Compania C&A, unul dintre cei mai puternici retaileri de modă din lume, s-a reorientat tot mai mult către Asia, până când pandemia a demonstrat cât de fragile sunt lanţurile de aprovizionare Acum, lucrurile se schimbă, dar în ce măsură poate beneficia România?
Grupul de modă C&A, prezent cu peste 1.300 de magazine în 17 ţări din lume, mai lucrează în România doar cu cinci fabrici partenere care realizează îmbrăcăminte pentru brandul olandez. Numărul a scăzut constant, de la circa 40 în 2016, la 20 de unităţi de producţie în 2019, la opt în 2020 şi doar 5 în 2024.
Potrivit Ziarul Financiar, pe site-ul unde apar furnizorii companiei figurează în total şase fabrici, însă una dintre ele, Romaniţa din Caracal, Olt, s-a închis la finalul anului trecut, potrivit informaţiilor apărute în presă. Aceasta era unul dintre cei mai cunoscuţi actori din segmentul său, lucrând de-a lungul anilor cu cele mai mari branduri internaţionale de modă mass-market.
Dintre cele cinci fabrici din România, cea mai mare este în Botoșani. Este vorba despre Carreman România, cu afaceri de 156 mil. lei şi 300 de salariaţi în 2022. Celelalte patru fabrici sunt: Speidel România din Vrancea (15 mil. lei şi 182 de salariaţi), Nistex din Olt (5 mil. lei şi 42 de angajaţi), Romstil din Dolj (6 mil. lei şi 55 de oameni) şi Marand Manf din Argeş (3 mil. lei şi 57 de persoane). Este vorba astfel atât de fabrici mari, cât şi de unităţi de mici dimensiuni, care sunt cu atât mai dependente de comenzile unui mare retailer.