Mai mult de 90% dintre tinerii romani cred ca achizitionarea unei locuinte reprezinta o problema foarte serioasa, din cauza veniturilor, a accesului la credite pe termen lung, precum si a situatiei existente pe piata imobiliara. Potrivit Barometrului de Opinie Publica - Tineret 2008, aproximativ 70% dintre tineri declara ca nu detin o locuinta proprietate personala, iar 94% apreciaza ca sansa de a avea o locuinta corespunzatoare "reprezinta o problema" si "o problema foarte serioasa". "Se constata o pondere mare a tinerilor care nu detin o locuinta (co)proprietate personala (aproximativ 70%).
Procentul acestora descreste o data cu cresterea grupei de varsta: de la circa 85% pentru cei din grupele de varsta 14-19 ani si 20-24 ani pana la 60% pentru cei din grupa de varsta 25-29 ani si 42% pentru cei din grupa de varsta 30-35 ani. Detin o locuinta (co)proprietate majoritatea tinerilor casatoriti si doar 17% dintre cei necasatoriti", se arata in studiul citat.
Motivele pentru care tinerii sunt in imposibilitatea achizitionarii unei locuinte tin de nivelul veniturilor pe care tinerii le obtin, de accesul la credite pe termen lung pentru achizitia de locuinte/terenuri, precum si de situatia existenta pe piata imobiliara (scumpirea excesiva a locuintelor si terenurilor pentru locuinte, a materialelor de constructie. Barometrul de Opinie Publica - Tineret 2008 este structurat pe sapte capitole care releva calitatea vietii tinerilor, educatia si munca, relatiile de familie, valori si toleranta, stil de viata, mobilitate externa si participarea civica si politica a tinerilor.
Tinerii sunt optimisti fata de viitorul apropiat
Aproape jumatate dintre tineri percep mentinerea nivelului calitatii vietii in raport cu anul trecut, iar 37,3% percep o imbunatatire a acestuia. "Tinerii sunt optimisti fata de viitorul apropiat - aproximativ 45% dintre ei considera ca vor trai mai bine peste un an, iar 35% apreciaza ca se vor mentine conditiile de trai. Apar diferente in ceea ce priveste evaluarea globala a vietii din prezent comparativ cu cea de acum un an, in functie de grupa de varsta. Astfel, cei din grupa de varsta 14-19 ani apreciaza, intr-o proportie mai mare (43%), ca viata lor este mai buna in prezent comparativ cu cea de acum un an, fata de cei din grupa de varsta 30-35 ani (27%). Majoritatea tinerilor din grupa de varsta 30-35 ani apreciaza ca viata lor este aproximativ la fel cu cea de acum un an, iar dintre persoanele care nu au copii, aproximativ 50%, afirma ca viata lor, in prezent, este mai buna comparativ cu cea de acum un an fata de cele care au copii (circa 35%)", se mai arata in studiu.
Initiatorii Barometrului au constatat ca aprecierile pozitive privind traiul in viitorul apropiat scad odata cu inaintarea in varsta. Astfel, daca pentru majoritatea tinerilor din grupa de varsta 14-19 ani (circa 55%) aprecierile sunt pozitive, la grupa de varsta 30-35 de ani doar 35% dintre subiecti mai au aprecieri pozitive. "Persoanele necasatorite sunt mai optimiste cu privire la aprecierea calitatii vietii in viitorul apropiat fata de cele casatorite - peste 50% dintre tinerii necasatoriti apreciaza ca vor trai mai bine peste un an fata de cei casatoriti (circa 35%)", se mai arata in studiu.
80% apreciaza ca sansa tinerilor de a avea un loc de munca reprezinta o problema
"Desi aproximativ 65% dintre tineri se declara multumiti de locul lor de munca, peste 80% apreciaza ca sansa tinerilor de a avea un loc de munca reprezinta o problema/un element critic (in sfera vietii sociale), fapt ce poate declansa ingrijorari legate de perspectiva gasirii sau schimbarii locului de munca", potrivit datelor centralizate de initiatorii studiului.
Specialistii au mai stabilit ca in planul perceptiilor se observa o crestere in timp a procentului persoanelor care evalueaza in mod pozitiv veniturile pe care le obtin comparativ cu anul 2007. Astfel, aproximativ 44% dintre tineri se declara "multumiti" si "foarte multumiti" de veniturile pe care le obtin, comparativ cu aproximativ 24%, care afirmau aceasta la nivelul anului 2007.
Cei mai multi tineri (38%) apreciaza ca veniturile familiei le ajung pentru un trai decent, iar circa 25% considera ca reusesc sa-si cumpere si unele bunuri mai scumpe. Totusi, o parte considerabila dintre cei chestionati sustin ca veniturile familiei le ajung "numai pentru strictul necesar" (22%) sau "nici pentru strictul necesar" (aproximativ 9%), astfel ca aproape o treime dintre tineri considera ca veniturile familiilor din care fac parte sunt insuficiente.
Potrivit studiului prezentat de ANT, in anul 2008, ponderea tinerilor care opteaza zilnic pentru petrecerea timpului liber in fata televizorului a crescut simtitor ajungand la 80%, comparativ cu 63% anul trecut. In ceea ce priveste detinerea unui computer personal, comparativ cu anul 2007 se constata o crestere importanta, diferentele dintre rural si urban fiind in continuare mari. Astfel, au computer acasa aproximativ 80% dintre tinerii din mediul urban, fata de 55% de tineri din mediul rural.
Scoala este perceputa de catre majoritatea participantilor la studiu fara un rol determinant
In schimb, se constata o pondere mare a tinerilor care nu au masina personala (peste 70%), cei mai multi fiind barbati - 33% fata de 25% femei. "Odata cu cresterea grupei de varsta creste si procentul celor care detin o masina personala, ajungand la circa 43% pentru tinerii din grupele de varsta 25-29 ani si 30-35 ani. Persoanele casatorite (43%) afirma ca detin o masina personala intr-un procent mai mare decat cele necasatorite (19%)", rezulta din studiu.
Scoala este perceputa de catre majoritatea participantilor la studiu fara un rol determinant in formarea lor pentru viata (adecvarea pregatirii la nevoile pietei muncii). "Perceptia asupra gradului de adecvare dintre scoala si piata muncii este apropiata de cea inregistrata anul trecut. O pondere redusa a tinerilor (aproximativ 17%) considera ca scoala este adecvata in mare masura pietei muncii. Cei mai multi tineri (55%), considera ca scoala este adaptata intr-o oarecare masura realitatilor pietei muncii, iar aproape o treime dintre acestia o apreciaza mai degraba ca fiind inadecvata", potrivit Barometrului de Opinie Publica.
Principalele domenii, in care tinerii doresc sa se perfectioneze, sunt initierea in afaceri (55,8%), comunicare (51%), negociere in afaceri (50%), team-building (49%), management, marketing (47%), leadership (43%), scriere proiecte de finantare (36,6%) si animator de tineret (31,8%).
Principalele prioritati pe termen scurt si mediu (2-3 ani) ale tinerilor sunt: continuarea studiilor, gasirea unui loc de munca si imbunatatirea calificarii profesionale.
Barometrul de Opinie Publica - Tineret 2008 a fost realizat, in perioada 24 iunie - 2 iulie, pe un esantion de 1.205 persoane din grupa de varsta 14-35 ani, fiind reprezentativ la nivel national, cu o eroare tolerata de +/- 2,8%, la o probabilitate de 95% si cuprinde toate judetele tarii.
Tinerii romani nu au bani sa-si cumpere o locuinta
Stiri Botosani Friday, 12 September 2008 ActualitateSpune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Legendarele catacombe din Botoșani pot pune orașul pe harta turistică a României!
Legendarele catacombe din Centrul Istoric din Botoșani pun orașul pe harta turistică a României. Misterioasele tuneluri care au fost amenajate acum câteva sute de ani în ad&aci...
Peste o sută de kilograme de pește confiscat de polițiști, botoșănean de 69 de ani prins în ilegalitate!
Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală Darabani au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Havârna, un autoturism condus de un bărbat, de 69 de ani, din aceeași locali...
Ziua Mondială a Diabetului Zaharat sărbătorită la Botoșani printr-o campanie de conștientizare!
Pe 14 noiembrie, în Ambulatoriul Integrat din cadrul Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani, are loc o campanie de conștientizare a populației privind depistarea precoce a ...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2024 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 1.36 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici