Zăpada din iarna trecută a topit 3,5 milioane de lei!

Toată iarna trecută, din noiembrie până în martie, a însemnat pentru judeÅ£ul BotoÅŸani fix 21 de zile de zăpadă. Mai exact, potrivit situaÅ£iilor oficiale de la AdministraÅ£ia NaÅ£ională de Meteorologie, patru zile cu precipitaÅ£ii în noiembrie, trei zile în decembrie, zece zile în ianuarie ÅŸi câte două zile în februarie ÅŸi martie.

Pentru cele 21 de zile cu ninsori, DirecÅ£ia JudeÅ£eană de Drumuri ÅŸi Poduri a achitat asocierii de firme care a câÅŸtigat deszăpezirea 3,5 milioane de lei incluzând TVA. Mai exact, Transporturi Auto a încasat 940.000 pentru operaÅ£iunile efective ÅŸi orele de aÅŸteptare ÅŸi 400.000 de lei pentru materialul antiderapant. În total, 1.345.000 de lei, având în grijă două baze: BotoÅŸani ÅŸi Săveni (sumele sunt aproximative). Cornell's Floor a încasat 780.000 de lei pentru deszăpezire ÅŸi pentru orele de aÅŸteptare, la care se adaugă 304.000 de lei reprezentând costul materialui antiderapant. Un total de 1.141.000 de lei, pentru bazele TruÅŸeÅŸti ÅŸi SuliÅ£a. Având în grijă doar baza Dorohoi, cu drumurile judeÅ£ene aferente celui de-al doilea municipiu al judeÅ£ului, Tehnic Asist a încasat 450.000 de lei pentru deszăpezirea efectivă ÅŸi staÅ£ionare în stand by, plus încă 160.000 pentru materialul antiderapant folosit, deci un total de 610.000 de lei. Ana Arhitectură ÅŸi ConstrucÅ£ii a încasat în acest sezon rece 650.000 de lei, din care 439.000 de lei pentru operaÅ£iuni de deszăpezire ÅŸi staÅ£ionare ÅŸi 210.000 de lei pentru material antiderapant, având ca obiectiv drumurile judeÅ£ene din baza Darabani.

Cât face iarna în buzunarele operatorilor?

"Fiecare operator din asociere a încasat cam 600.000 de lei pe fiecare bază, în condiÅ£iile în care sunt baze mai mici sau mai mari, în sensul că se ocupă de mai mulÅ£i kilometri de drum judeÅ£ean aferent unei baze. La Transporturi Auto s-ar putea ca pe BotoÅŸani să fi încasat mai puÅ£in ÅŸi la Săveni mai mult, de exemplu", spune Sorin Clim, directorul DJDP.

În sezonul rece 2014- 2015, lucrările de deszăpezire au costat mai puÅ£in de 4,5 milioane de lei inclusiv TVA, iar în sezonul rece 2013- 2014, operaÅ£iunile au costat 4,7 milioane de lei inclusiv TVA. Asta în condiÅ£iile în care ambele ierni au fost destul de sărace în zăpadă, lucrările de viabilizare a căilor rutiere desfăşurându-se legat în jur de trei- patru săptămâni.

Ce nu sună bine în toate aceste cifre, luând în calcul doar cele 21 de zile cu zăpadă? Legea! Legea care obligă beneficiarii să plătească staÅ£ionarea utilajelor ÅŸi a oamenilor în baze. Perfect legal, în condiÅ£iile în care un operator care relocă utilaje ÅŸi salariaÅ£i într-o anume bază nu îi/ le poate plimba din bază la sediu o dată la câteva zile, doar pentru a putea interveni la lucrările de deszăpezire. Åži aÅŸa, personalul celor patru firme ÅŸi-au pierdut iarna în bazele din judeÅ£, deÅŸi vremea ar fi permis lucrări de reparaÅ£ii ale stratului asfaltic.

Lucrările au început în primăvară, zonele atacate fiind preponderent în nord- nord-vestul judeÅ£ului. Nici acestea nu vor fi însă spectaculoase, din moment ce în acest an DJDP are la dispoziÅ£ie 4,5 milioane de lei. "Până în prezent, am asfaltat aproape 9 km pe sectoare de drum în zonele Mileanca, Dragalina ÅŸi CristineÅŸti, mai rămâne de turnat covor asfaltic pe Havârna ÅŸi încă două sectoare de drum. În plus, am reuÅŸit să facem acceptabil un sector între TruÅŸeÅŸti ÅŸi Măşcăteni ÅŸi încercăm să reducem burduÅŸirile mari de pe BotoÅŸani- Roma ÅŸi apoi pe Darabani- LiÅŸmăniÅ£a", adaugă Sorin Clim.

SperanÅ£a e în eventuala rectificare bugetară dispusă de guvern, care ar trebui să aducă în conturile DJDP sume care să permită lucrări mai "consistente".

 

Spune-ne opinia ta