Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre returnarea și garanția produselor cumpărate de Black Friday și nu numai

Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre returnarea și garanția produselor cumpărate de Black Friday și nu numai

Black Friday a trecut, cel puțin calendaristic, iar cei mai mulți dintre cei care au vrut să cumpere produse la reduceri au făcut-o deja. Dar dacă produsele primite nu se ridică la așteptările lor, sunt importante de reținut o serie de aspecte legale privind returul și garanția acestora.

1. Care este termenul-limită de returnare a produselor?

Returnarea unui produs cumpărat online se poate face în termen de 14 zile, fără ca tu să fi nevoit să îți motivezi decizia, această soluție se numește drept de retragere din contractul de vânzare-cumpărare la distanță, așa cum este el prevăzut de OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.

În mod excepțional, dacă magazinul de la care ai cumpărat produsul nu ți-a oferit informații privind posibilitatea returnării produsului, condițiile, procedura și ce termen trebuie respectat, acest drept de retragere se majorează la 12 luni, perioadă care începe să se scurgă de la momentul în care perioada de retragere ar fi expirat, în mod obișnuit. Dacă, în această perioadă, comerciantul transmite, în cele din urmă, informațiile relevante, se revine la termenul de 14 zile.

2. În cât timp trebuie să primesc banii de la vânzător pentru produsul returnat?

Vânzătorul este obligat să ramburseze toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, fără întârziere și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de cererea de retur din partea consumatorului.

3. Ce produse NU se pot returna?

Legea spune că nu poți returna anumite tipuri de produse, iar comerciantul este obligat să îți spună asta din start. Concret, este vorba de:

- cele care se deteriorează sau expiră repede;

- cele sigilate din motive de igienă și protecție a sănătății, pe care tu le-ai desigilat;

- cele executate după cerințele tale, altfel spus, produsele personalizate (căni, bijuterii cu inscripții, tricouri etc.);

- ziarele sau alte periodice care nu au fost livrate în baza unui abonament;

- furnizarea de conținut digital care nu este livrat pe un suport material.

4. Cine suportă costul transportului de retur: eu sau vânzătorul?

Legea 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiilor asociate acestora stabilește că toate costurile privind garanția comercială - pe care un comerciant o oferă unui consumator, când acesta achiziționează un produs de la primul - inclusiv transportul produsului în vederea returnării și recuperării prețului plătit de consumator se suportă de către vânzător.

5. Am nevoie de ambalaj pentru a putea returna produsul?

OUG nr. 34/2014 (care cuprinde reglementarea legală a dreptului de retragere) prevede faptul că vânzătorul poate să nu-i mai înapoieze cumpărătorului toți banii, pe motiv că acesta a diminuat valoarea produsului pe care îl returnează.

Cu alte cuvinte, deși în cazul acordării garanției nu vei fi taxat pentru că nu ai păstrat ambalajul, în cazul returnării produselor este posibil "să fii penalizat" la rambursarea banilor. Însă comerciantul nu poate să refuze returnarea produsului pe motiv că nu ai adus ambalajul original sau că acesta nu e într-o stare bună.

6. Am primit un produs stricat. Ce trebuie să fac în continuare?

În situația în care ai cumpărat un produs care nu funcționează cum trebuie, are anumite defecte sau nu corespunde specificațiilor oferite de comerciant poți cere aducerea produsului la conformitate, fără să plătești nimic în plus. Această aducere la conformitate poate să însemne reparare sau înlocuire, cu excepția situația în care înlocuirea este o măsură imposibilă sau disproporționată. O altă posibilitate este solicitarea reducerii corespunzătoare a prețului produsului sau desființarea contractului, situație în care consumatorul va primi banii înapoi și va restitui vânzătorului produsul defect. Acest drept decurge din garanția legală, care are un termen de doi ani. După expirarea acestei garanții, consumatorii încă ar mai putea obține remedierea sau înlocuirea produselor, dar ca urmare a garanției pentru vicii ascunse.

Singura obligație a cumpărătorului este de a prezenta dovada faptului că a achiziționat produsul defect de la vânzătorul, respectiv cu bonul fiscal sau cu factura emisă.

7. În cât timp ar trebui reparat sau înlocuit un produs neconform?

Perioada de timp necesară reparării sau înlocuirii produsului defect nu poate să depășească 15 zile calendaristice.

Calculul termenului de 15 zile începe din momentul în care clientul a predat produsul transportabil comerciantului sau, după caz, în momentul în care cumpărătorul a primit un document cum că produsul a fost recepționat pentru reparare sau, în cazul produselor netransportabile din cauza dimensiunilor mari, termenul începe în ziua următoare celei în care comerciantul a fost anunțat despre neconformitate.

8. Am nevoie de ambalajul produsului pentru garanție?

Deși multă vreme am fost obișnuiți să păstrăm ambalajul original al unui produs pentru a beneficia de garanția acestuia, din 2015 nu mai e nevoie de așa ceva.

Pentru a putea beneficia de garanție, un cumpărător trebuie să prezinte vânzătorului, în primul rând, dovada cumpărării produsului, adică bonul sau factura fiscală, și certificatul de garanție.

9. Șterge memoria echipamentelor pe care le returnezi

O situație cel puțin interesantă a fost prezentată Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal în urmă cu câțiva ani. Un cumpărător a returnat un telefon mobil, pentru care și-a primit banii înapoi, echipament care a fost apoi revândut ca fiind resigilat. Primul cumpărător a descoperit că e-mail-ul său a fost accesat de pe telefonul returnat, deoarece nici el și nici operatorul nu au readus telefonul la setările din fabrică înainte de returnare/revânzare. În acest fel, a fost posibilă dezvăluirea neautorizată a datelor cu caracter personal ale primului cumpărător. Mai multe detalii despre acest subiect în acest articol.

10. Pot primi garanție pentru un produs SH luat de la o persoană fizică?

Potrivit unor lămuriri primite de redacția noastră de la ECC România (Centrul European al Consumatorilor), vânzarea unui bun între două persoane fizice nu intră în sfera protecției consumatorilor și, automat, nici sub incidența legilor din acest domeniu.

Sursa: AvocatNet.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

O nouă lege destinată părinților singuri a fost adoptată de Camera Deputaților. Ce beneficii aduce!

astăzi, 17:05
86

Proiectul de lege care propune eliminarea obligației părinților singuri de a lucra în ture de noapte și precizează că aceștia pot lucra doar dacă își doresc a fost votat favorabil...

Carne de miel vândută direct de pe bancheta din spate a mașinii, la Botoșani. Polițiștii au aplicat amenzi!

astăzi, 15:34
114

În dimineața zilei de 1 mai, polițiștii locali din cadrul Serviciului Activitate Comercială și Cameră de Corpuri Delicte, pe durata îndeplinirii atribuțiilor de serviciu, în P...

Bărbat reținut de polițiști, nu a putut sta departe de soție în baza ordinului emis de organele legii!

astăzi, 14:47
177

La data de 1 mai 2024, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele unui bărbat de 51 de ani, din comuna Bălușeni...