Începe prăpădul noilor impozite pe clădiri. Se anunță majorări de 100% pentru anumite construcții!

Potrivit Ministerului Dezvoltării, în acest fel se dorește descurajarea construcțiilor ilegale și creșterea veniturilor la bugetul local, penalizând astfel aceste activități.

Guvernul condus de Ilie Bolojan va modifica modul de calcul al impozitelor pe proprietate. În acest sens, joi, 7 august 2025, un proiect de act normativ a fost publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării. Acest proiect, care face parte din al doilea pachet de măsuri fiscale ce vizează reducerea deficitului bugetar, prevede o majorare de 100% a impozitului pe o perioadă de 5 ani pentru anumite clădiri. Totodată, proprietarii vor avea mai multe obligații, care în cazul nerespectării vor atrage sancțiuni aspre.

 

Pachetul doi de măsuri fiscale pregătit de Guvernul Bolojan pentru reducerea deficitului bugetar include un proiect de act normativ ce vizează modificarea modului de calcul al impozitului pe clădiri. În acest sens, proiectul a fost deja publicat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării, scrie Bugetul.ro.

Impozite majorate cu 100% pentru anumite clădiri

Proiectul prevede o majorare de 100% a impozitului, pentru o perioadă de 5 ani, pentru  construcțiile ilegale. În plus, proprietarii vor avea obligația să declare toate clădirile, inclusiv cele construite fără autorizație sau cu nerespectarea acesteia, pentru stabilirea impozitului. În cazul nerespectării acestei reguli, se vor aplica majorări succesive ale impozitului cu 30% pentru fiecare perioadă de întârziere de 6 luni.

Potrivit Ministerului Dezvoltării, în acest fel se dorește descurajarea construcțiilor ilegale și creșterea veniturilor la bugetul local, penalizând astfel aceste activități.

„Măsurile introduse prin prezenta lege privesc mecanisme de creștere a încasării sumelor datorate bugetelor locale. Acestea au în vedere principiul echității și al proporționalității, astfel încât conformarea privind achitarea obligațiilor față de stat să fie aplicabilă tuturor persoanelor și nu doar celor care se conformează în mod voluntar prevederilor legale. Statul creează astfel pârghii pentru evitarea eludării prevederilor legale”, se arată în expunerea de motive a actului normativ.

Cum se va calcula impozitul pe proprietate

În cazul clădirilor construite legal, adică cele care au autorizație de construire, valoarea de impozitare se va calcula pe baza informațiilor specifice din documentele oficiale, precum anexa din cererea pentru emiterea autorizației și proiectul anexat acesteia.

„Practic, se asigură că impozitul se stabilește în funcție de date concrete și oficiale, pentru a evita interpretări sau estimări neclare”, se mai precizează în nota de fundamentare.

Pentru construcțiile realizate fără autorizație de construire până pe 1 august 2001, impozitul va fi calculat în funcție de suprafața clădirii ridicate.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

După Iftime și Bolojan, a venit rândul lui Rareș Bogdan să fie audiat ca martor la DNA Iași!

astăzi, 08:34

Europarlamentarul PNL Rareș Bogdan a fost citat la Direcția Națională Anticorupție (DNA) Iași, în dosarul ce îl vizează pe omul de afaceri vasluian Fănel Bogos. Politicianul a f...

Pelerini la Iași - Mărturia unei tinere din Botoșani: ”Am rămas uimiți de câți oameni sunt aici!” / ”Când ajungi în fața raclei, uiți de oboseală!”

astăzi, 07:49

Pelerinajul de la Iași a început oficial joi, 8 octombrie 2026. Încă din prima zi, mii de credincioși au ajuns la Catedrala Mitropolitană pentru a se închina la moaștele Sfintei...

Arhitecţii din Suceava și Botoșani marchează astăzi 25 de ani de la înfiinţarea organizaţiei profesionale!

astăzi, 07:35

Filiala Teritorială Nord-Est a Ordinului Arhitecţilor din România organizează vineri, 9 octombrie, la Suceava, evenimentul „OAR25+ | Convergenţe. Profesie, societate şi viitor comun&r...