Decretul privind instaurarea stării de urgenţă, pentru următoarele 30 de zile, prevede că toate măsurile de primă urgență pentru combaterea coronavirusului se dispun de ministrul Afacerilor Interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin Ordonanță militară.
Modificările aduse domeniului de siguranță și ordine publică, intrate în vigoare odată cu decretarea stării de urgență, dispun că toate unitățile de poliție locală trec, din subordinea consiliilor locale, în subordinea MAI, pe toată perioada vizată.
Cu alte cuvinte, Poliția Locală a municipiului Botoșani, trece în subordinea Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ), condus de către Viorel Șerbănoiu. Mai mult decât atât, inclusiv polițiile locale din celelalte orașe din județ, respectiv Dorohoi, Flămânzi, Darabani, Ștefănești, Săveni, Bucecea, se supun aceluiași transfer de putere.
„Art. 5. Coordonarea integrată a măsurilor de răspuns cu caracter medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte instituții implicate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc”, se arată în decret.
Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite prin prezentul decret și prin ordonanțele emise de ministrul afacerilor interne. Art. 7.– Instituțiile sprijină structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia, în îndeplinirea misiunilor, conform legislației în vigoare.
Poliția Locală se subordonează operațional Ministerului Afacerilor Interne. Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se subordonează operațional unităților teritoriale de poliție, care stabilesc activitățile de sprijin pe care acestea le execută.
Serviciile voluntare de pompieri (situații de urgență) se subordonează operațional unităților teritoriale pentru situații de urgență, care stabilesc responsabilitățile și modul de acțiune al acestora. Serviciile publice de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de urgență.
Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea pazei și protecției unor obiective/zone, transportul de efective, materiale și tehnică pentru îndeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistență medicală și alte misiuni în funcție de evoluția situației.
Decretul privind starea de urgenţă mai prevede că instituțiile din cadrul Sistemului național de ordine publică și securitate națională suplimentează, la nevoie, efectivele și tehnica pentru intervenție, prevăzute în planuri, în funcție de evoluția situației.