Pe de o parte se repară, iar de cealaltă parte se strică. Din cauza faptului că şoferii efectiv nu mai pot circula pe drumul Botoşani-Târgu Frumos, aflat în plină reabilitare, traficul s-a mutat pe drumuri judeţene proaspăt reabilitate care nu fac faţă şi deja au început să se strice.
Drumul Naţional Botoşani-Târgu Frumos, cel care leagă Botoşaniul de Iaşi dar şi de restul ţării, este una dintre cele mai proaste artere rutiere din România. A durat mai bine de două decenii şi promisiuni deşarte la fiecare campanie electorală, până când acest tronson de aproximativ 71 de kilometri să intre în reabilitare.
În momentul de faţă este refăcut în totalitate, însă coşmarul şoferilor este departe de a se fi încheiat. Modul cum se desfăşoară lucrările au stârnit atât revolta şoferilor care sunt nevoiţi să tranziteze zilnic drumul dar şi nemulţumirea şefilor de la Consiliul Judeţean.
Pe anumite porţiuni, asfaltul a fost decapat în totalitate, iar circulaţia are loc doar pe criblură, pietriş şi zone denivelate, cu pământ. Din această cauză, mare parte a şoferilor aleg să circule pe drumuri judeţene adiacente, asfaltate recent. Aceste drumuri, pentru a căror modernizare s-a cheltuit sume considerabile, nu au fost proiectate pentru un asemenea trafic şi nu rezistă, apărând deja probleme, scrie Adevărul.
Cu alte cuvinte, reabilitarea drumul Botoşani-Târgu Frumos, a ajuns, indirect, să ducă la deteriorarea drumului judeţene abia refăcute.
„Nu există zi fără pene, fără roţi distruse”
Reabilitarea drumului naţional Botoşani-Târgu Frumos costă în jur de 50 de milioane de euro şi presupune modernizarea drumului, reabilitare sau construcţie de poduri, peste 100 de podeţe şi 36 de intersecţii. Drumul ar trebui finalizat în doi ani. Vestea bună pentru şoferi, mai ales, este că se lucrează. Drumul a rămas însă un coşmar pentru cei care sunt nevoiţi să-l tranziteze, fie că sunt navetişti, fie că au afaceri care trebuie aprovizionate.
Şoferii sunt nemulţumiţi că pe tronsoane de drum precum cel de la Copălău la Flămânzi, muncitorii au înlăturat asfaltul pe toată lăţimea străzii, lăsând un strat de pietriş şi pământ, fără nici măcar o bandă de mers asfaltată pe unde să poată circula fără să-şi distrugă maşinile.
„Este ceva de neimaginat. Putem înţelege că se lucrează, suntem fericiţi că se lucrează, dar nimeni nu se gândeşte parcă la oameni. Noi mergem pe pietrişul ăsta, sunt zone cumplite. Nu există zi fără ca măcar doi-trei colegi să nu rămână în pană cu maşina”, a explicat un profesor navetist.
„Eu m-am trezit cu jantele îndoite. Am dat peste nişte bolovani. Nu ai pe unde trece. O bandă măcar, aşa cum era, dar nu ajungeai să dai sute de lei. Pe unde să trec ? Că eu am treabă la Flămânzi, să zbor? Nu-mi permit jante zi de zi”, spune revoltat un alt şofer, pentru Adevărul.
„Am prevăzut deja un plan de reparaţii”
Dacă cei care lucrează în comunele situate între Botoşani şi Frumuşica nu au efectiv ce face şi îşi distrug maşinile pe drum, cei care au treabă în municipiul Iaşi sau în localităţile de după Târgu Frumos, aleg o cale alternativă prin comunele Vorona, Tudora şi mai apoi prin Paşcani.
Efectiv tot traficul Botoşani-Iaşi s-a mutat pe drumurile judeţene de la Cristeşti, Vorona şi Tudora, drumuri abia reabilitate cu sume considerabile. Evident, aceste drumuri care deservesc doar comunele din zonă, nu au fost proiectate pentru un asemenea trafic. Mai precis, drumul este acum străbătut de autocare, TIR-uri cu marfă, autoturisme. Ţăranii din Cristeşti sau satele Voronei spun că nu au văzut în viaţa lor atâtea maşini.
„Eu mă bucuram că noi avem linişte pe aici. Mai ales sâmbăta, duminica. Acuma parcă stăm la Bucureşti. Aglomeraţie mare de tot, maşini după maşini, TIR-uri, ce vrei”, spune un sătean din Vorona.
Şefii de la Consiliul Judeţean sunt nemulţumiţi şi îngrijoraţi în acelaşi timp. Şi asta fiindcă în timp ce drumul naţional se repară, drumurile judeţene se strică. Deja au apărut urme de uzură, gropi, porţiuni peticite.
„Am prevăzut deja un plan de reparaţii a drumurilor judeţene din aceea zonă. Este tot ceea ce putem face, să le menţinem în stare bună. Nu putem interzice traficul”, spune Dorin Birta, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Botoşani.
În schimb, vor să intensifice controalele pentru respectarea tonajului pe aceste drumuri.
„Tonajul este cel mai mare duşman al acestor drumuri. Trebuie respectat neapărat tonajul”, adaugă reprezentantul Consiliului Judeţean.