Autoritățile județene din Botoșani s-au chinuit aproape un deceniu să reabiliteze o porțiune de aproximativ 8 kilometri de drum județean. Pentru cei câțiva kilometri care fac legătura între două comune, Consiliul Județean (CJ) din Botoșani a plătit în decursul celor 10 ani mai bine de 6,5 milioane de euro, scrie ziarul Adevărul.
Singurele legături ale județului Botoșani, cel mai nordic din România, cu restul țării, dar și cu lumea în general, sunt drumurile care duc la Suceava și mai ales la Iași. Cea mai scurtă rută către aeroportul din Iași este cea prin comunele Prăjeni și Plugari, situate la limita dintre cele două județe. Pe acest tronson de drum județean, important pentru șoferii care-și rupeau mașinile pe drumul național Botoșani - Târgu Frumos, s-a consumat unul dintre episoadele care vorbesc cel mai bine despre eficiența administrativă a autorităților românești.
Pe scurt, Consiliului Județean din Botoșani i-a luat un deceniu să reabiliteze o porțiune de numai câțiva kilometri de drum județean. Toată această epopee tragică și aproape comică a costat peste 6 milioane de euro.
Ruta principală care leagă Botoșaniul de Iași este Drumul Național 28 B Botoșani - Târgu Frumos. În dreptul localității Flămânzi, virând la stânga către comuna Prăjeni, se poate accesa o variantă rutieră mai scurtă, mai ales pentru cei care vor să ajungă la aeroport sau în zona universitară a municipiului Iași.
Potrivit sursei menționate anterior, autoritățile din Iași au reușit să asfalteze ca-n palmă acest drum, tranzitat mai ales de studenți, până la Plugari, comuna aflată la limită cu județul Botoșani.
De cealaltă parte, autoritățile din Botoșani și-au propus în 2010, să facă același lucru, mai ales că de la Prăjeni la Plugari, drumul era distrus complet. Era cea mai bună variantă, având în vedere că drumul Botoșani - Târgu Frumos se deteriora tot mai mult și devenise o pacoste pentru șoferi.
Pentru CJ, acest plan s-a dovedit o adevărată ordalie, de râsu-plânsu', care a durat un deceniu. Totul a început în 2011, atunci când Consiliul Județean, prin Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) dădea prin încredințare directă unei firme din Iași, să asfalteze aproximativ 30 de kilometri de drum județean, printre care și cei opt kilometri dintre Prăjeni și Plugari, legătura cu Iașiul.
Reprezentanții Consiliului Județean, de la acea dată, vorbeau despre o soluție revoluționară, prin reciclarea asfaltului deja existent. După numai câteva luni, drumul proaspăt reabilitat și recepționat în 2013 era deja plin de gropi.
Situația se complică după ce Curtea de Conturi constată că lucrările nu respectau condițiile de calitate prevăzute în caietul de sarcini. În consecință, Consiliul Județean nu mai achită ultima tranșă de 7 milioane de lei către firma respectivă.
La rândul ei, firma ieșeană dă în judecată Consiliul Județean pentru că nu le-a achitat factura. Ba chiar și câștigă în instanță. Ba chiar autoritățile județene din Botoșani se văd nevoite să achite restanța, dar și cheltuieli de judecată.
Până în 2021, adică timp de opt ani, drumul Prăjeni - Plugari nu a fost reasfaltat, devenind o adevărată capcană pentru șoferi, cu cratere mari cât sensul de mers. Ocazional, Direcția Județeană de Drumuri și Poduri peticea temporar găurile din ceea ce mai rămăsese din asfalt.
Lucrările la drumul Prăjeni - Plugari au început în timpul mandatului de președinte de CJ al ex-liberalului Florin Țurcanu, care nu a reușit din cauza unei condamnări să-și ducă mandatul la capăt. Succesorul său, social-democratul Costică Macaleţi, a lăsat drumul așa cum era, plin de gropi. Abia al treilea președinte de Consiliu Județean, social-democrata Doina Federovici, a reușit să vadă terminate lucrările pe această porțiune de drum de numai 8 kilometri.
Mai precis, abia în primăvara lui 2021 au reînceput lucrările pe porțiunea Prăjeni - Plugari. Evident cu alți bani cheltuiți. Contractul pentru reabilitarea DJ 282 D a fost semnat pentru aproximativ 10 milioane de lei. Drumul a fost asfaltat din nou și recepționat la sfârșitul anului 2021.
Între timp, Consiliul Județean din Botoșani a plătit și restanța de 7 milioane de lei datorată către firma din Iași, câștigată în instanță.
Trăgând linie, se poate observa că cei opt kilometri de drum între Prăjeni și Plugari au fost asfaltați în 10 ani.
Totodată s-a cheltuit peste 6 milioane de euro, într-un deceniu, cu tot cu restanțe, pentru acest tronson de numai câțiva kilometri. La prima lucrare s-au cheltuit 10 milioane de lei. La cea de-a doua în 2021, încă 10 milioane de lei, la care se adaugă cei 7 milioane câștigați în instanță de firma ieșeană.
Culmea, drumul Prăjeni-Plugari, ruta ocolitoare către Iași, a fost finalizată chiar când lucrările de la drumul Botoșani - Târgu Frumos au început în forță.
Sursa foto: ziarul Adevărul