român de învăţământul preuniversitar, fiind iubit deopotrivă de dascăli, elevi, părinÅ£i etc. Pe lângă cărÅ£i de geometrie superioară ÅŸi elementară, apreciate inclusiv pe plan mondial, domnul profesor a fost autor sau coordonator la numeroase culegeri de matematică. Am beneficiat de preÅ£uirea domnului profesor, bucurându-mă de alegerea mea în colectivul de referenÅ£i ÅŸtiinÅ£ifici la cartea sa "Competenţă ÅŸi performanţă în geometrie", volumul II, apărută în 1992, alături de marele matematician, domnul academician Radu Miron.
În anul 1993, domnul profesor Dan Brînzei m-a acceptat, împreună cu domnul profesor Ioan Å¢icalo, să scriem două culegeri de geometrie "Probleme semnificative din manualele de clasa a VI-a ÅŸi a VIII-a". DispariÅ£ia prematură a domnului profesor a lăsat în lumea matematicii, ÅŸi nu numai, un gol incomensurabil.
– Poate părea cu totul nepotrivită, dar nu am cum să evit ÅŸi această ultimă întrebare/constatare. După o viaţă de rodnicăşi intensă muncă pe tărâmul matematicilor, s-ar cuveni să mai "reduceÅ£i turaÅ£ia", să văşi odihniÅ£i, să vă dedicaÅ£i "hobby-urilor" pentru care până acum nu aÅ£i avut suficient timp, să vă plimbaÅ£i nepoÅ£ii etc. Dar,…nimic din toate acestea! Dumneavoastră sunteÅ£i acelaÅŸi/neschimbat, mereu activ, în centrul acÅ£iunilor, extrem de implicat. Spre marea noastră satisfacÅ£ie, misi(une)a dumneavoastră de maestru călăuzitor într-ale matematicilor merge mai departe ÅŸi pare a nu se încheie prea curând! De aceea, vă întreb: – Ce proiecte prioritare mai aveÅ£i, domnule profesor?…
– AÅŸ începe cu un sfat pe care îl dau celor care se despart de programul, oarecum repetitiv, impus de activitatea la catedră. Am întâlnit multe persoane care se plâng că se plictisesc, nu au ce face ÅŸi, mai mult, majoritatea declară că au diverse afecÅ£iuni, reale sau închipuite. UrmaÅ£i sau urmăriÅ£i, măcar, exemplul meu! Diversitatea actuală de preocupări: editoriale, pregătire cu elevii, participare la concursuri, simpozioane, prezentări de carte, tabere de pregătire, grădinărit etc. mă fac să uit că, totuÅŸi, am ÅŸi statut de pensionar (îmi amintesc doar când ajung, uneori, la doctor pentru a face câte o revizie tehnică ÅŸi mi se solicită cuponul de pensie). După încheierea activităţii oficiale la catedră, am continuat să Å£in lecÅ£ii la Centrul de Excelenţă din IaÅŸi, sunt invitat anual la Concursurile interjudeÅ£ene de matematică de la: BotoÅŸani, BistriÅ£a, Vatra Dornei, FocÅŸani, ComăneÅŸti, Brăila, IaÅŸi, Baia Mare, ConstanÅ£a. La majoritatea acestor concursuri sunt solicitat să propun probleme, la unele chiar subiecte integrale. Particip la pregătirea elevilor în taberele de matematică de la Vatra Dornei ÅŸi Câmpulung Muscel. Sunt invitat să Å£in lecÅ£ii ÅŸi să propun subiecte la Concursurile anuale ale Gazetei Matematice ÅŸi "Viitori olimpici". Am proiecte de cărÅ£i, sper să le rezolv în mare parte. Am doi nepoÅ£i minunaÅ£i, cărora încerc să le ofer o parte din timp. Ajutându-l la efectuarea temelor pe Victor, procedeele pe care trebuie să le utilizez mi-au trezit interesul pentru a lucra la auxiliare specifice ciclului primar, în colaborare cu câÅ£iva învăţători de excepÅ£ie, din BotoÅŸani ÅŸi din IaÅŸi. Am încercat să schimb optica predării matematicii, începând – mai nou – cu clasa pregătitoare. Matematica, considerată de unii de nepătruns, poate deveni o disciplină prietenoasă, dacă este prezentată într-o formă plăcută ÅŸi atractivă. Trebuie respectată până la un punct rigoarea ÅŸtiinÅ£ifică, dar în acelaÅŸi timp trebuie ancorată în cotidian. Sunt vizitat de copii care doresc să facă performanţă, nu numai din IaÅŸi, unde locuiesc acum, dar ÅŸi din BotoÅŸani ÅŸi Suceava, chiar ÅŸi din BucureÅŸti. Astfel pot să-mi permit să mai fac ÅŸi eu câte o escapadă la Londra, VeneÅ£ia, Varna sau Antalia. Recent, am fost solicitat să coordonez activitatea unui centru privat de performanţă în matematică, la IaÅŸi. Având condiÅ£ii, acum reuÅŸesc să îmbin mai bine utilul cu plăcutul. Când obosesc lucrând la birou, mă recreez făcând puÅ£in grădinărit, anul trecut roÅŸiile au atins 3 metri înălÅ£ime! Acestea sunt o parte din preocupările mele. Par a fi multe ÅŸi diversificate, însă am un mare avantaj: nu depind de un program fix ÅŸi obligatoriu, pot face modificări în program după cum doresc. În concluzie, cei care vă retrageÅ£i de la catedră (nu folosesc cuvântul pensionare) nu vă lăsaÅ£i copleÅŸiÅ£i de lipsa de preocupări. CăutaÅ£i să desfăşuraÅ£i o gamă cât mai largă de activităţi plăcute, care vă pot apăra – cu siguranţă – de bolile plictiselii ÅŸi sedentarismului! ConsideraÅ£i activităţile desfăşurate ca pe o eficientă terapie de vindecare ÅŸi mai cu seamă de ocolire a problemelor vârstei.
