Intrarea României pe deplin în spațiul Schengen pe 12 decembrie, deschide porțile unei mobilități sporite pentru transportatori, așa cum au declarat triumfător liderii politici la momentul acordului final acordat de Consiliul JAI. Cu toate acestea, problemele create de implementarea sistemului RO e-Transport au creat încă de la intrarea în vigoare bariere costisitoare pentru mediul de afaceri și prea puține amendamente au fost făcute la legislația inițială pentru a adapta sistemul de stat la noua realitate comercială a țării.
Criticat pentru complexitatea și lipsa de uniformitate la nivel european, sistemul încă generează confuzie și costuri ridicate. În prezent, astfel, timp ce Schengen ar trebui să elimine controalele de frontieră, companiile românești se confruntă adesea cu refuzuri din partea partenerilor străini de a se conforma cerințelor locale, pe fondul unei lipse acute de unitate legislativă la nivel european, ceea ce lasă firmele expuse sancțiunilor dure aplicate de ANAF.
Intrarea în Schengen nu va îmbunătăți relația sectorului privat românesc cu RO e-Transport
„Nu ajută și nici nu încurcă cu absolut nimic Schengen-ul relația cu RO e-Transport. Din contră. RO e-Transport încurcă Schengen-ul pentru că partenerii clienților nu înțeleg sistemul din România, ignoră total și nu pun preț pe obligațiile pe care le au partenerul lor”, a explicat pentru Ziare.com expertul contabil Valentina Saygo.
Valentina Saygo a oferit exemplul unei firme din România care cumpără marfă austriacă, iar la intrarea în țară trebuie transmise o serie de informații, precum codul UIT, care trebuie să figureze pe documentele de transport. „Sunt situații în care cumpărătorul român se trezește cu camionul la ușă fără să aibă acest cod UIT. Din păcate RO e-Transport nu a fost implementat uniform în Europa. Noi suntem printre vitejii care au implementat RO e-Transport pe același principiu de Făt Frumos într-o ambiție de a le face repede pe toate, dar nu ne ajută. În ceea ce privește reducerea costurilor de transport, îi ajută pe transportatori intrarea în Schengen.”
Codul UIT (Codul Unic de Identificare a Transportului), amintim în acest context, este un identificator unic generat de sistemul RO e-Transport pentru fiecare transport de bunuri monitorizat. Acesta este asociat cu informațiile declarate de către operatorii economici sau transportatori și este necesar pentru a valida legalitatea transportului. Codul UIT trebuie obținut înainte de începerea transportului și este folosit pentru a asigura transparența și monitorizarea bunurilor, contribuind la prevenirea evaziunii fiscale și a comerțului ilicit, iar nedeținerea acestuia poate atrage sancțiuni severe, inclusiv confiscarea mărfurilor.
Saygo a punctat faptul că adaptarea reală a RO e-Transport va depinde foarte mult și de modul în care se va construi strategia fiscală în noul Guvern care se stabilește în această perioadă din coaliția pro-europeană din Parlament, sistemul de monitorizare al transporturilor de mărfuri făcând parte din seria de modificări făcute de Guvern pe repede înainte, care a născut probleme serioasă în rândul transportatorilor comerciali în ultimul an.
Citește Continuarea AICI