Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, a anunţat că România a reuşit introducerea Autostrăzii Moldovei în componenta nerambursabilă a PNRR, garantând astfel finanţarea pe grant şi finalizarea în timp util a proiectului. Anunţul vine la patru luni după ce zeci de kilometri din autostrăzile A7 şi A8 fuseseră scoşi din programul european din cauza nerespectării procedurilor de achiziţii publice.
„Am reuşit introducerea autostrăzii Moldovei în componenta nerambursabilă a PNRR-ului. Practic garantăm finanţarea pe grant şi finalizarea în timp util. Trebuie să găsim şi soluţii pentru finanţarea autostrăzii până la momentul aprobării în Ecofin”, a declarat ministrul Nazare în cadrul unei conferinţe de presă la Palatul Victoria.
Revenirea pe componenta de grant reprezintă o reuşită după eşecul din august 2025, când ministrul investiţiilor europene de la acea vreme, Dragoş Pîslaru, anunţa eliminarea din PNRR a 103 kilometri din Autostrada Moldovei deja daţi în circulaţie, plus 53 de kilometri din Autostrada Unirii şi 39 de kilometri din Autostrada Transilvania. Problema fusese generată de lipsa de sincronizare între sistemul de achiziţii publice românesc şi publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Mediul de afaceri a anticipat deja dezvoltarea infrastructurii în regiune. Ştefan Surcel, Head of Industrial la Cushman & Wakefield Echinox, confirmă că dezvoltatorii au început investiţiile în proximitatea viitoarei autostrăzi. „În aşteptarea autostrăzii, dezvoltatorii au anticipat şi au început deja să investească în zonă, vizate fiind Bacău, Roman şi Iaşi. O infrastructură modernă va trezi interesul şi altor investitori, dar va deschide şi alte zone”, a declarat acesta, citat de zf.ro.
România a cheltuit deja 2,3 miliarde de euro pentru proiectele eliminate din PNRR în august, sumă care nu va fi rambursată conform Ministerului Transporturilor. Printre acestea se numără tronsoanele Buzău-Focşani şi lotul 1 Ploieşti-Buzău din A7, ambele finalizate şi date în circulaţie, plus secţiuni din A8 şi Autostrada Transilvania cu lucrări în diverse stadii de execuţie, scrie ziaruldeiasi.ro