UTIL - Cele mai importante lucruri pe care o firma trebuie sa le stie in cazul unui control fiscal

In enumerarea si parcurgerea celor mai importante lucruri care trebuie stiute de orice firma cand are un control fiscal incepem de la cele care fac apel la cunostintele generale importante privind normele de control la cele cu nimic mai prejos in importanta, si anume informatiile ce tin de termenii care alcatuiesc cadrul in care este de preferat sa se desfasoare efectiv procedurile de control.

In primul rand trebuie cunoscut faptul ca exista doua tipuri de control fiscal: cel al Garzii Financiare si cel din partea Administratiei Financiare. Controlul efectuat de catre inspectorii din partea Administratiei Financiare este unul de fond fiind anuntat cu cateva zile inainte si consta in controlul evidentei fiscale. Practic este o operatiune de rutina la care este supus la un moment dat orice contribuabil. Garda Financiara executa verificări curente sau tematice, inopinate, doar pe durata a catorva ore. Scopul echipajului de minim doi comisari este de a preveni, descoperi si combate acte si fapte din domeniul economic, comercial, financiar prin care se realizeaza evaziune si frauda fiscala.

Legea (HG privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fisca,l publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 726 din 17/10/2003) defineste controlul fiscal ca un ansamblu de activitati care au ca scop verificarea realitatii, legalitatii si sinceritatii declaratiilor, precum si a corectitudinii si exactitatii indeplinirii in normele legale a obligatiilor fiscale de catre contribuabili.

Sursele de informare la care se face apel pe durata controlului sunt formate din ansamblul documentelor contabile, atat cele ale contribuabilului controlat, cat si ale altor unitati economice partenere. Este verificata contabilitatea contribuabilului confruntandu-se cu realitatile faptice care pot fi constatate pe teren. Inaintea inceperii actiunii de control contribuabilul este anuntat prin intermediul unui aviz de verificare asupra datei la care este programat sa inceapa controlul fiscal, cat si impozitele, taxele si contributiile care vor fi verificate cu mentionarea perioadei supuse controlului.

Cum se desfasoara controlul propriu-zis?

Odata ajuns, echipajul de control la biroul dumneavoastra, al contribuabilului, trebuie sa le puneti la dispozitie toate documentele si evidentele contabile, precum si sa asigurati spatiul de lucru cu toate conditiile aferente desfasurarii controlului fiscal. Daca nu puteti fi prezent la birou, dumneavoastra sau contabilul societatii, puteti incerca cu tact sa convingeti inspectorii sa vina in alta zi. O abordare diplomata in acest caz este necesara intrucat in cazul unui refuz de-al dumneavoastra din diferite motive, inspectorul, potrivit legii, poate sa inceapa controlul in absenta dumneavoastra sau a contabilului firmei.

Intrucat trebuie sa le puneti la dispozitie un birou la care sa poate fi desfasurata activitatea de control este recomandat sa alegeti un birou care sa nu ii plaseze in iuresul activitatii din prezent tocmai pentru a nu conduce la o inhibare a acesteia. Chiar daca dureaza mai multe zile, activitatea dumneavoastra prezenta nu trebuie sa inceteze.

Pe tot parcursul controlului fiscal, contribuabilul are dreptul la asistenta de specialitate acordata de consultanti fiscali, experti contabili, avocati etc ori de cate ori sunt solicitati cu diferite informatii, explicatii si justificari. De altfel, puteti delega una dintre aceste persoane la care faceti apel pentru asistenta sa ramana alaturi de echipajul de control in lipsa dumneavoastra. .

Daca aveti suspendata activitate firmei nu inseamna ca este exclus un control fiscal.

In concluzie, recomandarea care se poate desprinde in urma celor mentionare aterior este ca cel mai bine este ca evidentele fiscale sa fie intocmite la timp iar eventualele problemele aparute sa fie rezolvate cat de repede posibil pentru ca odata avizul de inspectie fiscala primit sa nu va simtiti nepregatit in rolul de contribuabil.
 

Avocatnet.ro

 

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Carte electronică de identitate pentru români. Anunțul MAI venit azi, 9 iunie. Oficial în toată România!

Monday, 9 June 2025

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat lansarea aplicației dedicate utilizatorilor de carte electronică de identitate (CEI), care poate fi descărcată și instalată pe laptopuri sau PC-uri...

Anunț Nova Apaserv: Unele străzi din Curtești rămân în continuare fără apă. Vezi până când!

Monday, 9 June 2025

În contextul defecțiunii tehnice majore apărute la grupul de pompare care alimentează rezervoarele din comuna Curtești, județul Botoșani, Nova Apaserv informează  consumatorii că, d...

Confirmare de la Cotroceni: Taxa pe tranzacția bancară este în discuții. „Nu are importanță cine a pus-o pe masă”!

Monday, 9 June 2025

Dragoș Anastasiu, consilier al președintelui Nicușor Dan, a confirmat că în grupul tehnic a fost adusă în discuție taxarea tranzacțiilor bancare. „Această idee a fost una ...