Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), citată de portalul financiar Conso.ro, recomandă clienţilor să fie atenţi la o serie de elemente, între care concordanţa între dotările de la faţa locului şi cele stipulate în precontract, dar şi verificarea unei serii de documente Consumatorii nemulţumiţi se pot adresa Inspecţiei de Stat în Construcţii sau Instanţei de judecată
În momentul efectuării recepţiei unei locuinţe ridicate de un dezvoltator imobiliar, există o serie de elemente la care cumpărătorul trebuie să fie atent, iar în cazul apariţiei unor nemulţumiri referitoare la calitatea execuţiei, acesta are dreptul de a solicita părerea unui expert tehnic autorizat.
Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), clienţii firmelor dezvoltatoare de imobile trebuie să fie atenţi la mai multe aspecte care pot înclina balanţa către o tranzacţie reuşită. Astfel, trebuie verificat dacă dotările din apartament coincid cu cele menţionate în antecontractul de vânzare-cumpărare. De asemenea, trebuie să se ţină cont şi de situaţia legală a imobilului.
ANPC recomandă verificarea existenţei Cărţii tehnice a imobilului, a situaţiei juridice - intabulare în Cartea funciară, corespondenţei cu Proiectul tehnic şi a Contractului de antrepriză - obligaţii ale constructorului (de exemplu, dacă s-a obligat să construiască şi altceva în ansamblu, parc, market, piscine, şcoală, biserică etc.). De asemenea, trebuie verificată persoana juridică care va administra imobilul şi la ce costuri.
La recepţie trebuie identificate locul de parcare, dosarul cu cărţile tehnice şi garanţii pentru electrocasnice, contoarele de apă rece, gaze, electricitate, precum şi funcţionalitatea lifturilor.
Verificaţi lucrările de zidărie, tâmplărie şi instalaţia electrică
Potrivit sursei citate, la lucrările de zidărie se vor verifica dimensiunile încăperilor, teraselor (trebuie solicitat cadastrul), glafurile şi pereţii, care trebuie să fie drepţi, trebuie măsurată înălţimea camerelor, verificat paralelismul între pardoseală şi tavan, modul în care a fost montat parchetul, plinta, în acest caz putând fi solicitată şi o mostră de parchet, gresia şi faianţa.
În ceea ce priveşte lucrările de tâmplărie, uşile şi ferestrele trebuie verificate astfel încât să fi fost montate drept, să se închidă uşor, să nu fie deteriorate la montaj; să existe chei şi să funcţioneze încuietorile, iar geamurile să nu fie zgâriate.
Instalaţia electrică trebuie să fie gata pentru încheierea
Contractului de furnizare de electricitate individual cu furnizorul de energie electrică“; să fie executate probe funcţionale; să fie disponibil dosarul instalaţiei electrice (schemele circuitelor, traseele); tabloul electric să fie montat corect, precum şi prizele şi întrerupătoarele, să stea bine în perete.
În ceea ce priveşte instalaţia de gaze, aceasta trebuie să fie gata pentru încheiereaContractului de furnizare de gaze naturale“, să fie disponibil dosarul instalaţiei de gaze (schemele circuitelor, traseele), să se efectueze probe funcţionale la centrala termică.
De asemenea, trebuie verificate montajele la centrala termică, calorifere şi cuptorul electric, aerul condiţionat şi instalaţiile sanitare.
Ce pot face clienţii nemulţumiţi?
În cazul în care cumpărătorul descoperă anumite probleme de finisaj, potrivit ANPC, acesta are dreptul să propună vânzătorului contractarea unui expert tehnic autorizat, care să facă o evaluare a întregului apartament.
Cumpărătorul poate acţiona în virtutea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare şi HG nr. 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora.
Consumatorii care se confruntă cu probleme referitoare la calitatea lucrărilor de construcţii şi a finisajelor la apartamentele cumpărate se pot adresa Inspecţiei de Stat în Construcţii sau, pe baza unor expertize neutre, Instanţei de judecată.