În țara lui Papură-Vodă, unde aleșii fac ce le taie capul. Bine ați venit în Consiliul Local al municipiului Botoșani

În cadrul ședinței de luni a Consiliului Local al municipiului Botoșani, s-a votat și s-a aprobat un proiect care, potrivit normelor în vigoare, nu avea ce căuta pe ordinea de zi. Mai exact, este vorba despre cunoscutul amendament inițiat de către viceprimarul social-democrat Cosmin Andrei, privind ungerea pe post de director general, o invenție ad-hoc, a lui Aurel Chiriac, la cârma Direcției de Servicii Publice, Sport și Agrement (DSPSA), subordonată Primăriei.

Similar cazului încredințării directe către Urban Serv a serviciilor de salubrizare și deszăpezire ale municipiului Botoșani, o hotărâre anulată de Prefectură, fiind nelegitimă, și în situația de față s-a produs o transcendere a legilor. Numai că aici este vorba nu despre o normă nerespectată sau interpretată eronat, ci despre un întreg lanț de legi ignorate, pentru ca un „adversar” politic al consilierilor PSD să fie retrogradat, iar un „apropiat” să ajungă, peste noapte, șef general. Iar dacă funcția de director general al DSPSA nu exista, s-a inventat una, într-o manieră care dă peste cap nu doar organigrama instituției, ci chiar logica și Codul Administrativ.

Ce dispune hotărârea

Până acum, Direcția de Servicii Publice avea un director. Unic. Acesta era Eugen Țurcanu, membru al taberei liberale din Consiliul Local.

De la această hotărâre, votată favorabil de cei 12 social-democrați care dețin majoritatea plenului, DSPSA ar urma să aibă trei directori. Unul, general, cu numirea interimară a lui Aurel Chiriac. Doi, de adjuncți: unul în persoana lui Țurcanu, care ar urma să preia Baza Sportivă și spațiile verzi, iar celălalt unui anume câștigător de concurs, care ar urma să preia Cornișa. Practic, prin această restructurare, nu se urmărește doar retrogradarea lui Țurcanu, ci excluderea sa din proiectul în care s-a implicat cel mai mult: Parcul Regional de Agrement.

Apoi, postul de director general, întrucât este inventat special pentru această cauză, ar urma să apară prin tranformarea unui post de magazinier. Cu alte cuvinte, un loc de muncitor dispare, pentru un loc de director. Diferențele de salariu și sporuri, bineînțeles, din bani publici.

Totodată, pentru că este vorba despre o numire temporară a directorului general, de șase luni mai exact, s-ar organiza un concurs pentru ocuparea permanentă a funcției. Comisia de organizare ar urma să fie formată din cinci consilieri PSD, dintre care unul ar fi secretar, iar altul ar fi președinte. Iar această comisie ar urma să stabilească cine merită postul nou creat.

Ce spune legea cu privire la astfel de modificări

În raportul de specialitate întocmit de Comisia Juridică a Consiliului, dar și în referatul formulat de către Oana Georgescu, secretar general al Primăriei, s-a atras atenția cu privire la încălcarea următoarelor legi din noul Cod Administrativ:

- Consiliul Local aprobă, în condiţiile legii, la propunerea primarului, înfiinţarea, organizarea şi statul de funcţii ale aparatului de specialitate al primarului şi ale instituţiilor publice de interes local, conform art. 129 alin 3) lit. c) din OUG Of. 57/2019,

- Consiliul Local hotărăşte înfiinţarea sau reorganizarea de instituţii, servicii publice, societăţi şi regii autonome, în condiţiile legii, conform ali. 129 alin. 3 lit. e), din OUG Of. 5712019,

- Primarul conduce instituţiile publice de interes local, precum şi serviciile publice de interes local, conform art. 154 alin (4) din OUG Of. 57/2019,

- Primarul numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raportului de serviciu sau după caz, raportului de muncă în condiţiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum şi pentru conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, conform art. 155 alin 5, lit e) din OUG Of. 5712019.

„Având în vedere prevederile legale sus menţionate, primarul are competenţa de a numi prin act administrativ conducătorul interimar al unui serviciu public şi de a semna actul adiţional la contractul individual de muncă”

, se concluzionează în raportul de specialitate al Oanei Georgescu, cea care, practic, veghează funcționarea în legalitate a aparatului și acuratețea respectării legilor de către consilieri.

Nereguli privind organizarea concursului

Nici modul în care este gândită organizarea concursului nu este unul legitim. Pentru că, după cum e și logic, un comitet de social-democrați din Consiliul Local nu ar putea fi obiectiv, prin natura politicii, în evaluarea unei eventuale candidaturi venite din partea unui liberal. Dar acesta este cel mai slab argument, în comparație cu setul enumerat mai jos de către secretar:

„Privitor la stabilirea comisiei din 5 consilieri locali, prin proiectul de hotărâre, contravine prevederilor art. 8 din HG Of. 28612011, conform cărora:

(1) Prin act administrativ al ordonatorului de credite al autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, în condiţiile prezentului regulament - cadru, se constituie comisia de concurs, respectiv comisia de soluţionare a contestaţiilor, până cel târziu la data publicării anunţului de concurs.

(2) Persoanele nominalizate în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor, cu excepţia secretarului, sunt persoane cu pregătire şi experienţă profesională în domeniul postului pentru care se organizează concursul.

(3) Atât comisia de concurs, cât şi comisia de soluţionare a contestaţiilor au fiecare în componenţa lor un preşedinte, 2 membri şi un secretar.

(4) Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, se desemnează din rândul membrilor acestora, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.

(5) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluționare a contestațiilor se asigură, de regulă de către o persoană din cadrul compartimentelor de resurse umane ale autorităţii sau instituției publice organizatoare a concursului, acestea neavând calitatea de membri.

(6) Secretarul comisiei de concurs este secretar al comisiei de soluţionare a contestaţiilor este numit prin actul revăzut la alin. (1)”.

Nu în ultimul rând, potrivit Codului Administrativ actualizat, persoanele care sunt desemnate din comisia de concurs, trebuie să deţină o funcţie cel puţin egală sau echivalentă cu funcţia contractuală vacantă pentru ocuparea căreia se organizează concursul și să nu se afle în cazuri de incompatibilitate sau conflict de interese. Or această speță este încălcată dinainte să fie lecturată de către consilieri, întrucât nu se găsesc nici trei, darămite cinci consilieri care să îndeplinească cerința.

Nu în ultimul rând, precizez că art. 6 din proiectul de hotărâre prin care este nominalizată persoana care va îndeplini funcţia de director general DSPSA cu titlu interimar până la organizarea concursului, în temeiul prevederilor ari. 139 alin. 6 din OUG nr. 57/2019, trebuie votat prin procedura de vot secret”

, se arată în raportul de specialitate al secretarului general.

Lista prevederilor legale băgate la dos nu se oprește aici… Colac peste pupăză:

Postul de magazinier nu poate fi transformat

Un proces verbal din data de 24 octombrie a.c. al Direcției de Servicii Publice, înaintat Primăriei, stipulează următoarele: „Toate posturile vacante din cadrul instituţiei sunt scoase la concurs, inclusiv postul de magaziner şi astfel se renunţă la transformarea acestuia în tehnician.

Publicarea anunţului de concurs în Monitorul Oficial al României, partea a III a, se va face în data de 28 octombrie 2019”.

După cum s-a spus, solicitarea de publicare a anunțurilor în Monitorul Oficial a fost trimisă pe adresa acestuia în data de 24 a lunii curente, factura fiind transmisă ulterior instituției botoșănene și achitată.


 

După împingerea unui amendament în care a înghesuit, efectiv, un conglomerat de nereguli, Cosmin Andrei consideră întreaga situație una perfect normală.

„Din punctul meu de vedere, e cât se poate de legal ca organizarea unei instituții aflate în subordinea Consiliului Local să depindă de ceea ce decide Consiliul Local. Legea asta spune, că putem modifica organigrama, atunci când situația o cere. Nu am primit avizul secretarei, dar trebuie să îl primim”

, spune Cosmin Andrei, sigur pe sine.

Trei comisii au dat aviz în cazul acestui amendament. Una dintre acestea, însă, a avizat nefavorabil. Exact cea juridică. Însă pentru candidatul deja anunțat la Primărie nu este un semn de întrebare raportul argumentat al juriștilor, care au precizat negru pe alb că forma proiectului este în afara legii. Din contră, el consideră înșiruirea de semnale de alarmă drept tachinări pe fond politic.

Despre avizare, într-adevăr, nu am obținut un aviz, dintre cele trei ale comisiilor de specialitate. Cel al comisiei juridice. Dar asta poate e pe fond politic, sunt îndreptățit să cred asta având în vedere anumite legături”

, subliniază viceprimarul.

Întrebat dacă nu tot „pe fond politic” ar putea surveni și graba sa de a-l unge șef pe Chiriac, Cosmin Andrei l-a luat pe „păi” în brațe.

Păi, l-am ales pe Chiriac pe baza unor competențe, a unor fapte prin care s-a remarcat… [n.r. întrebare: Competențe precum?] Păi, competențe ce țin de studii superioare etc., înțelegeți ce vreau să spun”

, a tranșat acesta, convins că studiile superioare sunt primul criteriu pentru alegerea unui director, dintre zeci de angajați cu facultăți și masterate finalizate.

Ce îl recomandă pe Aurel Chiriac

De circa 11 ani consilier juridic în cadrul Direcției de Servicii Publice, Aurel Chiriac a finalizat mai întâi o facultate de inginerie chimică la Iași, apoi a terminat un masterat pe Drept la Univeritatea „Spiru Haret” din București. Tot în CV, se poate trece și avantajul de a fi un apropiat al social-democraților.

Acesta a fost sancționat disciplinar în 2018, intentând proces, din această cauză, direct pe numele lui Țurcanu. A pierdut procesul la Tribunalul Botoșani și a contestat decizia la Curtea de Apel Suceava, care i-a dat câștig de cauză definitiv celui dintâi, răsturnând întreaga situație.

În cei 11 ani de când este angajat al DSPSA, circa un an reprezintă concediul medical, exceptând cele 25 de zile pe an rezervate unei astfel de pauze, potrivit unui document.

Juriștii de la Prefectură vor da verdictul final

Întrucât secretarul general al Primăriei, Oana Georgescu, nu semnează hotărârea de Consiliu, proiectul, amendamentul, procesul verbal al ședinței de luni și referatul de specialitate întocmit de către Georgescu vor fi înaintate Prefecturii. Direcția Juridică din cadrul acesteia va avea ultimul cuvânt în stabilirea cu exactitate a (i)legalității actului normativ și procedurilor.

Social-democrații ar mai putea contesta un ultim aviz negativ doar în instanță, riscând însă sancțiuni.

Nu am dat aviz favorabil proiectului și nu îl voi semna. Voi întocmi un referat de nelegalitate și îl voi înainta Prefecturii, iar comisia juridică din cadrul acesteia va stabili cu exactitate dacă decizia mea este cea potrivită. Avizele comisiilor de specialitate au rol strict consultativ, însă da, modul în care a decurs adoptarea hotărârii poate fi interpretat ca un abuz, pentru că nu sunt respectate niște norme, pe care le-am înșirat inclusiv în raportul de specialitate întocmit, care însoțește proiectul. Rămâne de văzut ce va stabili Prefectura. Se poate ajunge, într-adevăr, inclusiv la sancțiuni civile. Cert este că eu nu găsesc în regulă această situație și înaintez procesul verbal al ședinței de Consiliu și hotărârea către specialiștii din Prefetură”

, a conchis Oana Georgescu, secretar general al Primăriei municipiului Botoșani.

Nu este prima dată când se încearcă îndepărtarea lui Țurcanu de la șefia DSPSA.

În 2015, s-a reușit demiterea acestuia, tot printr-un procedeu care contravine legii și bunelor moravuri. Pe atunci, primarul Portariuc și același Cosmin Andrei l-au scos de la conducere pe liberal, ca urmare a ruperii PDL și a sporirii unor conflicte devenite personale, însă nici un consilier juridic din Primărie nu semnase demersurile celor doi. Mai târziu, Țurcanu avea să câștige în instanță împotriva abuzului comis de către cuplul social-democrat, urmând ca Portariuc să fie executat silit pentru re-punerea în funcție a lui Țurcanu și despăgubirea prejudiciilor create acestuia. Evident, tot municipalitatea a decontat, cu adevărat, acel haos provocat de nerespectarea normelor legale, iar acum se urmărește aceeași țintă, dar sub altă formă. Sub forma „nu poate duce de unul singur atâtea responsabilități și îl mai degrevăm”.

Una peste alta, ceea ce unii aleși demonstrează, este că bunul simț și respectarea legii pot fi departe de numele lor. Când un consilier local trăiește senzația că poate schimba și interpreta normele după bunul plac, doar de dragul de a părea superior în ochii „adversarului”, nu face decât taman opusul. Și nu e tocmai potrivit pentru cineva care se vrea primar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta