Cele mai mari 30 de plăţi realizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anul trecut totalizează 3,5 miliarde de lei (circa 800 mil. euro). Aproape 70% din bani au mers către companii cu acţionariat străin şi doar puţin peste 30% din această sumă au ajuns în buzunarele constructorilor cu acţionariat local, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de CNADNR.
ZF publică topul celor mai mari facturi achitate de CNADNR, în contextul în care compania de drumuri a avut anul trecut un buget de 1,5 miliarde de euro, adică circa o cincime din întreaga piaţă locală a construcţiilor, fiind de altfel şi unul dintre cei mai importanţi furnizori de lucrări pentru constructori.
Constructorul băcăuan Spedition UMB, controlat de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a rămas şi anul trecut cea mai bine plătită companie de către CNADNR, după ce a încasat circa 583 de milioane de lei pentru construcţia tronsonului Gilău-Nădăşelu de pe autostrada Transilvania sau pentru modernizarea unor drumuri naţionale precum DN 29 Suceava-Botoşani sau DN 1H Zalău-Aleşd.
Poziţia a doua în topul companiilor care au încasat cei mai mulţi bani de la CNADNR este ocupată de italienii de la Astaldi, care au primit puţin peste 400 de milioane de lei şi au lucrat la construcţia autostrăzilor Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu, precum şi la reabilitarea DN 79 Arad-Oradea. Locul al treilea în topul celor mai bine plătiţi constructori este ocupat de austriecii de la Strabag, care au încasat prin subsidiara Strabag AG peste 300 de milioane de lei pentru lucrări precum construcţia autostrăzii Deva-Orăştie sau reabilitarea DN 14 Sibiu-Mediaş-Sighişoara.
Mai multe companii de construcţii cu acţionariat local s-au confruntat cu probleme în ultimii ani, unele dintre ele intrând în insolvenţă, în timp ce în cazul altora patronii au fost arestaţi pentru diverse acuzaţii.
Companii precum Tehnologica Radion, controlată de omul de afaceri Theodor Berna, sau Romstrade a lui Nelu Iordache nu mai figurează în topul celor mai bine plătite companii de către CNADNR, după ce au intrat în insolvenţă, iar antreprenorii care le deţin au fost arestaţi.
Companiile româneşti care acum 4-5 ani figurau în topul celor mai mari constructori nu mai au operaţiuni de aceeaşi anvergură în prezent“, spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).
Sursa: ZF.ro